عربستان و امارات در تدارک جنگ

نویسنده

» گزارش گلوبال ریسرچ از فروش اسلحه در منطقه

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که قرار است پنتاگون سلاح‌هایی به ارزش 810 میلیارد دلار به عربستان سعودی و امارات متحده عربی بفروشد. این گزارش می‌افزاید: “این اقدام به دنبال فروش سلاح‌های آمریکا در سال‌های اخیر به این دو کشور خاشیه خلیج فارس صورت می‌گیرد که ایران را به عنوان تهدید می‌بینند.”

مسلما این اقدام، ایران و متحدانش را نگران خواهد کرد. اسرائیل با بمب هسته‌ای از یک طرف و هزاران بمب‌ در طرف دیگر، سناریویی است که حاکمیت ایران را تهدید می‌کند.

به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت‌ جهانی خوب پیش می‌رود اما فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات می‌تواند قدمی در جهت رویارویی نظامی در صورت شکست مذاکرات باشد. فروش سلاح به دو کشوری که دشمنان ایران و سوریه و دیگران در منطقه محسوب می‌شوند، یک سیاست ضمانتی تا ارتش آمریکا اگر بخواهد در کنار اسرائیل به ایران حمله کند از آن بهره گیرد. عربستان و امارات که هر دو دست نشانده غرب در منطقه هستند از دستور آمریکا برای حمله به ایران اطاعت خواهند کرد. این گزارش می‌افزاید به محض اینکه فروش تایید شود سلاح‌ها به این کشورها تحویل داده خواهد شد.

جالب است که فروش این سلاح‌ها با سخنرانی اخیر نتانیاهو به مناسبت چهلمین سالگرد جنگ یوم کیپور همخوانی ندارد. وی می‌گوید: “اولین درس این است که هرگز یک تهدید را دست‌کم نگیریم، هرگز یک دشمن را دست‌کم نگیریم، هرگز نشانه‌های خطر را نادیده نگیریم. نباید فکر کنیم دشمن به روش‌های معمول حمله می‌کند. دشمن می‌تواند ما را غافلگیر کند… درس دوم این است که ما نمی‌توانیم گزینه حمله پیشگیرانه را کنار بگذاریم….. اما شرایطی وجود دارد که در آن توجه به هزینه بین‌المللی چنین اقدامی بسیار سنگین‌تر از هزینه خونی است که ما در صورت حمله استراتژیک، که واکنش بعدی و احتمالا خیلی دیر را می‌طلبد، خواهیم پرداخت.”

تنها سلاح‌ها نیست که نگران کننده است. همچنین قرار است از این دو کشور حمایت لجستیکی شود و سربازان ارتش آن ها آموزش داده شوند.

عربستان و امارات صدها موشک پیشرفته خریداری خواهند کرد. این موشک‌ها به هواپیماهای آنها این توانایی را می‌دهد که فراتر از برد سیستم‌های ضدهوایی بتوانند اهدافی را بزنند. عربستان روی هم حدود 1600 موشک خواهد خرید. امارات نیز 4 میلیارد دلار سلاح و بمب و موشک می‌خرد.

واشنگتن با تصویب کنگره فروش سلاح را انجام می‌دهد. در نظر داشته باشید که هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها در «مجتمع نظامی صنعتی» و کمیته امور آمریکا و اسرائیل (AIPAC) حضور دارند. اگر فرصتی پیش بیاید آمریکا و اسرائیل به ایران حمله پیشگیرانه خواهند کرد. سوریه به آنها این فرصت را داده بود که اگر بتوانند نیروهای این کشور را شکست دهند یا حتی تضعیف و بشار اسد را سرنگون کنند و پیش‌تر بروند. اما فعلا به کمک ولادمیر پوتین و دولت روسیه از بروز جنگ در سوریه جلوگیری شده است.

با ضعف سیستم مالی آمریکا (که اسرائیل هم به آن وابسته است) شروع جنگ بدون داشتن پول شاید مشکل به نظر آید. اگر اقتصاد آمریکا فروپاشد، جنگ تنها جواب برای واشنگتن خواهد بود.

منبع: گلوبال ریسرچ - 18 اکتبر 2013