عفت مرعشی: ما به دروغ‌ها می‎خندیم

نویسنده
مهناز ملکوتی

» نه فایزه هاشمی به دادستان تهران

همزمان با اوج گرفتن حملات محافظه کاران حامی دولت و رهبر جمهوری اسلامی به اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عفت مرعشی همسر وی با مانور روی جایگاه بین المللی رییس جمهور پیشین ایران از ارتباطات گسترده او با چهره هایی چون ملک عبدالله، معمر قذافی و حافظ اسد خبر داد. همزمان فایزه هاشمی، دختر کوچک اکبر و عفت نیز مرخصی اعطایی از سوی دادستان تهران را نپذیرفت.

همسر اکبر هاشمی رفسنجانی زمانی خبرساز شد که در روز انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و در مقابل دوربین های تلویزیونی خواست “اگر بعد از انتخابات تقلب شد مردم بریزند در خیابانها.”

خانم مرعشی که در کتاب های خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی با نام “عفت” از او یاد می شود، در گفتگویی با ماهنامه مدیریت ارتباطات درباره ارتباطات رییس جمهور اسبق ایران گفت که “ملک عبدالله یک شام آمدند خانه ما البته خانم ایشان اصلاً ایران نیامده است. عرب‌ها خانم‌هایشان را نمی‌آورند. هر چقدر هم ما دعوت کردیم، قبول نکردند. ملک عبدالله خودش گفته بود که می‌خواهم بیایم خانه. یک شام هم خانم قذافی میهمان ما بودند.”

وی درباره روابط خانوادگی با دیکتاتور سابق لیبی توضیح می دهد: “ما رفته بودیم لیبی، آنها هم آمده بودند. قذافی در جنگ به ما کمک کرده بود.”

خانم مرعشی همچنین درباره روابط خانوادگی خود با حافظ اسد، پدر بشار اسد می گوید: “آنها که ایران نیامدند ولی ما سوریه رفتیم. بله، ارتباط داشتیم.”

همسر هاشمی رفسنجانی ضمن تایید علاقه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اخبار بی بی سی، همچنین از علاقه خود به این شبکه خبر می دهد: “ماهواره هم داریم. بیشتر اخبار نگاه می کنم. شبکه‌هایی که فیلم پخش می‌کنند را نگاه نمی‌کنم، بدم می‎آید.”

عفت مرعشی در پاسخ به این سئوال که چه واکنشی نسبت به اخباری که راجع به خانواده هاشمی در شبکه‌های خبری یا روزنامه‌ها روایت می‌شود، دارید؟ پاسخ می دهد: “ما به دروغ‌هایشان می‎خندیم. وقتی دروغ می‎گویند، عصبانی شدن ندارد. خودشان هم می‎دانند که دروغ می‎گویند.”

اشاره همسر هاشمی رفسنجانی به شایعاتی است که گستره آن از تملک اتوبانی در کانادا تا داشتن هواپیمایی ماهان و برج سعادت آباد، جزیره کیش، خودروسازی و… است.

“یک عده از دوستان هستند که آقای هاشمی را خوب جلوه می‎دهند و خوب می‎بینند. ولی بعضی‌ها دشمن هستند، می‌گویند فلان خانه مال آقای هاشمی است، دخترش این کار را کرده، پسرش این جوری بوده، این مال اوست، خانه‌شان تجملاتی است، آقای هاشمی تجمل‌گرایی را درست کرده و…. من نمی‌فهمم منظور از تجمل‌گرایی چیست؟ الان در خانه همه مردم یخچال هست، فرش هست، تلویزیون هست و طبیعتاً دیگر هیچ‌کس خودش لباس نمی‌دوزد بلکه از بیرون می‎خرد. اینها اصلاً تجمل‌گرایی نیست. من نمی‌دانم تجمل‌گرایی مورد نظر آنها چیست، شما می‎دانید؟”

به گفته خانم مرعشی “ما اصلاً مبلمانمان را به آن صورت تغییر ندادیم. ما از اول که انقلاب شد، در خانه‌مان مبل داشتیم. الان تقریباً ۲۰ سال است که مبلمان را عوض کردیم، هنوز هم همان مبل را داریم.”

