بازجویان راهی بیروت می شوند

نویسنده
شیرین کریمی

» برای بررسی نقش عربستان در مرگ مشکوک الماجد

در حالی که در چند روز گذشته رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان، مدیر مسئول کیهان و چندین رسانه دست راستی و نماینده مجلس از دست داشتن احتمالی عربستان سعودی در مرگ عامل بمبگذاری سفارت جمهوری اسلامی در لبنان گفته اند، دیروز یکی از معاونان وزیر خارجه خبر از اعزام هیاتی به بیروت برای بررسی مرگ این فرمانده القاعده خبر داد.

پس از آنکه سیل درخواست ها از سوی نمایندگان اصولگرای مجلس برای بررسی مرگ مشکوک فرمانده عملیات بمبگذاری مقابل سفارت جمهوری اسلامی در بیروت به راه افتاد، دیروز، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه مراسم ختم همسر صلاح زواوی سفیر فلسطین در تهران به خبرنگار فارس گفت که تهران نمایندگان خود را برای تحقیقات راهی لبنان می کند. به گفته معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه: “بزودی هیات تحقیقاتی و قضایی از طرف وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری ایران وارد بیروت می‌شود تا ضمن بررسی کالبد شکافی جسد ماجد الماجد در این زمینه تحقیقات انجام دهد.”

روز جمعه ماجد الماجد که از او به عنوان فرمانده گردان “عبدالله عزام” – وابسته به القاعده- یاد می شود در بیمارستانی نظامی در بیروت به حالت اغما فرو رفت و روز شنبه به دلیل آنچه “نارسایی کلیه” گفته شد در گذشت.

او فرمانده گردانی محسوب می شود که اواخر آبان امسال مسئولیت بمب گذاری مقابل سفارت تهران در بیروت را بر عهده گرفت؛ انفجار هایی خونبار که ۲۲ کشته به همراه داشت، و یکی از آن ها رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی بود. همسر یکی از دیپلمات‌های ایرانی، و سرتیم حفاظت سفارت به همراه ۳ تن از نیروهایش از دیگر قربانیان بودند.

ماجد الماجد شهروندی سعودی محسوب می شود. خبرگزاری تسنیم ـ– نزدیک به سپاه ـ– نوشته است که گردان‌های عبدالله عزام در سرزمین‌های شام یکی از شاخه‌های القاعده در لبنان است که اردوگاه فلسطینی عین‌الحلوه در شرق صیدا در جنوب لبنان را به عنوان مقر اصلی خود انتخاب کرده بود.

ماجد از جمله افراد تحت تعقیبی بود که از سال ۲۰۰۰ میلادی در فهرست ۸۵ نفره ای از خطرناک‌ترین و تحت تعقیب ترین تروریست‌های بین المللی قرار داشته است.

 

زنده به گور شد

رسانه ها و مقامات جمهوری اسلامی در چند روز گذشته پیوسته بر اسرار آمیز بودن مرگ این فرمانده القاعده تاکید داشته اند. حسن هانی زاده کارشناس ارشد امور بین الملل در این ارتباط به خبرگزاری مهر گفته است: “مرگ مشکوک ماجد الماجد سرکرده تروریست های گردان «عبدالله عزام» که عملیات انفجار سفارت جمهوری اسلامی در بیروت را به عهده داشته زنده به گور کردن یکی از خطرناک ترین رهبران تروریستی منطقه تلقی می شود.”

وی از همکاری مستقیم وی با “رئیس سازمان امنیت” عربستان سعودی خبر داده و تاکید کرده است: “و دستورات خود را مستقیما از بندر بن سلطان در یافت می کرد.”

شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات خاندان آل سعود محسوب می شود. گفتنی است ماحد الماجد در عملیاتی که به گفته مقامات لبنانی بسیار پیچیده بود دو هفته پیش بازداشت شد اما بعد از کمتر از ۱۰ روز در بیمارستان ارتش جان باخت.

محمدجواد ظریف هفته گذشته خبرداده بود که هیاتی از تهران برای حضور در روند بازجویی از ماجد الماجد به بیروت سفر خواهد کرد، اما حالا خبرگزاری مهر می نویسد: “این سئوال مطرح است که آیا موافقت لبنان با حضور نماینده ای از ایران در جلسات بازجویی از ماجد الماجد، باعث شد که مقامات ریاض کمر به قتل وی ببندند؟ آیا روابط نزدیک مقامات سعودی با برخی مقامات لبنانی و کمک سه میلیارد دلاری آنها به بهانه تسلیح ارتش لبنان را نمی توان در اجرای سناریو مرگ وی دخیل دانست؟”

 

شریعتمداری: مهره سوخته عربستان بود

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول نشریه دست راستی و تندروی کیهان نیز با این تحلیل همراه است. وی در حاشیه مراسم بزرگداشت علی اکبر پرورش به خبرنگاران گفته بود: “ماجد الماجد جعبه سیاه اطلاعات تروریستی مشترک اسرائیل و عربستان سعودی بود و بی‌جهت نبود که وقتی دستگیرش کردند عربستان هزینه زیادی را متحمل شد تا بساط آزادی وی را فراهم کند، ولی نشد.”

