از فرمایشات رهبر پیروی می کنیم

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» دخالت مداحان در سیاست بر مبنای"نقشه راه"

درحالی که در سالهای اخیر بسیاری ازمراجع تقلید شیعه و روحانیون در اظهار نظرهای مختلف به مداحان توصیه کرده اند از خرافه گویی، روایت های ناصحیح مذهبی و دخالت در مسایل سیاسی پرهیز کنند، “منصور ارضی” از سرحلقه های مداحان حامی محمود احمدی نژاد که در سالهای اخیر همواره بسیاری از اصلاح طلبان و حتی چهره های میانه روی جمهوری اسلامی را به باد انتقاد گرفته و در بسیاری موارد آنها را تهدید به برخورد فیزیکی کرده است، روز گذشته در مصاحبه با وبسایت رجا نیوز علت دخالت مداحان در امور سیاسی کشور را پیروی از “فرمایشات رهبری” دانست.

منصور ارضی در این باره گفت: “رهبر معظم انقلاب هم در این باب فرمایشات مهمی دارند. این روزها «نقشه راه مداحان اهل بیت» را بر مبنای فرمایشات ایشان در پایگاه اطلاع رسانی آثار مقام معظم رهبری منتشر کرده‌اند. کار بسیار ارزنده‌ای‌است. ایشان در بیان کارکردهای مداح می‌فرمایند اول ایجاد محبت بین مردم و اهل بیت و دوم، تبیین و روشن کردن حقایق برای مردم.”

در “نقشه راه مداحان اهل بیت” که توسط دفتر آیت الله خامنه ای منتشر شده است، رهبر جمهوری اسلامی در بخش “الزامات مداحی” تاکیدات خاصی برای پرداختن به “موانع و دشمنی های موجود بر سر راه انقلاب اسلامی و آرمان های آن”، “راهی که پیش آمده ایم ” و “راهی که باقی مانده است” به مداحان کرده؛ او البته در این “نقشه راه” در بخش “آفات” هیچ اشاره ای به لزوم عدم دخالت مداحان در امور سیاسی و حمله، توهین و تهدید چهره های سیاسی نکرده است.

به همین دلیل است که این مداح حامی محمود احمدی نژاد در ادامه درباره انتقادهای صورت گرفته از اظهارنظرهای سیاسی مداحان می گوید: “این حرفها بهانه است. سئوال این است، حق می‌گوییم یا نه؟ شما حقش را بگیرید. اینها بهانه است. شما نگاه کنید حضرت آقا در پایان بیانات اخیرشان، نفرین کردند و فرمودند، می‌بینید اینها نابود می‌شوند. نابود شدن یعنی چه؟ منتهی حالا در کلام ما بفرما می شود بنشین.”

او که همین پیش چندی پیش با اشاره به شخصیت هایی چون میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی گفته بود “اگر تا حالا با این سه نفر برخورد نکرده ایم به احترام گل روی رهبر است و چنانچه مسئولین به وظیفه خود عمل نکنند، مردم خود به بند “م” وصیت نامه سیاسی- الهی امام خمینی عمل خواهند کرد” در ادامه با تکرار گفته های خود و همفکرانش در ماه های اخیر درباره حوادث روی داده پس از کودتای انتخابات اظهار داشته: “سخن ما این است که حال که مجرمیت برخی افراد ثابت هم شده چرا قوه قضاییه برخورد نمی‌کند، برهم زدن نظام و زندگی مردم چه معنایی دارد.”

انتشار “نقشه راه مداحان اهل بیت” از سوی دفتر آیت الله خامنه ای و اظهارات منصور ارضی درباره پیروی خود و دیگران مداحان همفکرش از این “نقشه راه” در شرایطی است که رهبر جمهوری اسلامی در گذشته در هم صدایی با بسیاری از روحانیان و مراجع تقلید به انتقاد از برخی شیوه های مداحی پرداخته بود. اما از چند سال پیش برخی منابع نیمه رسمی اعلام کردند که گروهی در سازمان تبلیغات اسلامی از سوی وآیت الله خامنه ای ماموریت یافته اند تا با راه اندازی تشکیلاتی مانند “شورای سیاست گذاری ائمه جمعه” برای مداحان، به سازماندهی و سیاست گذاری در عملکرد آنها بپردازد.

