احمدی نژاد گفت این توطئه هاشمی است

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» روایت علی مطهری از استیضاح کردان

یک سال پس از درگذشت علی کردان، وزیر کشور دولت نهم، حاشیه های مربوط به استیضاح و برکناری او کماکان موضوع اختلاف و جدال لفظی بین دولت احمدی نژاد و مجلس اصولگرا است.

محمود احمدی نژاد، دیروز با حضور در مراسم اولین سالگرد درگذشت کردان در شهر زادگاه او (ساری)، با انتقاد شدید از مجلس هشتم به علت استیضاح کردان، برکناری وزیر کشور سابق خود را “ضربه زدن به مسیر اصلی انقلاب” با “کمک استعمار پیر” توصیف کرد.

این موضع تند احمدی نژاد، واکنش بلافاصله علی مطهری، از طراحان اصلی استیضاح کردان را به دنبال داشت که در پاسخ به رئیس دولت، او را به “توهین به نمایندگان” و “خلاف واقع گویی” متهم کرد.

مطهری همچنین خبر داد که احمدی نژاد پیش از استیضاح کردان در یک جلسه خصوصی به او گفته این استیضاح “توطئه آقایان هاشمی و توکلی علیه دولت است.”

 

“نماد دروغگویی”

علی کردان که پس از برکناری مصطفی پورمحمدی از وزارت کشور، به پیشنهاد احمدی نژاد و با رای اعتماد نمایندگان مجلس هشتم به سمت وزیر کشور منصوب شده بود، تنها سه ماه بعد به علت دروغگویی درباره داشتن مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد انگلستان، استیضاح و از سمت خود برکنار شد.

در آن هنگام سایت الف متعلق به احمد توکلی، نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس، پاسخ دانشگاه آکسفورد به نامه این سایت را منتشر کردکه در آن تصریح شده بود فردی با نام علی کردان هرگز در هیچ کدام از رشته ها و مقاطع این دانشگاه تحصیل نکرده است.

در جریان جلسه رای اعتماد به کردان، اگرچه یکی از نمایندگان مجلس گفت که کردان علاوه بر مدرک دکتری حتی فوق لیسانس هم ندارد، اما احمدی نژاد با بیان نقل قولی از رهبر جمهوری اسلامی در تایید تلویحی کردان، توانست فضا را به نفع او عوض کند.

رئیس دولت در دفاع از وزیر پیشنهادی خود در مجلس گفت: “وقتی خدمت آقا رفتیم، عرض من یک دقیقه هم نشد. من سیر را گفتم و ایشان پرسیدند چقدر آقای کردان را می‌شناسید و من هم توضیح دادم و ایشان گفتند بسیار خوب، بروید و تلاش کنید که ایشان رای بیاورد.”

کردان حتی در جلسه استیضاح خود توسط مجلس هم به بیان مسائلی پرداخت که به سرعت خلاف واقع بودنش ثابت شد. به عنوان مثال در حالیکه بر خلاف عادت معمول در جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه ای حکم جانشینی فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی را برای کردان تنفیذ نکرده بود، او گفت که این حکم را دریافت کرده است.

چند دقیقه بعد پس از این سخنان، ستاد کل نیروهای مسلح در نامه ای به مجلس گفت که این مسئله صحت ندارد.

اما محمود احمدی نژاد با بیان اینکه استیضاح کردان در مجلس “غیر قانونی” است، به نشانه اعتراض از حضور در این جلسه خودداری کردهرچند حتی نمایندگان حامی او نیز به برکناری کردان رای مثبت دادند.

علی کردان پیش از آنکه توسط رئیس جمهور به عنوان وزیر کشور انتخاب شود، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و پیش از آن برای سال های طولانی، معاون سازمان صدا و سیما بود.

مجلس ششم شورای اسلامی با اکثریت اصلاح طلبان، در تحقیق و تفحصی که از تنها 5 حساب از مجموع 200 حساب بانکی صدا و سیما انجام داد، اعلام کرد که در زمان ریاست علی لاریجانی بر این سازمان و معاونت کردان، بیش از 5000 میلیارد ریال تخلف مالی صورت گرفته است.

علی کردان، یک سال پس از استیضاح و برکناری توسط مجلس بر اثر ابتلا به نوعی بیماری بدخیم خونی درگذشت در حالیکه توسط منتقدان و مخالفان دولت اصولگرا به نمادی از “دروغگویی” تبدیل شده بود.

 

“جلسه کذایی با کمک استعمار پیر”

احمدی نژاد که همراه با هیات دولت در ادامه سفرهای استانی خود به مازندران سفر کرده، دیروز در مراسم اولین سالگرد درگذشت وزیر سابق کشور در ساری سخنرانی کرد.

وی در سخنان خود از جلسه استیضاح کردان در مجلس هشتم با عنوان “جلسه کذایی تاریخی” نام برد و اظهارات نمایندگان مخالف در آن جلسه را “فاقد ارزش حقوقی” توصیف کرد.

به گفته احمدی نژاد در آن جلسه اصل بحث، سئوال و جواب نبود بلکه ادبیات آن جلسه ادبیات کینه و انتقام کشی بود.

