دو دیدار مهم شهردار در یک روز

نویسنده

baqerghalibaf497.jpg

مازیار رادمنش

در حالی که صد نماینده مجلس در دیدار با قالیباف شرکت کردند و اعلمی، نماینده تبریز به این موضوع اعتراض کرد، امروز شورای شهر تهران و باقر قالیباف، شهردار تهران با آیت الله خامنه ای دیدار کردند. آیت الله خامنه ای در این دیدار گفت: “مسائل فرهنگی در همه شهرها به ویژه تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و باید به این مسئله توجه شود که فرهنگ ما فرهنگ انقلاب اسلامی و ارزشهای دینی است.” در این دیدار باقر قالیباف گزارشی از عملکرد شهرداری تهران، حل مشکل بافتهای فرسوده، گسترش حمل و نقل عمومی، سرمایه گذاری در شهر تهران، اهتمام به مسائل فرهنگی، شفافیت مالی، اولویت به مناطق جنوبی تهران، خصوصی سازی بر اساس اصل 44 و کوچک سازی شهرداری را از مهمترین اقدامات انجام شده شمرد. دو دیدار قالیباف در این دو روز و فعالیت های وی در روزهای اخیر نشان می دهد که انگار او نیز همراه با برخی نامزدهای انتخابات دو سال بعد ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی زودهنگام خود را شروع کرده اند.


باقر قالیباف کیست؟

باقر قالیباف در سال 1340 در طرقبه به دنیا آمد، ناحیه کوچکی که به دلیل ویژگی های مردمانش در استان خراسان برخلاف اندازه کوچکش، بسیار شناخته شده است. پدرش فروشنده بازار بود. وی در سال 1356 در سن شانزده سالگی در محافل مذهبی و انقلابی که در مشهد تشکیل می شد حاضر می شد و در آنجا با روحانیون انقلابی آشنا شد. وی در مساجدی مانند مسجد کرامت، مسجد امام حسن و مسجد موسی الرضا شرکت می کرد و پای سخنرانی های افرادی مانند شهید هاشمی نژاد، شهید دیالمه، شیخ علی تهرانی، شهید کامیاب و آیت الله خامنه ای شرکت می کرد و مثل بسیاری از جوانان شهر به فعالیتهایی مانند شرکت در تظاهرات و پخش اعلامیه می پرداخت. وی در همان سالهای قبل از انقلاب همراه با همکلاسی های دبیرستانش در تشکیل انجمن های اسلامی مشارکت کرد.

ورود به فعالیت های نظامی

باقر قالیباف پس از گذراندن دوره دبیرستان در سال 1358 و همزمان با آغاز جنگ به جبهه رفت و در جنگ شرکت کرد. خودش گفته است که در سال 1361، در سن 21 سالگی فرمانده تیپ امام رضا و یک سال بعد فرمانده لشگر پنج نصر خراسان شده است. برادرش به نام حسن که در همان زمان غواص لشگر پنج نصر بود، در عملیات کربلای چهار شهید شد. وی در طول هشت سال جنگ در جبهه بود. باقر قالیباف پس از پایان جنگ در سال 1368 در نیروهای نظامی باقی ماند و به منطقه غرب کشور که هنوز بحرانی بود، رفت. باقر قالیباف در سال 1373 فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء که به کار مهندسی جنگ می پرداخت، شد و در این مدت پروژه هایی مانند راه آهن مشهد سرخس، گازرسانی به برخی استانها و ساخت برخی سدها توسط این قرارگاه انجام شد. باقر قالیباف در سال 1376 از سوی آیت الله خامنه ای به عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران منصوب شد. وی پس از گذراندن یک دوره فشرده به فرانسه رفت و امتحان خلبانی داد و همراه با تحصیل در دانشگاه و فرماندهی نیروی هوائی سپاه پاسداران، به عنوان خلبان ایران ایر نیز به کار پرداخت. او هنوز هم به عنوان خلبان ایران ایر کار می کند. باقر قالیباف اگرچه پس از آغاز دهه هشتاد تلاش کرد تا به عنوان نیرویی میانه رو شناخته شود، اما در جریان خشونت های 18 تیر 1378 در حمله نیروها انتظامی و لباس شخصی به دانشجویان دانشگاه، یکی از فرماندهان سپاه بود که نامه تهدیدآمیزی علیه سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت منتشر کرد و در آن نامه خاتمی تهدید شده بود که در صورت ادامه وضعیت بحرانی در کشور، نیروهای نظامی وارد عمل خواهند شد.