 

عملکرد حزبی و هماهنگ مداحان

برخی وبسایت ها و رسانه های حامی محمود احمدی نژاد در چند سال اخیر از منصور ارضی به عنوان دبیر کل “حزب مداحان” یاد می کنند، اما این “حزب” به واقع از چه زمانی شکل گرفته و چه نقشی در امور سیاسی کشور بازی کرده است؟

دخالت مداحان در مسایل سیاسی از اسفند سال 81 که  ائتلاف موسوم به “آبادگران” توانست کرسی نمایندگی شوراهای اسلامی را در بسیاری از شهرها بدست بیاورد و کمی بعد تر در زمانی که احمدی نژاد شهردار تهران شد، نقش جدی تری به خود گرفت. آنها  که پس از رد صلاحیت های گسترده کاندیداهای مجلس هفتم نقش موثری در راه یافتن اصولگرایان به مجلس بازی کرده بودند، با حمایت های آشکارشان از محمود احمدی نژاد در انتخابات سال 84 و حمله، توهین وتهدید کاندیداهای دیگر از جمله هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی، حضور بیشتری در عرصه سیاسی کشور یافتند.

رد پای این دخالت ها بعد تر در گفته های همین مداحان آشکارتر شد؛ چنانکه منصور ارضی پس از مخالفت برخی نمایندگان مجلس هفتم با اعضای کابینه احمدی نژاد در سال 84  در یکی از مجالس مداحی اش گفت: “خدا لعنت کند کسانی را که به ما گفتند به این ها رای بدهید.”

مداحان اما پیش از این نیز یک بار دیگر در جریان انتخابات سال 1376 تمام تلاش شان را برای پیروزی علی اکبر ناطق نوری به عنوان گزینه مشخص و مورد قبول رهبری کرده اما در آن زمان شکست خورده بودند.

پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 و موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ششم، “شکست مداحان” بود چرا که برخی از سرشناس ترین مداحان هم چون منصور ارضی و سعید حدادیان از طرفداران سرسخت ناطق نوری بودند. پس از دوم خرداد اما، مداحان روش تازه یی را در پیش گرفتند. آن ها به میان تکایا و مساجد بازگشتند وبا ابداع سبک هایی تازه در مداحی، مانند استفاده از  ”ریتم های هیجان انگیز، لخت شدن، کف زدن، خود زنی، با چاشنی جنب و جوش ریتمیک، تقلید صدای حیوانات” و گذاشتن القابی چون “سگان علی اکبر” و “دیوانگان حسین” تلاش کردند مخاطبان خود را افزایش دهند.

این حرکت مداحان و استفاده از این شیوه ها، زمانی شکل منسجم تری گرفت و صاحب ساختارتشکیلاتی شد که محمود احمدی نژاد در سال 82 به شهرداری تهران رسید. او که خود سابقه ای در مداحی داشت و حتی مدتی را در مسجد “ترک های بازار تهران” و در مجالس عزاداری سران حزب موتلفه اسلامی، مداحی کرده بود، با رسیدن به شهرداری تهران بودجه های کلان میلیاردی و بلاعوض وهمچنین امکانات فراوانی را در اختیار مداحان و هیات های مذهبی قرار داد و با کمک همفکران و نزدیکانش عملا این گروه را مانند یک حزب حامی خود، تحت پوشش قرار داد و وارد عرصه سیاست کرد.

از آن پس مداحان حتی از روحانیان نیز سبقت گرفتند و به مانند زنجیره ای به هم پیوسته و البته نا محسوس در جلسات خصوصی، که معمولا در حسینیه ها و تکایا و منازل شخصی برپا می شد، مانند اعضای رسمی یک “حزب” از تریبون مجالس مذهبی به عنوان یک رسانه غیر علنی  که تا دور ترین نقاط کشور هم نفوذ داشت استفاده کردند و به تبلیغ محمود احمدی نژاد و چهره های نزدیک به او برای انتخابات مجلس هشتم و ریاست جمهوری 84 پرداختند.

