دشمن به جبهه انقلاب رسید

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» هشدار رییس اداره سیاسی سپاه

پس از هشدارهای یکسال گذشته رهبر جمهوری اسلامی، منصوبان وی در دانشگاه ها و همچنین فرماندهان ارشد سپاه پاسداران درباره “امکان پیوستن خودی ها به دشمن”، در آستانه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها رییس اداره سیاسی سپاه طی اظهاراتی که منتقدان طرح هدفمندی یارانه ها مخاطب آن بودند، گفت: “امروز در جنگ نرم دشمن به دنبال یارگیری از جبهه انقلاب برای قرار دادن در مقابل آن است.”

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی که روز گذشته در همایشی با عنوان “پرچمداران بصیرت، رهروان ولایت” در سبزوار سخنرانی می کرد با اشاره به اینکه هدفمندکردن یارانه‌ها یک طرح ملی و سیاست نظام اسلامی است، اظهار داشت: “دولت دهم با جسارت، اجرای این قانون را آغاز کرده و این طرح بدون همراهی مردم موفق نمی‌شود و مردم باید همکاری لازم را انجام دهند.”

رییس اداره سیاسی سپاه با بیان اینکه «امروز دشمن از روش‌های پیچیده برای مقابله با ملت ایران استفاده می‌کند» افزود: “موفقیت در این صحنه بدون بصیرت امکان ندارد و همگان باید بصیرت لازم را به‌ دست آورند.”

وی با اشاره به اینکه “امروز ما در شرایط عادی به سر نمی بریم” اضافه کرد: “ما در صحنه نبرد حق با باطل قرار داریم و یک بسیجی باید خود را مکلف به دفاع از حق و مقابله با باطل بداند.”

یدالله جوانی تاکید کرد: “دشمن در جنگ نرم به دنبال مدیریت چهار حوزه ادراکات، احساسات، تصمیم‌گیری‌ها و در نهایت مدیریت رفتارها و تغییر باورها و اعتقادات است. امروز اگر کسی ادعای خط امامی بودن را دارد باید چشمش به رهبری باشد.”

رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران البته پیش از این روز شنبه هفته گذشته نیز طی اظهاراتی در جمع اعضای نیروی زمینی سپاه اعلام کرده بود که “دشمنان نظام جمهوری اسلامی در شرایط فعلی به دنبال معرفی ناتوانی دولت و ایجاد نارضایتی در بین مردم با هدف اپوزیسیون سازی داخلی هستند. لذا باید مراقب رفتار دشمنان در فضای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها باشیم چراکه آن‌ها این را فرصت طلایی و مناسبی برای معرفی ناتوانی دولت و ایجاد نارضایتی در مردم برای اپوزیسیون سازی می‌دانند.”

او همچنین دو هفته پیش نیز طی مقاله ای درهفته نامه صبح صادق “هدفمندی یارانه” را “طرح وبرنامه نظام اسلامی” خوانده و منتقدان این طرح را “خائنین به مردم” معرفی کرده و نوشته بود: “متأسفانه برخی از شواهد و قرائن نشان می دهد که هستند جریان ها و گروه هایی که با نگاه جناحی و حزبی به این طرح نگریسته و زمان و مقطع اجرای طرح را یک فرصت برای فشار بر دولت ارزیابی می کنند. باید به این جریان ها و گروه ها و حتی افراد گفت، اگر شما با خیال خام خود این مقطع زمانی را یک فرصت برای شیطنت، کارشکنی و اعمال فشار بر دولت ارزیابی می کنید، به این نکته هم توجه داشته باشید که بصیرت و هوشیاری که ملت ایران دارد، این مقطع نیز برای ملت ایران یک فرصت خواهد بود تا خادمین و دلسوزان واقعی و همچنین خائنین را بشناسند و آنها را از یکدیگر تمییز دهد.”

اظهارات رییس اداره سیاسی سپاه درباره “برخی جریان ها و گروه ها و افراد” و “خائن” خواندن آنها در شرایطی است که منتقدان و رهبران احزاب اصلاح طلب در بازداشت به سر می برند، از فعالیت احزاب عمده و موثرآنها مانند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و مشارکت ایران اسلامی و اعتماد ملی  جلوگیری شده و رسانه های منتقد نیز همگی توقیف شده اند.در عین حال کسانی که در ماه های اخیر نقش پررنگی در رسانه های رسمی داشته و به نقد عملکرد دولت پرداخته اند، از نیروهای خودی و از جناح حاکم هستند.

 

معیارو شکل متغیر فتنه

این اظهارات رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران درباره “یارگیری دشمن در جبهه انقلاب” و مورد خطاب قرار دادن منتقدان هدفمندی یارانه ها در شرایطی است که در طول یکسال گذشته شکل و شمایل مصداق های “جنگ نرم”، “فتنه” و همچنین “بصیرت” و “دشمن شناسی” در اظهارات مقامات سیاسی و نظامی کشور همواره متغیر بوده است. چنانکه “فتنه 88” جای خود را به “فتنه اقتصادی” داده و یا “دشمنان” در عرصه “جنگ نرم” از احزاب “اصلاح طلب” به “دایره خودی ها» رسیده است.