فرماندهی نیروی انتظامی

با افزایش بحران های دانشجویی در سال 1379 و بخصوص در حمله نیروی انتظامی به دانشجویان که باعث شد دانشجویان خواستار برکناری لطفعلیان فرمانده وقت نیروی انتظامی شوند، اگرچه این درخواست در آن زمان اجرا نشد، اما در سال 1379 باقر قالیباف با چهره ای تازه که میانه رو و معتدل به نظر می رسید فرماندهی نیروی انتظامی را در دست گرفت و پس از روی کارآمدن اصرار داشت که نام این نیرو که در سالهای اول انقلاب حاصل سه سازمان پلیسی شهربانی، ژاندارمری و کمیته های انقلاب بود و ترکیب آنها برای سالها این نیرو را دچار تشتت کرده بود، پلیس نامیده شود. قالیباف پس از آنکه فرمانده پلیس شد، جانب اعتدال را پیش گرفت و توانست بسیاری از مشکلات پشتیبانی نیروی فقیر و کهنه پلیس را حل کند و چهره پلیس را مدرن و شیک کند. خرید اتومبیل های لندکروزر و بنز گرانقیمت و تغییر لباس پلیس در دوره وی صورت گرفت. پلیس در بسیاری از درگیری های خیابانی بخصوص با گروههای اجتماعی معترض مانند کارگران و زنان و دانشجویان و بخصوص مردم عادی خشونت را کنار گذاشت تا جایی که در بعضی موارد حتی موجب تعجب معترضین و تشویق آنان می گشت. البته در همین دوره یکی از مهم ترین پرونده های سیاسی علیه روشنفکران و هنرمندان و نویسندگان روزنامه ها و نویسندگان اینترنتی با دستگیری سیامک پورزند، همسر مهرانگیز کار (حقوقدان ایرانی که پس از یک دوره زندان به آمریکا رفته بود) کلید خورد. کمیته اماکن سیامک پورزند هفتاد و چهار ساله را که پیش از انقلاب با نشریات همکاری می کرد و در صفحه های هنری مقاله می نوشت و پس از انقلاب نیز با برخی نشریات اصلاح طلب همکاری کرده بود، به اتهام رابطه نامشروع دستگیر کرد و برای مدتی در حدود یک سال نه تنها امکان هرگونه ملاقاتی را از وی سلب کرد، بلکه تا مدتی طولانی دستگیری وی را انکار کرد. به دنبال دستگیری سیامک پورزند پای بیش از صد نفر از روشنفکران به بازجویی های کمیته اماکن ناجا کشیده شد و سرانجام پس از مدتی طولانی سیامک پورزند که وادار به اعترافات تلویزیونی اجباری شده و علیه خود و بسیاری از روشنفکران و هنرمندان و اصلاح طلبان سخن گفته بود، در حالی که به حال مرگ افتاده بود، آزاد شد و تحت نظر قرار گرفت. باقر قالیباف هرگز در سخنان انتخاباتی خود بطور صریح در این مورد که هنوز بسیاری از بخش های آن مبهم مانده است، توضیح نداد. وی در دوره فعالیت خود پلیس 110 و پلیس ضدشورش را نیز سروسامان داد.

نامزد ریاست جمهوری

باقر قالیباف در جریان انتخابات ششمین رئیس جمهور نامزد انتخابات شد و به رقابت با نامزدهای اصلاح طلب و هاشمی رفسنجانی از یک سو و سه نامزد دیگر محافظه کاران( لاریجانی، محسن رضایی و محمود احمدی نژاد) پرداخت. قالیباف در تبلیغات انتخاباتی اش اعلام کرد که از شیوه تبلیغات تونی بلر الگوبرداری کرده است. وی تلاش کرد تا چهره ای جذاب و جوان پسند از خودش نشان بدهد، حتی در جریان تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد که جزو نظامیان نبوده است و فقط بخاط دفاع از کشور در جنگ شرکت کرده است. موضوع کت و شلوار شیک و عینک های مختلف قالیباف در عکس های متنوع و مصاحبه های مختلف او باعث شد که نه نیروهای اجتماعی مذهبی به او رای بدهند و نه نیروهای اجتماعی طبقه متوسط که بیشتر به سوی اصلاح طلبان و هاشمی رفسنجانی تمایل داشتند. اگرچه به نظر می رسید که وی پس از اعلام نتایج در مرحله اول انتخابات که منجر به حذف وی شد، احساس می کرد که به او خیانت شده و محافظه کاران وی را از صحنه حذف کرده اند، اما بسیاری از صاحب نظران سیاسی علت عدم پشتیبانی نیروهای مذهبی تندرو را از قالیباف چهره ای که وی در انتخابات از خود ساخته بود می دانند.

شهردار تهران

باقر قالیباف پس از روی کار آمدن احمدی نژاد به نوعی از دولت قهر کرده بود. شاید همان رقابت های انتخاباتی نیز باعث شده بود که احمدی نژاد وی را همیشه به عنوان یک رقیب برای آینده ارزیابی کند. باقر قالیباف سرانجام به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و شاید با این رویا که یک بار دیگر مانند احمدی نژاد بتواند از سکوی پرش بلند و پرقدرت شهرداری تهران روی صندلی ریاست جمهوری بعدی پرواز کند.

تحصیلات

وی مانند بسیاری از فرماندهان نظامی و مسوولان کشور، همزمان با مدیریت و کار اجرایی در دانشگاه به تحصیل پرداخت. وی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته جغرافیای سیاسی را در دانشگاه تهران خواند. باقر قالیباف در دانشگاه تربیت مدرس تز دکترای خود را با عنوان “بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر” گذراند. باقر قالیباف در سال 1361 ازدواج کرد و سه فرزند دارد.