ظاهراً مذاکرات درحال پیشرفت است

نویسنده

» تحلیل دی ولت از گفتگوهای هسته ای

اولین سری مذاکرات با گروه شش کشور انجام شد و ایران امید آن دارد که یک راه حل فوری برای خاتمه دادن به وضعیت موجود یافت شود. هر دو طرف راضی بودند و ماه بعد دیدار دیگری برگزار خواهد شد.

دیدار بعدی درخصوص برنامه هسته ای مناقشه آمیز ایران در تاریخ های ۷ و ۸ نوامبر بین تهران و گروه شش کشور برگزار می شود. این خبر روز چهارشنبه پس از دو روز مذاکره در ژنو ازسوی کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا، اعلام شد. اشتون از پیشنهادات ایران به عنوان “اقدامات مهم” یاد کرد. ایران نیز از نتیجه نشست راضی بود. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، مذاکرات را “پرثمر و جامع” خواند. هر دو طرف به شکلی جدی علاقه مند به یافت راه حل اند.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، از مذاکرات جدی و اساسی سخن گفت. او در برلین گفت: “ما می خواهیم خیلی فوری اقدامات را ادامه دهیم. مذاکرات ژنو این امید را در ما تقویت کرد که یافت یک راه حل دیپلماتیک که به طور کامل نگرانی های ما را درخصوص ماهیت برنامه اتمی ایران ازبین ببرد امکان پذیر است.”

روز گذشته تهران پیشنهادات جدیدی را در مذاکرات ژنو مطرح کرد. گرچه تهران بر حق خود دایر بر داشتن برنامه صلح آمیز اتمی، ازجمله غنی سازی اورانیوم، تأکید می ورزد، ولی همچنین خواهان محدود کردن ذخایر و کنترل آسان تر بر تأسیسات اتمی خود است. منابع دیپلماتیک خاطرنشان کرده اند که این کشور همچنین قصد دارد تعداد سانتریفوژهای خود را محدود کند.

اشتون اظهار داشت که گروه شش کشور تا آغاز مذاکرات بعدی، پیشنهادات مطرح شده ازسوی ایران را مورد مطالعه قرار خواهند داد.

 

دیدار نمایندگان ایران و ایالات متحده

گروه شش کشور می خواهند اطمینان حاصل کنند که برنامه اتمی ایران از ماهیت صلح آمیز برخوردار است و این کشور نمی خواهد به صورت مخفی اقدام به تولید بمب اتمی کند. مذاکرات ژنو محکی بود برای خواست واقعی رییس جمهور حسن روحانی در ایجاد گشایش. درحال حاضر ایران متحمل تحریم های شدید بین المللی است که باعث شده این کشور طی ۲۰ ماه اخیر وارد یک بحران اقتصادی شود.

به گفته رسانه های ایرانی، نمایندگان ایران و آمریکا سه شنبه شب در حاشیه نشست ژنو با یکدیگر دیدار کردند. جزئیات نشست عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و وندی شرمن، همتای آمریکایی اش، هنوز منتشر نشده. این درحالی است که ماه گذشته نیز محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با همتای آمریکایی اش، جان کری، در نیویورک دیدار کرد. این اولین دیدار میان دو وزیر طی بیش از سه دهه اخیر بوده که روابط دیپلماتیک میان دو طرف متوقف شده بود.

ایران همچنین در حاشیه این نشست اعلام کرد که متقاعد شده اسراییل نیز می تواند با اندکی مدارا در کشمکش هسته ای همزیستی داشته باشد. عباس عراقچی به خبرنگاری از رادیو اسراییل گفت که توافق می تواند آغازگر دیدگاه های جدید در ایجاد رابطه با تمامی کشورها باشد. این درحالی است که معمولاً نمایندگان ایران از هرگونه تماس با رسانه های اسراییلی خودداری می ورزند.

منبع: دی ولت، ۱۷ اکتبر