ترمیم کابینه یا عملیات انتخاباتی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تغییرات احتمالی در دولت روحانی

محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت، حدود یک هفته پس از سخنان حسام‌الدین آشنا - مشاور روحانی - تغییرات در ترکیب کابینه را تایید، اما تاکید کرد که حتی او هم از “تعداد اینجابه جایی‌ها اطلاعی” ندارد.

نوبخت در استان کردستان و در جمع خبرنگاران گفت که طبیعی است روحانی “از عمل‌کرد خود و مجریان کشور ارزیابی داشته باشد و در این ارزیابی‌ها، جابه‌جایی برخی افراد نیز ضروری باشد”گرچه به گفته نوبخت “بنده در مقام جایگاهی که دارم از تعداد اینجابه جایی‌ها اطلاعی ندارم”.

بیش از یک هفته پیش حسام‌الدین اشنا، مشاور روحانی، خبر از تغییرات در کابینه داده بود. به گفته آشنا “برخی از سفرهای استانی برای تیم رئیس‌جمهور روشن کرد که بر خلاف تصور اولیه بعضی از استانداران توانایی کافی برای اداره استان را ندارند لذا تغییرات در دولت هم در سطح وزرا و هم در سطح استانداران اتفاق خواهد افتاد”. خبری که البته توسط مسوولان دولتی تکذیب شد و بعدها خود‌ آشنا نیز گفت که سخنان او صرفا “تحلیل” بوده و “هیچ تصمیمی در دولت در این مورد گرفته نشده است”.

با این حال به نظر می‌رسد کمتر از ده روز پس از تکذیب سخنان آشنا، تغییرات در کابینه روحانی رخ خواهد داد. تغییراتی که هنوز مشخص نیست به چه تعداد خواهد بود و در کدام پست‌ها رخ خواهد داد. گرچه شایعه‌های مختلفی درباره تغییر برخی وزرا، معاونان روحانی و استانداران منتشر شده.

پیش از این اصلاح طلبان و برخی از حامیان روحانی که به آن‌ها نزدیک‌تر بودند، از عمل‌کرد برخی اعضای دولت انتقاد کرده بودند. حضور افرادی نظیر عبدالرضا رحمانی‌فضلی در پست وزیر کشور، از جمله دلایل این انتقادها بود. رحمانی‌فضلی از جمله نیروهای نزدیک به علی لاریجانی، رییس مجلس نهم،و از اصول‌گرایان محسوب می‌شود. انتخابی که به عقیده اصلاح‌طلبان باعث دست بالا داشتن اصول‌گرایان در انتخابات مجلس خواهد شد. مساله‌ای که مورد اشاه علی مطهری - از نمایندگان اصول‌گرای مجلس - قرار گرفته بود.

اکنون از رحمانی‌فضلی به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی این تغییرات نام برده می‌شود. وب‌سایت بصیرت - نزدیک به سپاه پاسداران - در گزارشی پیرامون تغییرات احتمالی در دولت نوشت که این تغییرات قرار است در وزارت کشور (رحمانی‌فضلی)، وزارت راه و شهرسازی (عباس آخوندی)، وزارت ورزش (محمود گودرزی) و وزارت رفاه (علی ربیعی) رخ دهد. به نوشته این وب‌سایت احتمال تغییرات در معاونت پارلمانی رییس‌جمهور (مجید انصاری) و سازمان انرژی اتمی (علی‌اکبر صالحی) وجود دارد. بصیرت از گزینه‌هایی چون محمد فرزونده و مجید انصاری برای وزارت کشور، علی عبدالعلی‌زاده برای وزارت راه، کیومرث هاشمی، محسن مهرعلیزاده و محمد شریعتمداری برای وزارت ورزش و در نهایت مرتضی بانک برای وزارت رفاه نام برده است. هم‌چنان که احتمال حضور رحمای‌فضلی در پست معاونت پارلمانی رییس‌جمهور و جعفر توفیقی یا علی عباس‌پور در پست ریاست سازمان انرژی اتمی وجود دارد: “در بین استانداران هم با توجه به سفرهای استانی انجام شده و وقایع سیاسی کشور شنیده‌ها حاکی از تغییر سه استاندار دارد. از همه مهمتر ناکامی این دولت در بحث اطلاع‌رسانی و ارتباطات عمومی ظاهرا دولت را بر این داشته تا تغییراتی در این حوزه نیز داشته باشد”.

