آب بازی در ایران ممنوع

نویسنده
نیما فرح آبادی

» دستگیری گسترده جوانان به جرم جدید

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، تعدادی از جوانان تهرانی را به دلیل “آب بازی” به انجام “اعمال خلاف شئون اسلامی” متهم و آنها را بازداشت کرده است. سردار حسین ساجدی نیا، فرمانده پلیس تهران بزرگ از دستگیری تعدادی از دختران و پسران پایتخت به دلیل آب بازی خبر داد.

او روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری “مهر” از “برخورد قاطعانه” نیروی انتظامی با دختران و پسران جوانی که با انجام “اعمال غیرمتعارف و خلاف شئون اسلامی نظم جامعه را بر هم می زنند” سخن گفت.

سردار ساجدی نیا گفت که “قطعا پلیس تهران در صورت مشاهده چنین مواردی، قاطعانه با برهم‌زنندگان نظم و امنیت اجتماعی برخورد می‌کند.”

او توضیحی درباره تعداد جوانان بازداشت شده نداد.

گزارش‌های رسانه‌های داخلی حاکی است که گروهی از جوانان تهرانی از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک با یکدیگر قرار گذاشته و در بوستان آب و آتش در محله عباس‌آباد تهران که دارای فواره‌های تفریحی نیز هست به آب‌پاشی با تفنگ‌های پلاستیکی آب‌پاش پرداخته‌اند.

آنها همچنین با حضور در پارک پردیسان، اقدام به “خز بازی” و پوشیدن لباس مبدل کردند. این جوانان با پوشیدن لباس‌هایی مبدل با مضمون مدهای قدیمی و آرایش هایی نظیر مو یا سبیل مصنوعی به تفنن و خنده پرداخته‌ بودند.

 

بسیج حکومتی علیه “پدیده آب پاشی”

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در خصوص این مسئله گفت که “متاسفانه در ادامه وقایع بوستان آب و آتش امروز تعدادی از پسران و دختران جوان در یکی از بوستانهای شهر تهران اقدام به انجام خلاف شئون اسلام کردند که ماموران پلیس پایتخت پس از اطلاع از ماجرا بلافاصله در محل حاضر و تمامی این متخلفان و هنجارشکنان را دستگیر و تحویل مراجع قضایی دادند.”

تفریح دسته جمعی جوانان با برخورد منفی بعضی از نمایندگان مجلس هم مواجه شده است.

موسی غضنفرآبادی، نماینده بجنورد، در گفت و گو با سایت خبری الف، آب بازی دسته جمعی جوانان را از “مظاهر فساد” در جامعه دانست و هدف طراحان آن را “دور کردن جوانان از ارزشهای اسلامی و فرهنگ جمهوری اسلامی” عنوان کرد.

او خواستار استقرار نیروی انتظامی در پارک‌ها شد و گفت: “هیچ تردیدی نیست که رواج پدیده آب‌بازی و آب‌پاشی در بین جوانان برنامه‌ریزی برخی عده برای دور کردن جوانان از ارزش‌های اسلامی و فرهنگ جمهوری اسلامی است.”

حسین ابراهیمی از نمایندگان اصولگرای مجلس هم این تفریحات را “فساد، مایه ننگ، زننده و هنجارشکن” خواند و خواهان برخورد نیروی انتظامی و قوه قضائیه با این گونه برنامه ها شد.

خبرگزاری فارس نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی نیز در گزارشی، آب بازی نوجوانان و جوانان را “بی‌اخلاقی و اعمال منافی عفت” دانست و در گزارشی نوشت که “این اقدامات در ملأ عام باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردمی شد و بسیاری از رسانه‌ها به این روند اعتراض کردند.”

بهنام اتابکی، مدیر عامل اراضی عباس‌آباد هم روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به حضور پر تعداد جوانان در این مراسم گفت که “نیروی انتظامی نیز نمی‌توانست آنها را متفرق کند و از حدود ساعت ۹ تا ۱۲ این افراد اقدام به آب‌بازی کردند و با قطع آب آنها را متفرق کردیم.”

او افزود: “افرادی که اقدام به آب‌بازی کرده بودند، اصولا بدحجاب بودند. البته تعدادی افراد باحجاب نیز در پارک حضور داشتند.”

 

اتهام زنی نهادهای حکومتی به یکدیگر

پس از انجام این برنامه، سایت “رجانیوز” و برخی از سایت‌های خبری نزدیک به دولت و اصولگرایان روز شنبه و یکشنبه با انتشار تصاویری با عنوان “جنگ آب‌پاش‌ها” و “مراسم ضدفرهنگی خز بازی” از شهرداری تهران به خاطر برگزاری چنین مراسمی انتقاد کردند.

کاربران و خوانندگان این سایت ها نیز با ارسال مطالب و نظرات خود، چنین برنامه هایی را با عناوینی مانند “خیانت به خون شهدا” و “اعمال ضد اسلامی” محکوم کردند.

در مقابل سایت‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، نیز سایت‌های حامی محمود احمدی‌نژاد را متهم به دروغگویی و اعلام کردند شهرداری تهران در برگزاری یا اجازه دادن به این برنامه‌ها هیچ نقشی نداشته‌است.

دستگیری جوانان تهرانی به دلیل آب بازی در حالی است که با فرا رسیدن ماه رمضان، شنا و آب بازی در سواحل دریای مازندران نیز ممنوع اعلام شده است.