خاتمی تنها تریبون خود را از دست می دهد؟

نویسنده

ayandeno.jpg

وحید ثابتیان

روزنامه “آینده نو” به دلیل مشکلات مالی عدیده ای که طی ماه های گذشته با آن روبه رو بود، از انتشار باز ماند. مسئولین این روزنامه به کارکنان خود گفته اند مدت این تعطیلی یک هفته خواهد بود. اما با توجه مشکلات جدی درتامین منابع مالی این روزنامه، این نگرانی وجود دارد که این زمان به درازا بکشد.

یکی ازتامین کنندگان اصلی مالی این روزنامه موسسه باران به ریاست سید محمدخاتمی است که ظاهرا توان ادامه حمایت این روزنامه را ندارد. در گذشته، افراد وموسسات مختلفی علاقه مندی خود را به کمک مالی به این روزنامه اعلام کرده بودند، اما مدیریت روزنامه ازپذیرش آن خودداری کرده بود. عبدالرسول وصال، مدیرمسئول این روزنامه هنگام راه اندازی آن گفته بود: “روزنامه‌ی «آینده نو» به هیچ گروه و حزب سیاسی وابسته نیست و کاملا مستقل عمل می‌کند، منابع مالی آن هم من و چند نفر دیگر هستیم تا زمانی که روزنامه با جذب آگهی به سوددهی برسد.” با توجه به هزینه های زیاد اداره روزنامه عملا به نظر می رسد با عدم تحفف پیش بینی های روزنامه درجذب آگهی، منابع شخصی دیگرکفاف انتشار را نمی دهد.

بعد از روی کارآمدن احمدی نژاد، وزارت ارشاد یارانه روزنامه های مستقل را کاهش داد وهمین موضوع عملا برای بسیاری ازنشریات مشکلات زیادی به همراه آورده است. علاوه برآن طی این مدت، امکان جذب آگهی های دولتی ونیمه دولتی برای بسیاری ازروزنامه مستقل تقریبا منتفی شده است.

روزنامه اعتماد با انتشار گزارشی درخصوص وضعیت مالی این روزنامه نوشت: “آینده نو، در ماه های اخیر وضعیت مالی خوبی نداشت و پرداخت حقوق کارکنان چند دفعه به عقب افتاد. حقوق بهمن ماه کارکنان این روزنامه در روز 27 اسفندماه سال گذشته پرداخت شد و چند روز پیش کارکنان توانستند حقوق اسفندماه خود را دریافت کنند. هنوز عیدی سال 1385 به کارکنان آینده نو پرداخت نشده است. به کارکنان اعلام شده است که حقوق فروردین ماه 86 آنها نیز تنها مربوط به نیمه دوم فروردین خواهد بود. خبرگزاری ایلنا خبر داده است که بنیاد باران حمایت های خود را از روزنامه آینده نو قطع کرده است. به گفته برخی از خبرنگاران آینده نو مسوولان این روزنامه تا هنگامی که حامی مالی جدیدی پیدا نشود، روزنامه را تعطیل باقی خواهند گذاشت.”

عبدالرسول وصال هنگامی راه اندازی روزنامه ازارتباط نزدیک آن با سید محمد خاتمی خبرداده بود. او گفت: “بهترین بستر برای بقای اندیشه‌های خاتمی، حوزه فرهنگ است و این راهی است که «آینده نو» در پی طی آن است. این ارتباط فکری با خاتمی سرمایه اصلی است برای «آینده‌ نو»، که از این پس، مخاطبان این رسانه برای خواندن حرف‌های دل خاتمی می‌توانند به آن امیدوار باشند.” تا کنون سیدمحمد خاتمی نسبت به تعطیلی این روزنامه واکنش نشان نداده است.

روزنامه آینده نو نیزمانند بسیاری دیگر ازروزنامه طی ماه های انتشارخوداز شکایت دستگاه های دیگر در امان نبود. برای مثال، مدیرمسئول این روزنامه آذرماه گذشته، به اتهام نشراکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، با شکایت اداره کل حقوقی سازمان زندانها جهت بازجویی به شعبه هشتم دادسرای کارکنان دولت احضارشد.

سیدمحمدعلی ابطحی، معاون سیدمحمدخاتمی پس ازانتشار صدمین شماره این روزنامه، دی ماه گذشته دروب لاگ خود درخصوص ویژگی های آن نوشت: “در صد شماره ی روزنامه چند خصوصیات عمده را می توان به عیان دید. علائق فرهنگی، بر سیاست زدگی ترجیح دارد. این نگاه، به روزنامه آرامش ویژه ای داده است که می تواند فلش راهنمائی به آشنایی با عمق مسائل اجتماعی و حتی سیاسی باشد. آقای وصال قبلاً مدیر مسئول روزنامه ی ایران بود. در دوران آقای خاتمی از همان جا رفتار و افکار آقای خاتمی طراز کارش بود. گاهی ماها را هم قبول نداشت و معتقد بود که از خط آقای خاتمی خارج می شویم. در آینده ی نو نیز همان التزام به روح تفکر آقای خاتمی را می توان دید. روزنامه ی آینده نو اگر چه آرام، ولی توانست جای خودش را در نسل فرهیخته ی کشور باز کند. آینده ی نو با همه ی این سیاست ها ظاهراً قصد دارد بازی روزنامه نگاری را به نحوی اداره کند که بماند. اگر بازی روزنامه نویسی در ایران قاعده داشت، می شد اطمینان پیدا کرد که یک روزنامه یا می ماند یا می رود؛ ولی حیف که قاعده ی روزنامه نویسی در سلایق تصمیم گیران است.”

(عکس: رضا معطریان شرق)