ادعای رسانه هادر مورد عذرخواهی غربی ها

نویسنده
نازنین کامدار

» مذاکرات هسته ای ۱۶ آذر برگزار می شود

همزمان با اعلام زمان و مکان دور جدید مذاکرات جمهوری اسلامی با کشورهای عضو 1+5 محمود احمدی نژاد بار دیگر با ادبیات ویژه خود به این کشورها حمله کرد و رسانه های هوادار وی نیز مدعی “عذرخواهی” نماینده اتحادیه اروپا از ایران به دلیل اعلام زمان مورد نظر غرب برای دور جدید مذاکرات شدند.

سرانجام و پس از رد چند باره درخواست جمهوری اسلامی برای مذاکره در کشور ترکیه، سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که همزمان ریاست نمایندگان گروه 1+5 را بر عهده دارد روز گذشته زمان مذاکرات را 15 و 16 آذر و مکان آن را نیز ژنو اعلام کرد و به نوشته ایسنا گفت: “ما اکنون پاسخ رسمی از سوی مقامات ایران دریافت کرده‌ایم که دکتر جلیلی پیشنهاد کاترین اشتون برای دیدار در ژنو را پذیرفته است”.

اما  متن منتشر شده از سوی سخنگوی کاترین اشتون در رسانه های هوادار دولت از جمله ایرنا و رجا نیوز با عنوان “عذرخواهی اشتون از جلیلی” منتشر شده است: “اقدام خودسرانه کاترین اشتون در اعلام زمان مذاکرات  1+5 با ایران، بدون هماهنگی قبلی با ایران موجب شد تا اشتون با واسطه قرار دادن ترکیه از ایران عذر خواهی کند. این اقدام خودسرانه اشتون که دیپلمات‎های  اروپایی آن را ناشی از بی‎تجربگی وی در امر دیپلماسی می‎دانند، سبب شده بود تا زمان و مکان مذاکرات به دلیل ناهماهنگی با ایران تا مدت‎ها در هاله‎ای از ابهام باقی بماند.اما سرانجام امروز سید کاظم عبادی رئیس دفتر دکتر جلیلی با ارسال نامه‎ای به کابینه سیاست خارجی اروپا، با اشاره به عذرخواهی اشتون از جلیلی، با برگزاری مذاکرات طی روزهای ششم و هفتم دسامبر، پانزدهم و شانزدهم آذر در ژنو موافقت کرد”.

گفتنی است دور جدید مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه 1+5 قرار بود  ماه گذشته و در کشور ترکیه برگزار شود که محل آن با مخالفت نمایندگان کشورهای غربی مواجه شد و  این مخالفت واکنش منفی مقامات جمهوری اسلامی را بر انگیخت. اکنون اما جمهوری اسلامی با پذیرش پیشنهاد غرب مبنی بر انجام مذاکرات در ژنو، از خواست میانجی گری ترکیه در دور جدید مذاکرات صرف نظر کرده اما رسانه های حامی دولت این تغییر موضع را به عذر خواهی 1+5 نسبت داده اند.

در همین حال و پس از آنکه زمان و مکان مذاکرات بر اساس خواست گروه 5+1 تعیین شد، محمود احمدی نژاد بار دیگر با ادبیات ویژه خود از بی تاثیری تحریم ها سخن گفت و اینبار نمایندگان کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل را تهدید به محاکمه کرد.

محمود احمدی نژاد که در “در حسینیه عاشقان کربلای سپاه ” در ساری سخن گفته، افزوده است: “به نظرم امروز آنها به سراغ برپا کردن فتنه‌ای دیگر رفتند و از سال قبل فهمیدند که تحریم‌ها و تهدیدها علیه ملت ایران اثری ندارد”.

او همزمان با موج تبلیغاتی گسترده رسانه های داخلی  درباره ترور دو استاد دانشگاه در کشور که با فعالیت های هسته ای در ارتباط بوده اند، این ترور ها را دستمایه این سخنان کرد:” اگر یک بار دیگر این حرکت تکرار شود ما تمام پرونده قبل از انقلاب و صدها هزار شهید جنگ تحمیلی را وسط می‌گذاریم و دانه‌به‌دانه اعضای ثابت شورای امنیت را به محاکمه می‌کشانیم… من به آنها نصیحت می‌کنم جلوی سگ‌های صهیونیست را بگیرند که اگر این کار را نکنند ما با نوچه‌هایشان کاری نداریم اما یقه اربابان‌شان را می‌گیریم و دو تا سیلی در گوش‌شان می‌زنیم تا چرت‌شان بپرد و بفهمند با کی طرف هستند”.

