سردار رادان: خطری متوجه مذاکره کنندگان نیست

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با انتشار اشعار انتقام جویانه

به دنبال انتشار اشعاری با مضامین انتقادی علیه تیم مذاکره کننده هسته ای، جانشین فرمانده نیروی انتظامی وارد ماجرا شده و گرچه این اشعار را برآمده از “هیجانات” دانسته اما گفته است پلیس با این تهدیدات برخورد خواهد کرد. در همین حال یکی از اعضای جبهه پایداری در بهارستان به طور تلویحی دولت روحانی را به دروغ گویی پیرامون توافق هسته ای متهم و همزمان حسین شریعتمداری نیز در کیهان حملات و تهدیدات بسیاری را علیه دیپلماسی دولت مطرح کرده است.

سردار رادان، که به وی‍ژه پس از ناآرامی های سال ۸۸ به علت نقش برجسته اش در سرکوب اعتراضات مردمی و بازداشت شدگان جنبش سبز و قتل ۴ تن از آنان به بدنامی پررنگی دست یافت، روز چهارشنبه وعده داد که نیروی انتظامی امنیت مذاکره کنندگان اتمی نظام را تامین می کند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی که دیروز با خبرگزاری دانشجویان ایسنا مصاحبه می کرد در پاسخ به سئوالی در مورد تهدیداتی که اخیرا متوجه جواد ظریف و یارانش در تیم دیپلماسی هسته ای دولت مطرح شده گفته است: “هیچ تهدیدی به سمت تیم مذاکره‌کننده نیست و هیچ دستگاه امنیتی این مسئله را تائید نکرده است.”

 

با شیاطین پای یک میز

ماجرای جدی شدن تهدیدات نیروهای افراطی علیه دستگاه دیپلماسی نظام زمانی رسانه ای شد که سایت های دست راستی همچون الف – نزدیک به احمود توکلی از انتشار گسترده سه شعر در فضای ایمیلی خبر دادند که محتوای تمام آن ها سرزنش دولت به علت عقب نشینی در برنامه هسته ای است.

برای نمونه در یکی از این شعرها که قافیه های درستی نیز ندارند آمده است: “با شیاطین سر یک میز نشستید ولی… حفظ دین کار شما نیست که نر می خواهد.”

در شعر دوم مذاکره کنندگان به نافرمانی از آیت الله خامنه ای متهم شده اند و شاعر چنین سروده است: “چشم بستن بر فرامین ولی…تکیه کردن بر صف نامرد ها.”

جناح های تندرو در حاکمیت از سوم آذر که توافقنامه هسته ای ژنو میان تهران و ابرقدرت های جهان امضا شد کوشش کرده اند از نارضایتی آیت الله خامنه ای در خصوص مفاد این توافق خبر بدهند. این در حالی است که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیرخارجه دولت احمدی نژاد پیشتر تاکید کرده بود که آیت الله خامنه ای کاملا در جریان مذاکرات اتمی ژنو قرار داشته است.

 

هاشمی: خامنه ای مذاکرات را تایید کرد

عاقبت چهار روز پیش آیت الله هاشمی رفسنجانی ـ– رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام –ـ در دیدار با فعالین “مجمع اسلامی مدافعان عدالت” گوشزد کرد که “رهبری نظام هم قبل و هم بعد از مذاکرات، تیم دیپلماسی و کارهایشان را تأیید کردند.”

همچنین به نوشته آسمان، از نشریات حامی دولت، “مدیر یکی از سازمان های بنیادی مهم ایران”، که بر اساس مشخصات داده شد، محمد فروزنده، رئیس بنیاد مستضعفان است، خبر داد که “نظام مصمم به اجرای توافق ژنو” و این توافق “تصمیم نظام” است.

گفتنی اینکه رهبر جمهوری اسلامی روز سیزدهم آبان از مذاکره کنندگان اتمی دولت روحانی دفاع کرده بود و پس از سوم آذر نیزدر اظهارنظرهای رسمی خود انتقادی علیه توافق اخیر مطرح نکرده است.

با این حال، این ها باعث نشده است که جناح های افراطی که در سبک تازه خود با استفاده از نظم به جای نثر خشونت را تبلیغ می کنند، زبان به تهدید نگشایند: “از شما انتقام می گیریم ذکر هیهات منا الذله به لب ذکر ما: انتقام می گیریم.”

در واکنش به چنین تهدیدهایی، سردار احمدرضا رادان روز چهارشنبه گفت: “اگر تهدیدی در فضای مجازی و واقعی باشد، پلیس قاطعانه با آن برخورد خواهد کرد.”

تا به حال پلیس فتا ـ– بخش ویژه مبارزه با جرایم سایبری ـ که سال گذشته در عرض یک هفته یک وبلاگ نویس منتقد را بازداشت و شکنجه کرد و موجب قتل او شد، نتوانسته است تهیه کنندگان اشعار تهدید آمیز و توزیع کنندگان آن در فضای مجازی را شناسایی کند.

با این حال سردار رادان نگاهی نرم به تهدیدات اخیر دارد و می گوید: “شاید این اشعار برگرفته از هیجانات باشد، اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که هیچ تهدیدی متوجه تیم مذاکره‌کننده نیست.”