البته تغییر این معیارها و مصداق ها همگی پس از سخنرانی آیت الله خامنه ای در 5 تیرماه در بوشهر آغاز شد که گفت:“امروز ما به بصیرت احتیاج داریم. امروز دشمنان دنیای اسلام، دشمنان وحدت اسلام، با ابزارهای دین وارد میشوند، با ابزارهای اخلاق وارد میشوند؛ باید هشیار بود. آنجائی که میخواهند افکار عمومی مردم غیرمسلمان را فریب بدهند، نام حقوق بشر را می‌آورند، نام دموکراسی را می‌آورند؛ آنجائی که میخواهند افکار عمومی دنیای اسلام را فریب بدهند، نام قرآن را می‌آورند، نام اسلام را می‌آورند؛ در حالی که نه به اسلام و قرآن اعتقادی دارند، نه به حقوق بشر اعتقادی دارند.”

وی همچنین گفته بود: “خاصیت دوران فتنه - همان طور که بارها عرض کرده‌ایم - غبارآلودگی است، مه‌آلودگی است. نخبگان گاهی دچار خطا و اشتباه میشوند. اینجا شاخص لازم است. شاخص، همان حق و صدق و بیّنه‌ای است که در اختیار مردم قرار دارد. امیرالمؤمنین مردم را به آن ارجاع میداد. امروز ما هم محتاج همان هستیم.”

پس از این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی بود که منصوبان وی در نهادهای مختلف به ترسیم “نقشه راهی” برای خود پرداخته و دایره دشمن پنداری را هر روز بزرگتر از پیش کردند. نخست علیرضا پناهیان، مشاور رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها خبرداد که « در آینده فتنه‌هایی صورت می‌گیرد که افرادی با ادبیات دینی و انقلابی به میدان می‌آیند و از منابع دینی سند می‌آورند و به موضوعات مهم می‌پردازند و تنها چیزی که عامل نزاع است این است که اهم‌فی‌الاهم نمی‌شود و فقط افرادی در صراط مستقیم باقی می‌مانند که در این مسئله دارای تشخیص سالمی باشند.”

سپس سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ابتدای مردادماه با اشاره به انتقادهایی که در رسانه های داخلی از دولت می شود اعلام کرد که: “در جنگ نرم همه مردم باید در صحنه حضور داشته باشند و باید یک حساسیت عمومی برای مقابله با آن ایجاد شود. بدبین کردن و سلب اعتماد مردم نسبت به حاکمیت و نظام از اهداف جنگ نرم است. اگر در خبرها و رسانه‌ها دقت کنیم می‌بینیم که چقدر دشمن در این سال‌ها در این‌باره سرمایه‌گذاری کرده است. در جنگ نرم دشمن روی خودی‌ها کار کرده و حرف‌هایش را از طریق آنها می‌زند.”

البته این همه ماجرا نبود چرا که علاوه براین، چهره های سیاسی همسو و حامی دولت محمود احمدی نژاد نیز وارد عرصه شدند و معیارهایی از دشمن و جنگ نرم ارایه کردند، حمیدرضا ترقی از اعضای موتلفه اسلامی و یکی از این چهره ها نیز گفته بود: “طرح ایده دولت‌هراسی و ترویج غیرمطمئن و غیرکارشناسی بودن کارهای دولت روش عملیاتی فتنه‌گران است که سعی می‌کنند تمامی کارهای دولت را غیرکارشناسی جلوه دهند و تلاش مضاعفی انجام داده تا نگذارند دولت کار خود را در جنگ نرم علیه دشمنان انجام دهند تا بتوانند از راه‌هایی که عمدتا فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای است نظام را زمین‌گیر کنند”.

درهمین راستا پس از این موضع گیری ها چهره های امنیتی - نظامی همچون مسعود جزایری معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح نیز به این موضوع ورود کردند و حتی خواستار تشکیل “وزارت جنگ نرم” شدند. مسعود جزایری علت پیشنهاد  چنین وزارتخانه ای را  “مقابله با جنگ رسانه‌ای و جنگ نرم دشمن” اعلام کرد که به تعبیر او “تهدیدهای نظامی”، “تحریم های اخیر”  و “مسائل اقتصادی” و “کسانی که به آنها دامن می زنند” را نیز شامل می شود.

پس از این اظهارت اما در ماه ها و هفته های اخیر نیز با آغاز اجرایی شدن هدفمند کردن یارانه ها از سوی دولت مقامات امنیتی، نظامی و انتظامی مانند حیدر مصلحی وزیر و یا اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ازتغییر شکل “فتنه” و احتمال بروز “فتنه اقتصادی” خبر دادند و حسین همدانی فرمانده سپاه تهران نیز اعلام کرد: “دشمن چون در تهدید نظامی، امنیتی و سیاسی ورود پیدا کرد و موفق نشد، امروز به تهدید اقتصادی ورود پیدا کرده است.”