شریعتمداری البته مطمئن نیست اما می گوید: “بعید نیست وقتی دیدند مهره‌شان سوخته است، او را کشته باشند. ماجد الماجد سردسته مهمی در لبنان بود و وقتی وی کشته شد برای آن دستگاه‌های اطلاعاتی که او عضوشان بود اتفاقی بس ناگوار بود و باید بگویم فاجعه است.”

برخی در تهران می گویند مرگ ماجد الماجد بسیاری را یاد مرگ سعید امامی ـ معاون وزیر اطلاعات در اواخر دهه هفتاد ـ می اندازد که گفته شد در زندان با داروی نظافت خود کشی کرد!

تهران و ریاض از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ روابط بسیار تیره و تاری را تجربه کردند. اوضاع زمانی به نقطه بحرانی رسید که پاییز سال ۹۰ یکی از اتباع ایرانی در ایالات متحده به اتهام اجیر کردن آدم کش به منظور به قتل رساندن سفیر عربستان سعودی در واشنگتن دی سی بازداشت شد.

منصور ارباب سیر در دادگاه اعتراف کرد که با سپاه قدس در ارتباط و این عملیات مورد حمایت سرداران واحد ویژه عملیات برون مرزی سپاه بوده است.

جمهوری اسلامی و عربستان سعودی همچنین بر سر بحران سوریه، ناآرامی های بحرین، مناقشه فلسطین و برنامه اتمی تهران اختلاف نظرهای جدی دارند. امیدها بر این بود که با روی کار آمدن حسن روحانی روابط دو دولت بهبود پیدا کند، اما علی رغم تبریک پادشاه آل سعود به رئیس دولت یازدهم و ابراز تمایل حسن روحانی برای بهبود اوضاع، در این روند تغییری ایجاد نشده است.

 

بروجردی: عربستان حامی الماجد بود

نمایندگان اصولگرای مجلس نیز در این میان به شدت از مقامات ریاض انتقاد کرده اند. علا‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که مسئول تشکیل هیاتی متشکل از مسئولان قضایی و وزارت دادگستری و اعزام آن به لبنان است می گوید: “عربستان به عنوان حامی اصلی الماجد به هیچ وجه علاقه‌مند به آشکار شدن نقش خود در حادثه تروریستی بیروت نبود.”

در اظهارنظر تند و صریحی دیگر، شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان نیز با مشکوک توصیف کردن مرگ ماجد الماجد متذکر شده است: “گفته می‌شود اجیرشده سعودی است. وزارت امور خارجه باید این موضوع را مدنظر قرار دهد و اذهان جهان را نسبت به این مسئله شفاف‌سازی کند.”

سایت صدای آلمان در این ارتباط نوشته به‌رغم اتهاماتی که مقامات جمهوری اسلامی از روابط پشت پرده عربستان سعودی با الماجد مطرح می‌کنند، گفته می‌شود که نام او در فهرست خطرناک‌ترین افرادی قرار داشته که علیه منافع عربستان سعودی فعالیت می‌کرده‌اند. عربستان سعودی یک‌ روز پس از انفجارهای بیروت، این حمله را محکوم کرد.

در همین حال روز یکشنبه سایت الف ـ متعلق به احمد توکلی ـ از دستگیری “شخص بسیار مهم” دیگری به همراهی فرمانده گردان عبدالله اعزام خبر داد؛ فردی که به نوشته الف “ فاش شدن اسم وی ضربه‌ای بزرگ به عربستان وارد خواهد کرد.”

خبرگزاری فارس هم به نقل از “برخی از منابع خبری” اعلام کرده که شخص دستگیر شده پسر بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان است.

پیش از مرگ ماجد الماجد منصور حقیقت پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از اختصاص بودجه از سوی ریاض برای تحویل گرفتن این فرمانده القاعده خبر داده و گفته بود: “دولت عربستان ۳ میلیارد دلار برای استرداد عامل انفجار سفارت ایران در لبنان در نظر گرفته و این نشان می‌دهد که مطالبی که وی ممکن است بیان کند تا چه اندازه برای دولت عربستان حیاتی و مهم است.”

وی بی آنکه بگوید این اطلاعات را از چه منابعی به دست آورده از احتمال شکایت تهران از ریاض به شورای امنیت هم خبر داده و گفته بود: “با توجه به انفجار سفارت ایران در بیروت توسط عامل سعودی این حق برای ایران محفوظ است تا از عربستان سعودی به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند و باید این موضوع توسط مسئولان مورد پیگیری قرار گیرد.”