 

ردپای مداحان در کودتای انتخاباتی

مداحان به این ترتیب در چهار سال گذشته همواره مورد حمایت های ویژه دولت محمود احمدی نژاد قرار گرفته اند تا بتوانند همچنان به ایفای نقش حمایتی خود از او بپردازند. اعلام رسمی اختصاص بودجه ده ها میلیاردی بلاعوض به هیات های مذهبی در دوسال ابتدایی دولت نهم از جمله کمک های قابل توجه احمدی نژاد به مداحان و هیات های مذهبی بود.کمک هایی که از اسفندماه سال 86 به اوج رسید و در بودجه سال 87 یعنی سال پایانی ریاست جمهوری احمدی نژاد، ردیف بودجه های نهادهای مذهبی و تبلیغی تا 60 درصد افزایش یافت به طوری که به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد تنها بودجه مساجد 20 برابر شد. درکنار این موضوع نیز بودجه های میلیاردی دیگری نظیر”حمایت از آموزش های دینی، فرهنگی و هنری”، “برنامه گسترش فعالیت های فرهنگی مساجد”، “برنامه حمایت و هدایت فعالیت های فرهنگی و دینی” نیز در درهمین راه اختصاص یافت.

از آن سو نیز مداحان با نزدیک تر شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری با حضور گسترده در مجالس مذهبی در تکایا و مساجد با توهین و تهدید اصلاح طلبان و حتی رقبای اصولگرای احمدی نژاد به تبلیغ حامی خود پرداختند. این حمایت تاجایی پیش رفت که برای مثال منصور ارضی در  پاییز سال 87 وقتی اخباری در خصوص احتمال کاندیداتوری عبدالله نوری منتشر شد، در یکی از مجالس مداحی اش وزیر کشور دولت اصلاحات را تهدید کرد و گفت: “اگر نوری بخواهد کاندیدا شود می دهیم حسابش را برسند.”

مداحان حامی احمدی نژاد حتی همزمان با اعلام حمایت احزاب و چهره های سیاسی از کاندیداهای مورد نظرشان در خردادماه امسال، با صدور بیانیه ای که به امضای مداحانی چون  منصور ارضی، محمدرضا طاهری، سعید حدادیان، احمد پناهیان، حسین سیب سرخی، عبدلرضا هلالی  و… رسیده بود نیز اعلام کردند که “ز برادر بسیجی خود محمود احمدی نژاد” حمایت می کنند.

با این همه همانطور که بسیاری از کارشناسان معتقدند که “حمایت های آشکار آیت الله خامنه ای از محمود احمدی نژاد و کودتای انتخاباتی موجب قدرت گرفتن دوباره او بوده است” مداحان نیز با توجه به “نقشه راه”  رهبری، نقش خود را در این کودتای انتخاباتی ایفا کردند. نقشی که از توهین و تهدید و تکفیر رقبا و هوادارانشان در محلات و مساجد و تکایا آغاز شدو به تهدید فیزیکی آنها رسید و “بفرما” به زبان آنها شد “بتمرگ”.

آن طور که در اخبار منتشر شده در برخی منابع نیمه رسمی آمده، مداحان حتی در جریان سرکوب اعتراضات مردمی پس از کودتای انتخاباتی نیز نقش پررنگی داشته اند. وبسایت خبری آینده با انتشار اختصاری نام بسیاری از مداحان حامی احمد نژاد در این باره خبر داده بود که: “برخی از مداحان معروف در سازماندهی لباس شخصی ها در حال سازمان دهی نیروی های لباس شخصی برای سرکوب معترضان دیده شده اند.”

این خبرهای نیمه رسمی اما با موضع گیری های مداحان از جمله منصور ارضی که سرحلقه مداحان حامی احمدی نژاد است شکل رسمی تر به خود گرفت. او پس از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه 26 تیر تهران و تاکیدات رئیس مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت آزادی بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات، به شدت از هاشمی رفسنجانی انتقاد کرد و در یکی از مجالس مداحی اش به صراحت گفت: “نباید زحمات بچه ها، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی در کنترل اغتشاشات تباه شود.”