او درباره مذاکرات پیش رو نیز چنین گفت: “می‌گویند می‌خواهیم مذاکره کنیم؛ آیا این مذاکره شماست؟ می‌خواهید دوستی کنید یا دشمنی؟ این اقدام نشان داد که می‌خواهید دشمنی کنید اما تاریخ نشان داده ملت ایران خوب بلد است که دشمنان خود را طوری ادب کند که برای همیشه پشیمان شوند. آنها فکر کرده‌اند که با ترور دانشمندان هسته‌ای آن اتفاقی می‌افتد که آنها می‌خواهند اما کور خوانده‌اند”. 

جمهوری اسلامی سرویس های اطلاعاتی اسرائیل، آمریک و انگلیس را عامل ترور دو استاد فیزیک دانشگاه بهشتی تهران معرفی کرده و موج تبلیغاتی گسترده ای درباره آنان در صدا و سیما و رسانه های رسمی به راه انداخته است.

این درحالیست که تا کنون هیچ سازمان غربی و یا گروه های مخالف حکومت ایران، مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده نگرفته اند.

دور جدید مذاکرات با گروه 5+1 در حالی قرار است در هفته آتی انجام شود که خبرگزاری رویترز روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا ۱۰ شرکت خارجی را در اروپا و آسیا به‌دلیل ارتباط با طرف‌های ایرانی در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

بنا به گزارش رویترز و به نقل از سایت آفتاب، این شرکت ها به اتهام همکاری با بانک ملی و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی مورد تحریم قرار گرفته اند.

همزمان با این تحولات که از نگاه محمود احمدی نژاد و هواداران وی “بی خاصیت و بی تاثیر” عنوان می شود، در داخل  کشور زمزمه هایی مبنی بر لزوم انجام مذاکرات با هدف لغو تحریم ها شنیده می شود.

بنا به نوشته سایت دیپلماسی ایرانی، محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی که به “پارلمان بخش خصوصی” شهرت دارد، درباره این مذاکرات گفته است: “در مذاکرات پیش رو که قرار شده ایران با کشورهای ۵+۱ داشته باشد، باید لغو همه‌ تحریم‌های اقتصادی به عنوان یک اصل غیرقابل صرف نظر مورد توجه مذاکره‌کنندگان ما قرار بگیرد”.

او افزوه است: “تحریم سیاسی است، اما آثار اقتصادی دارد. با توجه به ریشه سیاسی آن باید حتما اقدامات سیاسی برای لغو این تحریم‌ها صورت بگیرد”.

علاوه بر نهاوندیان، و بنا به نوشته سایت فرارو، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درسخنانی از تاثیر تحریم ها بر وضعیت اقتصادی ایران انتقاد کرده و گفته است: “پرکردن انبارها از مایحتاج عمومی تدبیر مناسبی برای مقابله با تحریم‌ها و ممانعت از بروز کمبود و قحطی است، ولی مانع تاثیر گسترده این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران نمی‌شود. در سه سال گذشته رشد اقتصادی ایران زیر ۳ درصد بوده است و اگر در چند سال آینده هم رشد اقتصادی ما پایین باشد، در درازمدت به ما آسیب وارد خواهد شد”.

تفاوت دیدگاه ها در کشور و اظهارات احمدی نژاد و هوادارانش موجب شدتا سایت دیپلماسی ایرانی در تحلیلی، مذاکرات پیش رو را بی حاصل بداند و اینچنین بنویسد: “به رغم نگرانی‌های یادشده از تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، برخی از کارشناسان معتقدند که اظهارات محمود احمدی‌‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه و مواضع دیگر مقام‌های حکومت ایران از یک سو و پافشاری ۵+۱ بر تعهد ایران به اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل و قطع غنی‌سازی اورانیوم از سوی دیگر، حصول توافق قابل ملاحظه‌ای را در مذاکرات آتی در چشم‌انداز قرار نمی‌دهد”.

  گفتنی است احمدی نژاد در کنفراس خبری خود گفته بود که بر سر توقف غنی سازی مذاکره نخواهد کرد و تنها حاضر است درباره “همکاری هسته ای” گفت و گو کند؛ این درحالیست که اولین مطالبه غرب توقف کامل غنی سازی اورانیوم  است.