عفت مرعشی که بیش از دو ماه از بازداشت فایزه و مهدی هاشمی به اتهام جرایم امنیتی مانند تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کمیته صیانت از آرای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می گذرد، پیش از این گفتگو در نامه های جداگانه ای نسبت به آنچه بر خانواده هاشمی رفسنجانی می گذرد به خدا شکایت برده و نوشته بود که “من آن همه زجر را در دوان ستم تحمل کردم که بچه های من، «همه بچه های من» آزاد باشند، نه دربند. من صدای مادران داغدارم و درد آنها را با همه وجودم می فهمم.”

همسر هاشمی رفسنجانی در دومین نامه خود به شایعاتی درباره نفوذ هاشمی رفسنجانی در پرونده مهدی پاسخ داده بود: “آنها که می گویند هاشمی رفسنجانی نفوذ دارد، اکنون باید پاسخ دهند که این چه نفوذی است که بیش از یک ماه و نیم دختر و پسر ایشان دربند هستند و چون دیگر فرزندان این سرزمین یکی بیش از یک ماه است که در سلول های انفرادی به سر می برد و دیگری نیز چون دیگر زنان و دختران آزاده، در بند زنان اوین دوران محکومیت خود را سپری می کند. این چه نفوذی هست که حتی هاشمی رفسنجانی نمی تواند پسر بیمارش را که به گواهی پزشکان ناراحتی قلبی دارد در بیمارستان نگه دارد؟ این چه نفوذی است که پسر او را از بیمارستان می دزدند و با اون شرایط و به شکل مخفیانه خارجش می کنند و او نمی تواند حتی اعتراض کند؟”

 

نه فایزه به دادستان

از سوی دیگر فایزه هاشمی دختر کوچکتر اکبر هاشمی رفسنجانی که یک روز پیش از بازگشت مهدی به ایران از سوی ماموران دادستانی در ساعت ۱۱ شب در منزل مسکونی اش برای اجرای شش ماه حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام دستگیر شده بود، پیشنهاد دادستان برای اعطای مرخصی را رد کرد.

این نماینده مجلس پنجم در نامه ای خطاب به دادستان با بیان اینکه “اینجانب طی دو ماه بازداشت در زندان اوین نه از هیچ مقامی و نه از طریق خانواده‌ام تقاضای مرخصی نداشته‌ام. بنابراین دلیلی برای قبول مرخصی اعطایی جناب آقای دادستان نمی‌بینم” به دادستان پیشنهاد داده: “اگر جناب آقای دادستان لطف و مرحمت دارند با مرخصی زندانیانی موافقت کنند که ماه‌ها و بلکه سال هاست با دلایل واهی در زندان به سر می‌برند. نه من که با محکومیت شش ماهه فقط دو ماه است در زندان هستم و خود را اساسا مستحق استفاده از مرخصی در مقابل این زنان ستم دیده نمی‌بینم. تعدادی از این زنان بار‌ها درخواست مرخصی داده و با اینکه استحقاق استفاده از آن را داشته‌اند نیز تاکنون از این حق محروم مانده‌اند.”

وی در ادامه نامه خود نوشته : “آقای دادستان می‌بایست قبل از آوردن من به زندان آن هم با آن وضعیت وحشیانه و غیر قانونی، تبعات آن را در نظر می‌گرفت، چرا که به نظر می‌رسد حضور من این روز‌ها در زندان (البته به زعم خودشان و به نقل از مدیران زندان) موثر‌تر از آزادیم است.”

اشاره فایزه هاشمی به حضور ناگهانی ماموران دادسرای اجرای احکام تهران در ساعت های انتهایی شامگاه اول مهر سال جاری بود که براساس اظهارات خانواده او، حتی اجازه پوشیدن لباس مناسب نیز به دختر هاشمی رفسنجانی داده نشده است.

فائزه هاشمی در بخش دیگری از نامه خود به دادستان چنین توصیه کرده: “کاش آقای دادستان حداقل آن قدر انصاف داشت و حالا که تشخیص داده حضور من در زندان با پیش بینی خود و روسایشان جور در نیامده حداقل حکم آزادی و مختومه شدن پرونده‌ام را صادر می‌فرمود و نه اعطای مرخصی را!..اینجانب بازیچه دست ایشان نیستم که هر زمان تشخیص دادند مرا به اینجا بیاورند و هر زمان تشخیص دادند مرا از اینجا ببرند، مرخصی اعطایی ایشان پیشکش خودشان.”

وی در انتهای نامه خود تاکید می کند: “به امید روزی که هیچ فردی به دلیل داشتن عقیده، بیان عقیده و یا انتقاد از سو مدیریت و ندانم کاری های مسوولان در زندان نباشد و ایرانی آباد و آزاد داشته باشیم.”