افروختن شمع به احترام آیت الله منتظری

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» توسط دانشجویان کرد و بلوچ انجام شد

برگزاری مراسم های عزاداری و ختم به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله العظمی منتظری از قم، تهران، اصفهان ونجف آباد به شهرهای دیگر کشور نیز کشیده شده است. روز گذشته در میان تدابیر شدید امنیتی، هزاران دانشجوی سنی مذهب در استان های سیستان و بلوچستان و کردستان به مناسبت ارتحال این مرجع عالیقدر با برگزاری مراسم بزرگداشتی در دانشگاه ها نسبت به شخصیت وی ادای احترام کردند و به یاد او شمع برافروختند.

خبرهای رسیده به روز حاکی از آن است که صدها دانشجوی سنی مذهب در دانشگاه سیستان و بلوچستان در میان تدابیر شدید امنیتی و تهدیدهای مسئولان این دانشگاه، در نهایت آرامش مراسمی به مناسبت ارتحال این مرجع عالیقدر اهل تشیع برگزار کردند. دانشجویان بلوچی شرکت کننده در این مراسم ابتدا به تلاوت آیاتی از قرآن گوش سپردند و سپس با خواندن فاتحه و دعا به مراسم سوگواری  ادامه دادند. بعد از آن همه دانشجویان شرکت کننده در این مراسم در مقابل تصاویری از این مرجع عالیقدر شمع برافروختند. در ادامه چندین تن از فعالان دانشجویی طی سخنانی به تشریح بخشی از مبارزات آیت الله العظمی منتظری پرداختند و نقش و تاثیر ایشان در مبارزات حق طلبانه اقلیت های دینی و قومی را ستودند.

یکی از دانشجویان شرکت کننده در این مراسم در گفتگوی کوتاهی به روز گفت: این مراسم در نهایت آرامش برگزار شد، در حالی که مسئولان دانشگاه و حراست دانشجویان را تهدید کرده بودند که در صورت برگزاری چنین مراسمی با چندین ترم محرومیت از تحصیل مواجه خواهند شد.

وی در ادامه افزود: با وجود اینکه بلافاصله بعد از آغاز مراسم بر تعداد نیروهای بسیجی و لباس شخصی در محوطه دانشگاه افزوده شد، اما هیچ گونه درگیری بوجود نیامد؛ آنها فقط از راهپیمایی که قرار بود در پایان مراسم در محوطه دانشگاه انجام شود جلوگیری کردند. تعدادی از بسیجی ها هم مرتب از شرکت کنندگان فیلم و عکس می گرفتند.

دانشجویان دانشگاه بلوچستان در پایان مراسم سوگواری خود با قرائت بیانیه ای ضمن محکوم کردن حرکت نیروهای دولتی در ممانعت از برگزاری مراسم های بزرگداشت و سوگواری به مناسبت ارتحال این مرجع در برخی از دانشگاه های کشور، با توجه به تهدید های قبلی مسئولان دانشگاه، تاکید کردند در صورت هرگونه برخورد انضباطی،امنیتی و قضائی با هر یک از دانشجویان شرکت کننده در این مراسم آرام، کلاس های درس خود را به تعطیلی خواهند کشاند.

مراسم سوگواری و بزرگداشت آیت الله منتظری که طی سه روز گذشته در دانشگاه های شهرهای مختلفی تحت تهدید و تدابیر شدید امنیتی برگزار شده، روز سه شنبه در دانشگاه سنندج نیز بدون دخالت و خشونت نیروهای دولتی برگزار شد. صدها دانشجوی سنی مذهب سنندجی نیز همانند دانشجویان سنی بلوچ، در مراسم خود که با راهپیمایی در محوطه دانشگاه و سپس تجمع در مقابل درب اصلی دانشگاه شروع شد، در برابر تصویر آیت الله منتظری شمع برافروختند.

بنابه اخبار منابع محلی، دستکم هفتصد دانشجوی سنندجی، بدون سر دادن شعار، ابتدا به رسم ادای احترام نسبت به آیت الله منتظری و ابراز همدردی با خیل عظیم هواداران این مرجع اهل تشیع، مراسم خود را با راهپیمایی “سکوت” در محوطه دانشگاه شروع کردند و با آغاز تجمع خود مقابل دراصلی دانشگاه و بعد از افروختن شمع مقابل تصویر آِت الله منتظری، به قرائت پیام تسلیتی خطاب به بیت الله منتظری و هواداران ایشان گوش سپردند.

در این پیام تسلیت با اشاره به شهامت و شجاعت آیت الله منتظری در اظهار نظرهای فقیهانه و حکیمانه ایشان در برابر قدرت مطلقه، از مقام و جایگاه معنوی ایشان تجلیل شده بود. دانشجویان سنندجی در متن پیام تسلیت خود همچنین با بیان اینکه آیت الله منتظری تنها شخصیت دینی اهل تشیع بوده که برای حقوق اقلیت های دینی و قومی ارزش حقوقی قائل بوده است،ارتحال ایشان را یک ضایعه دردناک برای همه ایران دانستند. مراسم بزرگداشت آیت الله العضمی منتظری در دانشگاه سنندج بدون مزاحمت های نیروهای بسیجی و امنیتی به پایان رسید.

در برابر، خبر ها حاکی از آن است که به علت درگیری های هفته گذشته بسیج دانشجویی و تهدید های مسئولان دانشگاه رازی کرمانشاه، اگر چه تلاش های زیادی به عمل آمده تا مراسم آرامی همچون مراسم دانشگاه سنندج در این دانشگاه نیزبرگزار شود، اما این تلاش ها به نتیجه نرسیده و دانشجویان دانشگاه رازی تاکنون موفق به برگزاری مراسم بزرگداشت برای آیت الله منتظری نشده اند.