شکرانه وحدت بدون وحدت تمام شد

نویسنده
نازنین کامدار

» لاریجانی: خدا خود امور را اصلاح کند

با وجود تلاش های علی لاریجانی، که از هفته گذشته در هر سخنرانی ضمن دلجویی از هاشمی رفسنجانی و نیز تمجید از محمود احمدی نژاد، تلاش کرده بودزمینه حضور این دو چهره را در مراسمی که دیروز با عنوان “نشست شکرانه وحدت” برگزار شد، فراهم آورد، سرانجام و پس از آنکه هیچ یک از طرفین برای شرکت در این نشست حاضر نشدند، رئیس مجلس اسلامی از “خداوند” خواست تا “مشکلات را حل کند”.

لاریجانی که می کوشد در این روزها چهره ای میانه رو ومورد وثوق طرفین منازعات سیاسی ایران از خود به نمایش بگذارد، در حالی نشست موسوم به “شکرانه وحدت” را در فضایی سرد و حتی با غیبت بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس برگزار کرد که عدم حضور و بی اعتنائی هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد به این نشست از یک سو و نیز عدم دعوت از میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری  از دیگر سو، تمامی تلاش های وی را ناکام گذاشت و “نشت وحدت” بدون هر گونه نمایشی از وحدت و نیز بدون هیچ نتیجه محسوسی، پایان یافت.

به اعتقاد کارشناسان سیاسی، ناکامی نشست موسوم به “شکرانه وحدت” بار دیگر، مسئله “فصل الخطاب” بودن آیت الله خامنه ای را نیز زیر سئوال برد چرا که وی از حامیان اصلی این طرح به شمار می رفت و با توجه به سخنان هفته گذشته وی که متعاقب آن علی لاریجانی مامور برپایی این نشست شده بود، ناکامی نشست شکرانه وحدت، بی توجهی به خواسته های وی را نشان می دهد.با این حال دفاتر غایبان اصلی دعوت شده به نشست “شکرانه وحدت”، هر یک به طور جداگانه دلایل عدم حضور شان در نشست امروز را “عدم برنامه ریزی” و یا “تداخل برنامه های کاری” عنوان کردند. توجیهاتی که سر انجام لاریجانی را وادار به اعتراف به عدم توانایی در ایجاد وحدت کرد.

بنا به گزارش ایسنا، لاریجانی که اولین سخنران این نشست بود، پس از دو بار اعلام احتمال “حضور تا دقایقی دیگر”  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سر انجام خطاب به حاضران در نشست که حتی نیمی از صندلی های صحن مجلس را نتوانسته بودند پر کنند، گفت: “ظاهرا آقایان هاشمی و احمدی نژاد امروز در این نشست حضور نخواهند داشت و خداوند خود امور را اصلاح کند”.

 بنا به گزارش سایت آینده، رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره عدم حضور وی در این نشست گفته است که “آقای هاشمی دعوت نامه مجلس را دیروز دریافت کرد اما به دلیل تعیین شدن وقتی دیگر برای ایشان که از قبل در نظر گرفته شده امکان حضور در مجلس مهیا نشد”. 

 معاون پارلمانی نهاد ریاست‌جمهوری نیز در سخنانی مشابه  علت عدم حضور رییس‌جمهور در نشست شکرانه اتحاد را “انجام یک مصاحبه خارجی که زمان آن از پیش تعیین‌ شده بود”، خواند. 
به گزارش ایسنا، مسعودپور گفته است:“آقای رییس‌جمهور از مدت‌ها قبل در این ساعت یک مصاحبه زنده بین‌المللی داشته‌اند و وقت این مصاحبه از قبل مشخص شده بود؛ در واقع امکان تغییر و جابه‌جایی وقت وجود نداشت”.

مسعود پور درحالی از شرکت احمدی نژاد در “یک مصاحبه زنده بین‌المللی” سخن گفته است که دیروز هیچ شبکه تلویزیونی و خبری ای چنین مصاحبه زنده ای را با وی پخش نکرد. 

ایرنا نیز در حاشیه نگاری خبرنگارش از این نشست گزارش داد: “قرار بود بعد از سخنرانی علی لاریجانی رئیس قوه مقننه، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه به ترتیب به ایراد سخن بپردازند”، حال آنکه در نهایت از میان مدعوین اصلی نشست دیروز، این تنها برادر رئیس مجلس بود که برای شرکت در مراسم حاضر شد.

گزارش سایت خبری تابناک نیز حاکی از “خالی ماندن صندلی‌های نمایندگان مجلس” بود. نمایندگانی که به اعتقاد کارشناسان سیاسی، هر ساله در مراسم روز مجلس سعی داشتند به هر نحو ممکن در مراسم بزرگداشت این نهاد شرکت کنند و عدم استقبال آنان نیز گواه دیگری بر شکست سیاسی طرح موسوم به وحدت محسوب می شود.

همچنین به اعتقاد آگاهان، عدم دعوت از روسای پیشین مجلس ( مهدی کروبی و علی اکبر ناطق نوری)، رئیس جمهور سابق(محمد خاتمی)، نخست وزیر دوران جنگ(میرحسین موسوی) و نیز در زندان و یا تحت محاکمه بودن برخی از نواب مجلس در ادوار گذشته، از دیگر دلایل ناکامی نشست موسوم به شکرانه وحدت بود.