معاون اجرائی رییس جمهور بازداشت شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» موج جدید انتقادات اصول‌گرایان علیه حامیان احمدی‌نژاد

هم‌زمان با تلاش حامیان احمدی‌نژاد برای گرفتن سهم از اصول‌گرایان، منتقدان احمدی‌نژاد به تقبیح این عمل پرداختند. در همین حال جعفر شجونی، در گفت‌وگویی از به کار بردن صفت اصولگرا برای احمدی‌نژاد  احتیاط کرد و گفت قصد نظام  تعمیر و نگهداری وی است نه تعویض او. دبیر حافظ وعاظ تهران برای نخستین بار به طور رسمی خبر از ممنوع‌الخروجی برخی نزدیکان احمدی‌نژاد و دستگیری بقائی معاون وی  داد.

احمدی نژاد که در هفته گذشته با غیبت رحیم مشائی از محل کارش روبرو بوده پیش از اعلام داشته بود که خط قرمز و سکوتش تا جائی است که کسی از اعضای کابینه وی دستگیر نشده است. دفتر ریاست جمهور خبر دستگیری بقائی را “از اساس کذب” خواند.

جعفر شجونی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگویی که با روزنامه شرق انجام داده، در پاسخ به عدم اعتقاد احمدی‌نژاد و اطرافیانش به  وجود جریان انحرافی، اعلام کرد که “اینها حق دارند این حرف‌ها را بزنند اگر این را نگویند پس چه بگویند. خود همین آقای بقایی هم چند وقت پیش دستگیر شد و بنا به دلیلی آزاد شد؛ ولی تحقیقات قضایی از او ادامه دارد”.

شیخ شجونی همچنین با اشاره به این نکته که “احمدی‌نژاد را جزو اصولگراها می‌دانیم اما با احتیاط”، وی  را مبتلا به همان “دردی” دانست که هاشمی‌رفسنجانی هم به آن مبتلا شد: “دیرجنبیدن”.

وی در قسمتی از این مصاحبه درباره استراتژی جمهوری‌اسلامی برای مقابله با احمدی‌نژاد، چنین سخن گفت: “رویکرد نظام در قبال احمدی‌نژاد رویکرد تعمیر و نگهداری است نه تعویض. یک وقتی هست شما می‌خواهید یک تلویزیونی را تعویض کنید و تلویزیونی جدید جایگزین آن کنید، یک وقتی هم تصمیم می‌گیرید همان تلویزیون را تعمیر کنید و تا آخر ماه نگه دارید تا پولدار شوید و تلویزیون نو بخرید. در حال حاضر، دقیقا سیاست نظام با آقای احمدی‌نژاد همین‌طور است”.

سخنان شجونی درباره بازداشت بقایی، با واکنش اطرافیان احمدی‌نژاد رو‌به‌رو شد. حسن محسنی - مدیرکل روابط عمومی معاونت اجرایی و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری – در این‌باره چنین اظهارنظر کرد: “برخی رسانه‌ها به نقل از حجت الاسلام والمسلمین جعفر شجونی، مدعی دستگیری بقایی شده و این گونه نقل قول کرده بودند که بنا به دلایلی، مهندس بقایی پس از دستگیری آزاد شده است. این خبر از اساس شایعه بوده و کذب محض است”.

این در حالی است که پیش از این چندین بار خبر بازداشت حمید بقایی و حبس خانگی اسنفدیار رحیم‌مشایی منتشر شده بود. بقایی همچنین چندی پیش در دادگاه به دلیل تخلفاتش در دوره ریاست بر سازمان میراث فرهنگی، به 4 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده بود.

در همین حال عباس سلیمی‌نمین، از فعالان اصول‌گرا، محمود احمدی‌نژاد را متهم به “معامله با دانشگاه آزاد” کرد و درباره عملکرد وی، گفت: “بدون شک در دولت احمدی‌نژاد شاهد مشکلات جدی هستیم. احمدی‌نژاد امروز با ابتدای کار در زمینه‌هایی تغییر نکرده و برخی از خصلت‌های منفی خود را حفظ کرده است، ولی علاوه بر آن‌ها امروز احمدی‌نژاد نسبت به قدرت رویکرد پررنگ‌تری دارد”.

وی همچنین حمایت آیت‌الله خامنه‌ای از احمدی‌نژاد را، نه حمایت از “شخص احمدی‌نژاد” که “ یک ضرورت انقلاب و ایستادگی در پشت فردی که می‌خواست در مقابل برخی جریان‌ها که قصد داشتند حضور خود را در کشور ماندگار کنند” دانسته است.

در همین حال، روند انتقاد نمایندگان مجلس درباره بالا بردن مطالبات از سوی احمدی‌نژاد نیز هم‌چنان ادامه دارد. پس از یادداشت احمد توکلی در این زمینه، یک نماینده دیگر مجلس در گفت‌وگویی با سایت الف – متعلق به توکلی – در این زمینه، با اشاره به این نکته که “اظهارات و وعده های رئیس جمهور از کار تبلیغاتی و انتخاباتی بدتر است”، گفته است: “حقیقت این است که این وعده ها بدتر و آثار مخرب تر از کار تبلیغاتی دارد. رئیس جمهور می خواهد هر روز تحرک خاصی داشته باشد و با بیان برخی مسایل می خواهد به اهداف خود برسد”.

اسماعیل کوثری، دیگر نماینده اصول‌گرا نیز، وعده‌های احمدی‌نژاد را “وعده های بدون پشتوانه”‌ای خواند که “موجب بی اعتمادی و عصبانیت می شود.

در همین حال و در میانه انتقادات از احمدی‌نژاد و جریانی که اصول‌گرایان آن را “جریان انحرافی” می‌خوانند، سایت‌های اصول‌گرا خبر از برگزاری “سمیناری از سوی جریان انحرافی با حضور برخی چهره ها” داده‌اند که “هزینه های دولتی در این سمینار، بسیار سنگین” بوده است.

از سوی دیگر، رییس صندوق مهررضا در حالی محمود احمدی‌نژاد را فردی معرفی کرد که “استحقاق دریافت جایزه نوبل در راستای کارآفرینی، اشتغال زایی و ارائه تسهیلات زود بازده را دارا می باشد”، که وی دراین مراسم، انتقاداتی که بر وی وارد می‌شود را وارد ندانسته و گفته است: “برخی دنبال بهانه‌ می‌گردند زهرشان را بریزند”.

 در همین حال محمدرضا رحیمی نیز، با اشاره به انتقادات از احمدی‌نژاد، منتقدان را “عده‌ای بیکار” توصیف کرد که “مشغول تهمت زدن به دولت هستند”.

آیا انتشار خبر بازداشت و ممنوع‌الخروجی حمید بقایی، یکی از نزدیک‌ترین افراد به احمدی‌نژاد، و سخنان جعفر شجونی، در میانه درگیری‌های اصول‌گرایان و حامیان احمدی‌نژاد بر سر لیست‌های انتخاباتی مجلس نهم، حاوی پیام خاصی است؟