چه کسانی عکس خمینی را پاره کردند؟

نویسنده
نازنین کامدار

» پورنجاتی انگشت اتهام را به سوی صدا و سیما گرفت

در حالی که هنوز بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی به دلیل آنچه که “فتنه ۸۸” نامیده می شود در زندان به سر می برند، دکتر احمد پورنجاتی،که پیش از این  معاون وزارت اطلاعات، قایم مقام صدا و سیما و رییس کمیسون فرهنگ مجلس ششم و در دوره ریاست لاریجانی بر صدا و سیما از اعضای شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما  بوده، در مصاحبه با روزنامه اعتماد احتمال داد که ماجرای “توهین به عکس امام” در سال ۸۸، سناریوی عوامل صدا و سیما بوده و در یکی از استودیوهای این سازمان فیلمبرداری شده باشد.

احمد پورنجاتی گفته است: “من نمی‌توانم اتهام برخورد خشونت‌آمیز از سوی مردم در سال ۸۸ را بپذیرم. کدام اصلاح‌طلبی رفته و سنگ به شیشه زده است؟…یک مورد اگر یک اصلاح‌طلب را آوردید که بگویند حتی از او اعتراف گرفته‌ایم، با همان مکانیزم‌های اعتراف‌گیری که در دوره احمدی‌نژاد اتفاق افتاد و ما قبول نداریم، باشد اما بسیاری از اینها اصلا حضور نداشتند. خشونت بوده، ولی این خشونت به عنوان یک حادثه توسط جریانی بوده و من به عنوان کسی که در صداوسیما فعالیت کرده‌ام، احتمال می‌دهم پاره کردن عکس امام در استودیو اتفاق افتاده است. احتمال که گناه نیست”.

سخنان او که با موج آفرینی جریان محافظه کار بر علیه عیسی سحرخیز به بهانه “هتاکی به امام” همزمان شده، واکنش سایت های تندرو را در پی داشته و بسیاری ازآنها پورنجاتی را به فرافکنی و دروغگویی متهم کرده اند و اصرار دارند که اصلاح طلبان عکس آیت الله خمینی را در سال ۸۸ پاره کرده اند.

از جمله، پرسا نیوز ضمن انتشار خبر مصاحبه پورنجاتی، او را از این زاویه مورد نقد قرار داده است: “پورنجاتی ضمن تکذیب بازجویی از عزت‌الله سحابی که در «کتاب خاطرات» این فعال ملی مذهبی عنوان شده است، «عالیجناب سرخپوش» نامیدن هاشمی از سوی اصلاح‌طلبان در دوره دوم خرداد را هم تکذیب کرد”.

چندی پیش، سید رضا اکرمی رئیس نهاد ریاست جمهوری نیز در نامه ای به محمدرضا نقدی، فرمانده نیروهای سرکوب بسیج، از جنجال بر سر ادعای پاره شدن عکس آیت الله خمینی انتقاد کرده و نوشته بود: “از سال ۸۸ تا ۹۳، ۵ سال می‌گذرد، راستی معلوم ساختید که آشوب‌گران ۸۸، داخلی بودند یا خارجی، سران فتنه در خارج بودند یا داخل، در ۸۸ به وجود آمدند یا ۷۸، پاره‌کنندگان عکس امام، چه کسانی بودند و چرا محاکمه نشدند و به مردم معرفی نشدند”.

ماجرای پاره شدن عکس آیت الله خمینی، در ۱۶ آذر سال ۸۸ و از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی مطرح و به یکی از بزرگترین جنجال های سیاسی-امنیتی در آن سال تبدیل شد.

بخش خبری ۲۰:۳۰ که به اعتقاد آگاهان به نیروهای امنیتی نزدیک است، در آنروز ادعا کرد که در اعتراضات دانشجویان و مردم به نتایج انتخابات، برخی عکس آیت الله خمینی را پاره کرده اند.

این اقدام صدا و سیما، به سرعت در صدر تبلیغات رسانه ای حکومت قرار گرفت و منجر به تعطیلی سه روزه مدارس دینی و حوزه علمیه در قم شد.

در همان زمان، مهدی کروبی، از رهبران جنبش اعتراضی سال ۸۸ با انتشار اطلاعیه ای، فیلم پخش شده در تلویزیون را جعلی دانست و اعلام کرد که این فیلم را عوامل حکومت و از طریق مونتاژ چند تصویر بی ارتباط با هم، سر همبندی کرده اند.

علاوه بر کروبی،حمید انصاری قام مقام موسسه تنظیم و نشر آثار خمینی نیز در نامه ای به رئیس سازمان صداوسیما از آنچه که آن را “حرمت شکنی بی سابقه صدا و سیما نسبت به امام راحل در تصاویر پخش شده” خواند ابراز تاسف شدید کرد.

این اقدام وی موجب شد تا انتقادها از سید حسن خمینی و دیگر اعضای خانواده خمینی به طرز بی سابقه ای افزایش یابدو حتی تجمعاتی در اعتراض به اظهارات حمید انصاری از سوی سازمان بسیج سازماندهی شود.

جنجال بر سر این اتفاق تا حدی بالا گرفت که سید علی خامنه ای نیز درباره آن موضع گیری کرد و در سخنرانی خود در نمازجمعه تهران گفت: “مردم حق دارند ناراحت شوند، ولی باید آرامش خود را حفظ کنند”.

برخی از تحلیلگران در همان زمان، این اقدام جناح راست را، بخشی از پروژه سرکوب معترضان دانستند که به افزایش جو امنیتی در کشور منجر شد که کماکان نیز ادامه دارد.

در همین باره، سایت بهارنیوز هم به بهانه اظهارات اخیر پورنجاتی نوشت: “در جریان تجمعات دانشجویان در ۱۶ آذر ۸۸ تلویزیون ایران تصاویری را پخش کرد که در آن عکس امام خمینی به دست فردی نامعلوم پاره می‌شد و سپس دانشجویان مخالف را به انجام این کار متهم کردند! همان زمان در مقابل این ادعا، اصلاح‌طلبان ضمن متهم کردن صداوسیما، پخش این تصاویر را «مشکوک» خواندند”.