رئیس دولت که محمدرضا رحیمی، معاون اول و اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفترش نیز او را همراهی می کردند، کردان را “یک بسیجی تمام عیار، مورد اعتماد، باهوش و آگاه به پشت صحنه جریان های فتنه” توصیف کرد.

او در مراسم تودیع کردان نیز رفتار وی را “الگویی از رفتار بسیجی” خوانده بود.

احمدی نژاد گفت: “وقتی مرحوم کردان به آن جلسه کذایی تاریخی که در آینده معلوم خواهد شد چه دست ها و قشرهایی گردهم آمدند تا برای ضربه زدن به مسیر اصلی انقلاب، پاک ترین خادم انقلاب را قربانی کنند دعوت شد، به بنده گفت فلانی خواهش می کنم تو و هیچ یک از اعضای دولت در این جلسه حضور نداشته باشید.”

به گفته احمدی نژاد :“در آینده دوباره جلسه استیضاح کردان مطرح خواهد شد و دوباره باید مورد بررسی قرار گیرد تا بدانیم چه کسانی حرف زدند و دنبال چه بودند و از کردان چه خواسته بودند و او تسلیم نشده بود والا آن حرف هایی که مطرح کردند فاقد ارزش حقوقی بود.”

او از وزیر سابق کشور به عنوان فردی نام برد که “دل به امامت و ولایت امام عصر سپرده بود” و افزود: “باید بگویم کسانی که نشسته و طراحی کردند و به خیال خود با زدن آن عزیز مسیر واقعی انقلاب را دچار چالش کردند، اشتباه کردند.”

احمدی نژاد افزود: “مگر چند مورد وجود دارد که اینگونه ناجوانمردانه و با کمک استعمار پیر به یک شخص خدوم ضربه بزنند و او به خاطر حفظ اسلام چیزی نگوید.”

 

فراغت کردان

پیش از استیضاح کردان، بسیاری از نمایندگان مجلس از احمدی نژاد خواسته بودند تا خود او را برکنار کند اما رئیس دولت این مسئله را نپذیرفت.

کردان خود نیز درباره استعفا از وزارت کشور گفته بود: “چندین بار از همه امور دنیا فارغ شدم و با خدای خود مشورت کردم اما به حجت شرعی برای استعفا نرسیدم.”

در واکنش به سخنان احمدی نژاد، علی مطهری که طراح استیضاح علی کردان در مقام وزیر کشور بوده است به سایت خبرآنلاین گفت: “اینکه رئیس جمهور جریان استیضاح آقای کردان را یک توطئه به کمک استعمار پیر انگلیس معرفی کرده اند علاوه بر توهین به نمایندگان مجلس، خلاف واقع است.”

او کردان را “قربانی لجاجت احمدی نژاد” دانست و با اشاره به دیدار خود با رئیس دولت، ادامه داد: “بعد از به جریان افتادن استیضاح آقای کردان، آقای رئیس جمهور از من درخواست ملاقات کرد که من خدمت ایشان رسیدم. ایشان گفت که این توطئه آقایان هاشمی و توکلی علیه دولت است و می خواهند دولت را زمین بزنند. در پاسخ ایشان گفتم که این طور نیست و این دو نفر اصلا از تصمیم من مطلع نیستند.”

به گفته مطهری، احمد توکلی بعد از آنکه نامه استیضاح به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تحویل داده شده، از این موضوع مطلع شده بود.

عضو فراکسیون اصولگرایان با اشاره به اینکه در آن جلسه اضافه کردم که مجلس نمی تواند درباره چنین موضوع مهمی ساکت باشد و هیچ اقدامی نکند گفت: “به رئیس جمهور گفتم بهتر است خود شما آقای کردان را از وزارت کشور به معاونت یکی از وزرا و یا ریاست یک سازمان و به هر حال جایی که نیاز به رای اعتماد نداشته باشد منتقل کنید تا کار به صحن علنی و ریختن آبروی ایشان نکشد.”

مطهری با بیان اینکه در این مورد سه ساعت با احمدی نژاد صحبت کرده، افزود: “در این سه ساعت به جایی نرسیدیم و بعدا شنیدم که آقای کردان را به مقاومت ترغیب کردند.”

او گفت: “حتی زمانی که خودش آماده استعفا شده بود وی را منصرف کردند، تا موضوع به صحن علنی کشیده شد و در آنجا هم آقای احمدی نژاد او را همراهی نکردند.”

اما محمود احمدی نژاد دیروز در مراسم سالگرد درگذشت کردان گفت: “یک سال گذشت بیایند ببینند که مردم چگونه گروه گروه برای مراسم ارتحال او آمدند و کردان الان عزیزتر از یک سال قبل در دل های مردم است. امیدواریم این افراد توجه کرده و تلاش کنند اشتباه خود را جبران کنند اما باید بدانند عدالت الهی هیچگاه تعطیل نخواهد شد.”

در مقطعی که بحث بر سر استیضاح کردان بالا گرفته بود، سندی در سایت های اینترنتی منتشر شد که نشان می داد او پیش از پیروزی انقلاب 1357 به اتهام “ازاله بکارت” به زندان افتاده بود.

با وجود این رئیس دولت اصولگرا معتقد است که کردان فردی “مظلوم” بود که  به خاطر “حفظ اسلام” سکوت کرد.