حمایت از عراق و مقابله با ایران

نویسنده


جولیان بارنس

گیتس، وزیر دفاع آمریکا، درسفر خاورمیانه ای خود سعی دارد به حمایت از دولت عراق سرعت ببخشد و مذاکراتی برای مقابله با ایران انجام دهد.

برنامه سفر او دیدار از اردن، اسرائیل و مصراست. از آذرماه که گیتس به وزارت دفاع آمریکا رفت، این سومین دیدار او از خاورمیانه و نشانه حجم کار او در ارتباط با عراق، ایران و بطور کلی خاورمیانه است.

به گفته یک مقام ارشد وزارت دفاع، پیام گیتس به اردن و مصر این خواهد بود که دولت نوری المالکی بهترین گزینه برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه است. او از مصر و اردن میخواهد تا دیگر کشورهای عربی را ترغیب کنند تا در اجلاسها و اتحادیه عرب دولت عراق را به عنوان یک عضو کامل بپذیرند. این مقام گفت: “ما امیدواریم که آنها از دولت نوری الملکی حمایت نمایند، زیرا به اعتقاد ما این مهمترین راه برای کاستن از فشار ایران است.”

گیتس در اشاره به اردن گفت: این کشور “نفوذ سازنده ای” در منطقه دارد، و درباره جنگ عراق، لبنان و فلسطین و اسرائیل با شاه اردن مذاکره خواهد کرد.

دستور کار این سفر فشار به متحدان آمریکا برای حمایت بیشتر از دولت شیعه نوری المالکی است. هم مصر و هم اردن حکومتهای سنی هستند که با سوءظن به رابطه دولت عراق با ایران و رفتار آن دولت با سنیان عراق مینگرند.

بعضی از دولتهای سنی منطقه از آن بیم دارند که دولت نورالمالکی با تهران متحد شده و نفوذ آن کشور را در منطقه افزایش دهد.

این مقام وزارت دفاع میپذیرد که حمایت از دولت نوری المالکی در میان کشورهای سنی منطقه به اندازه کافی محکم نیست. به گفته این مقام “بسیاری از این کشورها در مورد قدرت دولت نوری المالکی به دیده تردید مینگرند. اما به عقیده وزیر دفاع و آقای بوش، آقای نوری المالکی اقتدار فوق العاده ای از خود نشان داده است.”

در ادامه مقابله با تلاش ایران برای دستیابی به سلاحهای اتمی، و حمایت این کشور از تروریسم و جنبشهای سیاسی تندرو، دولت آمریکا روی مصر، اردن و کشورهای خلیج فارس حساب میکند. مصر و اردن مخالف برنامه اتمی ایران هستند و از حمایت این کشور از حزب الله و حماس نگرانند.

تهدید ایران برای حکومتهای منطقه، موضوع مذاکرات احتمالی در مورد فروش تسلیحات آمریکائی به عربستان و سایر کشورهای عرب خواهد بود.


دولت آمریکا کشورهای قدرتمند منطقه را تشویق میکند تا ارتشهای خود را مدرنیزه کنند و نقشی “پیشتاز” بر عهده بگیرند و خود را برای مبارزه با تروریسم مجهز نمایند. در همین ارتباط دولت آمریکا میخواهد تا سیستم های پیشرفته تسلیحاتی در اختیار کشورهای دوست عرب قرار دهد. اما اسرائیل نگران فروش بمبهای دقیق هدفگیر به عربستان سعودی است. آمریکا از این سلاحها قبلا به اسرائیل فروخته است.

مقامات وزارت دفاع امیدوارند بتوانند اسرائیل را متقاعد کنند که فروش تسلیحات به عربستان سعودی خطری برای آن کشور نخواهد داشت، بلکه راهی مهم برای مقابله با مسلح شدن ایران است.

به گفته این مقام ارشد، پیام ما به اسرائیل این است: دشمن دشمن من، دوست من است.