گفته می‌شود که قرار است این‌بار انتخاب استانداران از میان نیروهای حامی حسن روحانی در انتخابات صورت گیرد. مساله‌ای که به شکل تلویحی مورد اشاره نوبخت هم قرار گرفته بود: مردم در انتخابات ۹۲ به گفتمان اعتدال رای دادند و در این میان گروه‌ها و جناحهای مختلف چه در ستادهای انتخاباتی و چه در حزب اعتدال و توسعه، ما را یاری دادند و این فرصتی برای خدمتگزاری به مردم شد. برهمین اساس عده‌ای که در این میان هزینه دادند اما در پست‌های مدیریتی به سمتی نائل نشدند”.

 

عملیات انتخاباتی

سایت محافظه کار “رصد”، تغییرات کابینه را “عملیات انتخاباتی” دانسته و نوشته است: “ممکن است برخی به دولت توصیه کنند تا با تغییر برخی وزرا – مثلا وزیر کشور – و استقرار سرپرست، عملا مجلسی‌ها را در آخرین روزها غافلگیر کرده و اینگونه، انتخابات مجلس را هم مدیریت کند. ایده‌ای که با توجه به موضع محافظه‌کارانه روحانی و عدم درگیر شدن او با مجلس به‌طور علنی، بعید به‌نظر می‌رسد امکان اجرایی شدن داشته باشد”.

این سایت می افزاید: “بعضی اعضای دولت خود را برای اثرگذاری نامحسوس بر انتخابات مجلس آماده کرده اند و خط و نشان کشیدن برای برخی وزرا و استانداران را باید در این راستا ارزیابی کرد. برخی چهره‌های سیاسی به‌خوبی می‌دانند که برای تغییر معادلات انتخاباتی نیاز به بسترسازی‌هایی دارند که با شعار «اعتدال» دولت سازگار نیست و برای همین هم در ماه‌های مانده به انتخابات هفتم اسفند، دولت باید مراقب باشد که این حرف و حدیث‌های انتخاباتی، موضع بی‌طرفانه دولت در انتخابات مجلس دهم را تضعیف نکند. فعلا تکذیب تغییرات از سوی وزیر کشور، نخستین واکنش به این حرف و حدیث‌ها بوده ولی در بلندمدت باید شاهد اقدامات جدی‌تری در برابر کنش‌های انتخاباتی بود تا مبادا برخی نزدیکان رئیس‌جمهور، نقش اسب‌تراوا را در درون دولت اعتدال‌گرا بازی کنند”.

گفتنیست، هفته گذشته حسام الدین آشنا، در اظهاراتی ادعا کرد که دولت قصد دارد تا برای رسیدن به “انسجام بیشتر” دست به تغییراتی بزند. اظهاراتی که با واکنش محافظه کاران مواجه شد و در نهایت وی ا وادار کرد تا گفته های خود را تکذیب کند.(لینک 1 و 2)

حسن روحانی پیش از این در پاسخ به سوالی پیرامون تغییر در کابینه چنین اظهارنظر کرده بود: “وزرای فعال کم نداریم اما در عین حال چنان‌چه کابینه نیاز به ترمیم داشته باشد انجام می‌دهیم”.

این تغییرات احتمالی در حالی رخ خواهد داد که برخی از وزرای دولت، از سوی نمایندگان مجلس تهدید به استیضاح شده‌اند.