شایعه استعفای دو معاون روحانی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تایید و تکذیب‌ها ادامه دارد

خبر استعفای دو معاون حسن روحانی٬ روز گذشته رسانه‌ها را در حالی به خود مشغول کرد٬که مسوولان دولتی سخنان متناقضی پیرامون این دو استعفا بیان کرده‌اند.

نخستین استعفایی که اخبار پیرامون آن بیشتر منتشر شده٬ مربوط به محمدعلی نجفی٬ معاون روحانی و رییس سازمان میراث فرهنگی است. خبرگزاری میراث فرهنگی٬ با تایید خبر استعفای نجفی٬ نوشت که او به دلیل “مشکلات قلبی و با توصیه پزشک” از حسن روحانی خواسته است که از او “در سمتی کم استرس‌تر استفاده کند”.

ایلنا نیز با تایید خبر استعفای نجفی٬ بر این مساله تاکید کرده که این استعفا هنوز “به تایید هیچ مقام رسمی نرسیده است”٬ اما طی روزهای آینده در وب‌سایت دولت منتشر خواهد شد.

با وجود تایید این خبر توسط خبرگزاری میراث فرهنگی و انتشار ویژه‌نامه‌ای برای نجفی٬ وب‌سایت خانه ملت٬‌ متعلق به مجلس٬ استعفای از سازمان گردش‌گری و میراث فرهنگی را تکذیب کرده و به نقل از نجفی نوشته که “من قصد استعفا از این سمت را ندارم و این اخبار کذب است”. نجفی همچنین به این سایت گفته است که حسن روحانی درباره ادامه حضور وی در این سازمان تصمیم‌گیری می‌کند.

با وجود این سخنان نجفی٬ برخی نزدیکان دولت٬ سخنان دیگری در این زمینه مطرح می‌کنند. در حالی که محمدباقر نوبخت٬ سخنگوی دولت٬ درباره استعفای نجفی ابراز بی‌اطلاعی می‌کند٬ مسعود سلطانی‌فر٬ گزینه نخست روحانی برای وزارت ورزش - که موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشد - و نماینده فعلی شورای شهر٬ استعفای نجفی را تایید می‌کند.

از سلطانی‌فر به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی جانشینی نجفی نام برده می‌شود. سلطانی‌فر خود اما این خبر را تکذیب کرده و گفته است که هنوز نام فرد خاصی مطرح نشده: “هنوز هیچ کسی جایگزین آقای نجفی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نشده و او همچنان در این سازمان مشغول به کار است. آقای نجفی فقط استعفا کرده‌اند که این موضوع باید تأیید و بررسی شود”.

نوبخت نیز در این باره گفت: “آقای نجفی هم صبح امروز در نشست هیئت دولت حضور داشت و حتی فرصت شد که بنده با ایشان یک گپ و گفتی هم داشته باشم، ولی بنده چیزی از استعفای ایشان اطلاع ندارم و اکنون هم بی‌خبرم”.

در ساعات پایانی شب گذشته اما خبرگزاری ایسنا نوشت پس از جلسه‌ی شورای معاونان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعلام شد که نجفی فعلا قصد رفتن از این سازمان را ندارد.

ایسنا به نقل از رحمت‌الله رئوف٬ مدیرکل دفتر بررسی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات این سازمان٬ نوشته است: “خیلی چیزها ممکن است بین آقای نجفی و رییس‌جمهور اتفاق بیفتد که ما از آن خبر نداشته باشیم، اما نجفی در جلسه‌ی امروز تأکید کرد که قصد ندارد از سازمان برود… در جلسه‌ی امروز، به شایعه‌هایی اشاره شد که درباره‌ی رفتن نجفی از سازمان میراث فرهنگی مطرح شده است؛ او این موضوع را رد و تأکید کرد که در سازمان می‌ماند و تا روزی که هست، با قدرت در خدمت این سازمان و اهداف آن خواهد بود”. نه رئوف و نه ایسنا توضیح بیشتری درباره “اتفاق‌هایی که بین نجفی و روحانی” افتاده٬ نداده‌اند.