 

تهدید به کشاندن افراطی ها به کف خیابان

فشار نیروها و رسانه های تندرو علیه توافقنامه هسته ای دولت روحانی با غرب به وی‍ژه از سی ام دیماه ـ روز اجرایی شدن گام اول توافق ‍ژنو ـ وارد فاز جدیدی شد. در راس آن ها روزنامه وطن امروز، متعلق به مرداد بذرپاش نماینده تهران در مجلس و از نزدیکان محمود احمدی ن‍ژاد بود که اول بهمن ضمن سیاه کردن صفحه نخست خود به نشانه عزاداری، خطاب به دولت روحانی نوشت: “آری! ﺑﺮای ﻣﺎ ﻋﯿﻦ آب ﺧﻮردن ﺑﻮد ﮐﻪ ﮐﺎری ﻣﯽ ﮐﺮدﯾﻢ ﺑﻌﻀﯽ ھﺎ ﺑﻪ ﺟﺎی ﻣﺬاﮐﺮه ﺑﺎ ﺣﺮاﻣﯿﺎن ﻋﺎﻟﻢ، درﺑﻪ در دﻧﺒﺎل راﯾﺰﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﺎ ﻣﯽ ﮔﺸﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﻒ ﺧﯿﺎﺑﺎن را رھﺎ ﮐﻨﯿﻢ ﺗﺎ دوﻟﺖ در ﺷﺮف ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺎن اﺳﺎﺳﺎ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻧﻔﺴﯽ ﺑﮑﺸﺪ.”

ناظران این جملات را تهدید آشکار نیروهای افراطی به انجام اقدامات عملی علیه دولت روحانی تعبیر کردند. گفتنی است در یکی از آخرین اقدامات نیروهای افراطی، پاییز سال ۹۰ به سفارت بریتانیا حمله شد، تعدادی از کارمندان سفارتخانه چند ساعتی به گروگان گرفته شدند و بخش هایی از سفارتخانه نیز به آتش کشیده شد. نتیجه این شد که بریتانیا سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و از ابتدای زمستان تحریم های بین المللی از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه برنامه هسته ای با شدت بسیاری اعمال شد.

 

رسایی: روحانی گزارش خلاف داد

در همین راستا روز گذشته حمید رسایی، از اعضای جبهه پایداری نیز در نطق خود در مجلس بار دیگر حملات شدید الحنی به توافق نامه ژنو کرده و تلویحا روحانی را به دروغ گویی به آیت الله خامنه ای متهم کرده است: “درست است که از سوی مشاور عالی رئیس جمهور محترم همه آنهایی که به ایشان رأی نداده اند، افراطی و تندرو فرض می شوند اما نمی توان واقعیت روشن تفاوت و اختلاف آنچه آقای روحانی برای رهبر معظم انقلاب مرقوم داشته را با آنچه در ژنو تصویب شده، ندید و این یعنی ارائه گزارش خلاف واقع به مردم و رهبری انقلاب!”

حمید رسایی همچنین مدیر مسئول نشریه نه دی است؛هفته نامه ای که در قم منتشر می شود و پیشتر خواسته بود تا تندروها “موجی اجتماعی” تشکیل دهند و مانع “اقدامات خائنانه” مذاکره کنندگان هسته ای شوند.

رجانیوز هم که ارگان غیر رسمی جبهه پایداری ـ به رهبری آیت الله مصباح یزدی محسوب می شود - دیروز بار دیگر به نقل از رجبی به خاطر توافق ‍ژنو “تسلیت” گفت.

 

شریعتمداری و برخورد ملت

در این میان این هفته حسین شریعتمداری نیز با انتشار سرمقاله ای در کیهان، به طور تلویحی روحانی و تیم دیپلماسی او را به “پچ پچ کنندگان” در سپاه حضرت علی در زمان جنگ با معاویه تشبیه کرد. مدیر مسئول این نشریه دست راستی، که نماینده مسئول منصوب آیت الله خامنه ای است، نوشت: “در میان شماری از سپاهیان امیر مومنان(ع) پچ‌پچ‌ها آغاز شد و خیلی زود به اعتراض رسید که باید از جای جنبید. بیم غرق در میان است! هشدار علی(ع) که این حیله معاویه و عمروعاص و برای تسخیر موقعیت برتر شماست، به جایی نرسید و امیر‌المومنین(ع) که آن روز، شیعیان پاکباخته‌ای به فراوانی امروز نداشت، چاره‌ای جز پذیرش پیشنهاد جماعت فریب‌خورده ندید، مخصوصا آن که در آن سوی، شماری از سپاهیان معاویه با دستور او تظاهر به حفاری می‌کردند”.

شریعتمداری از توافقنامه ‍ژنو و مواضع مداراجویانه حسن روحانی در جریان سفرش به اجلاس اقتصاد جهانی در داووس هم انتقاد کرده است. او نیز البته در لفافه زبان به تهدید گشوده است و این نظریه را مطرح کرده که ملت اجازه نخواهد تا “دنباله های داخلی” دشمنان خارجی باج خواهی کنند. منتقدان می گویند غالبا مفهوم “ملت” از نگاه حسین شریعتمداری معطوف به گروه های تندروی دست راستی با مشخصات سیاسی افراطی است. از همین رو آن ها پاراگراف پایانی نوشته اخیر شریعتمداری را یک تهدید پنهانی توصیف می کنند؛ جایی که او نوشته است: “هرگاه از سوی دشمنان بیرونی و یا دنباله‌های داخلی آنها تهدیدی نظیر جنگ تحمیلی ۸ ساله و فتنه آمریکایی ـ- اسرائیلی ۸۸ - در میان بوده است، توده‌های عظیم و چند ده میلیونی مردم پاکباخته و مسلمان این مرز و بوم به حریف کوتاه دست زبان دراز فرصت باج‌خواهی و درازدستی نداده و بازهم نمی‌دهند.”