تایید و تکذیب‌ها اما همین‌جا خاتمه نیافته است. کارن خانلری٬ عضو فراکسیون گردشگری و تاریخ مجلس٬ نیز در گفت‌وگویی با تسنیم٬ ضمن تایید استعفای نجفی٬ گفت که “متأسفانه سازمان میراث فرهنگی حیات خلوت روسای جمهور شده است و هر کسی را بخواهند آنجا قرار می دهند و برمی‌دارند”.

تاکنون علاوه بر مسعود سلطانی‌فر٬ از رضا صالحی‌امیری نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های مطرح برای در اختیار گرفتن این پست٬ نام برده می‌شود. سلطانی‌فر و صالحی‌امیری٬ هر دو از سوی روحانی برای در اختیار گرفتن پست وزارت ورزش به مجلس معرفی شده بودند که موفق به رای کسب اعتماد نمایدگان نشدند.

نجفی خود نیز ابتدا از سوی روحانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده بود٬ اما نمایندگان مجلس به دلیل آن‌که وی را با اعتراض‌های سال ۸۸ به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست‌جمهوری مرتبط می‌دانستند٬ به وی رای اعتماد ندادند. نجفی پیش از این سابقه حضور در پست‌هایی چون وزارت آموزش و پرورش٬ رییس سازمان برنامه و بودجه و مشاور رییس‌جمهور را در کارنامه خود دارد.

در کنار تمام اخبار مربوط به استعفای نجفی٬ محمود واعظی٬ وزیر ارتباطات دولت یازدهم٬ به مهر گفت که نجفی “مدت ها است به دلیل کسالتی که دارد پیشنهاد خود را برای جایگزینی فرد دیگری در سازمان میراث فرهنگی به رئیس جمهور داده است”. واعظی اما اضافه کرده که “طرح موضوع استعفا درباره سایر اعضای کابینه درست نیست و هیچ‌کدام صحت ندارد”.

اشاره وی به خبری است که روز گذشته در برخی رسانه‌ها منتشر شد و حکایت از استعفای اسحاق جهانگیری٬ معاون اول روحانی٬ داشت.

وب‌سایت دانا٬ در خبری به نقل از “یک منبع آگاه” نوشت که اسحاق جهانگیری به دلیل “برخی اختلافات با تیم رییس جمهور” از سمت خود استعفا داده و “محمدباقر نوبخت جایگزین وی خواهد” شد.

درباره خبر استعفای جهانگیری اما نزدیکان دولت سکوت کردند و اظهارنظری درباره آن نکردند. با این وجود برخی از حامیان روحانی در شبکه‌های اجتماعی٬ وجود برخی اختلاف‌ها میان جهانگیری و روحانی را تایید کرده و ابراز امیدواری کرده بودند که جهانگیری استعفا ندهد. با این وجود خبرگزاری ایسنا به نقل از “یک منبع آگاه” نوشت که اخبار مربوط به استعفای جهانگیری “کذب محض” است و وی در پست خود باقی خواهد ماند. هنوز جزییاتی از اختلاف میان حسن روحانی و اطرافیان وی با جهانگیری منتشر نشده است.

جهانگیری و نجفی٬ دو تن از اعضای کابینه روحانی هستند که نزدیکی بیشتری با اصلاح طلبان دارند. جهانگیری گرچه از نزدیکان هاشمی رفسنجانی است٬ اما در دولت سیدمحمد خاتمی٬ عهده‌دار پست وزارت بود و پس از آن نیز به عنوان یکی از اعضای بنیاد باران - بنیادی که سیدمحمد خاتمی پس از دوران ریاست‌جمهوری تاسیس کرد - به فعالیت خود ادامه داد. جهانگیری همچنین از موسسان حزب کارگزاران سازندگی است.

اطرافیان حسن روحانی و به ویژه تیم اقتصادی وی٬ متشکل از میانه‌روهای نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی است که در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت و یا حزب اعتدال و توسعه بوده‌اند. در تقسیم‌بندی‌های سیاسی ایران٬ این افراد عموما در “جناح راست” تقسیم‌بندی می‌شدند.

هنوز مشخص نیست که آیا اختلاف‌های سیاسی میان جهانگیری و نجفی با تیم روحانی٬ باعث بروز برخی درگیری‌های میان این دو گروه شده یا آن‌که پای مسایل دیگری در میان است.