خاوری، کیسه بوکس هر دو جناح

نویسنده
نازنین کامدار

» تبلیغات هر دو جناح مخالف و موافق دولت در مورد اختلاس بزرگ

فرار مدیرعامل بانک ملی ایران به کانادا، کلاف پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی، را پیچیده تر کرده و تمامی اخبار رسانه های داخلی را به خود معطوف کرده است. خاوری، مدیرعامل مستعفی بانک  ملی، پس از آنکه احتمال داد به سرنوشت فاضل خداداد در پرونده اختلاس 123 میلیاردی در سال 74 دچار شود، به کانادا رفت تا به “همه چیز”، از اختلاس تا جاسوسی متهم شود؛ اما اکنون جناح های درونی اصولگرا یکدیگر را به دست داشتن در اختلاس متهم می کنند.

بر اساس این گزارش، طی دو روز گذشته ماجرای فرار وی که نخستین بار در بیانیه چهارشنبه گذشته محمد جهرمی، مدیرعامل برکنار شده بانک صادرات به آن اشاره شد، هم اکنون با ابعاد وسیعی مورد توجه محافل خبری قرار گرفته و فاش شده است که وی  تابعیت کانادایی داشته و  خود یا خانواده اش دارایی هایی در این کشور دارند.

روز گذشته، سایت الف، عکس هایی را نیز از آنچه که ادعا می کرد، ویلای یک و نیم میلیون دلاری خاوری در کاناداست منتشر کرد که  در صدر “پربیننده ترین اخبار ایران” در  سایت ها قرار گرفته، اما به فاصله یک روز مشخص شد این عکس از میان بروشور تبلیغاتی یک مرکز مشاوره ملکی در کانادا برداشته شده و می تواند هیچ ارتباطی با مدیرعامل بانک ملی نداشته باشد.

خاوری، قبل از خروج از ایران در نامه ای که برای همکاران خود در هیئت مدیره بانک ملی نگاشته، از شدت تألمات روحی سخن گفته و نوشته است: “در طول زندگی ام تا این حد تحقیر نشده بودم”.

در فضای سیاسی زده و هیجانی غایب شدن یکی از مدیران بلندپایه به طور ناگهانی پیدا بود چه عواقبی به دنبال خواهد شد. از دولت و مخالفانش گویا هدف اصلی را یافته اند. احتمال قرار داشتن مدیرعامل بانک ملی ایران که در صدر بزرگترین تشکیلات بانکی کشور نشسته بود در حلقه جاسوسی برای سرویس های اطلاعاتی دیگر کشورها، یکی از اتهاماتی است که مخالفان دولت نثار وی کرده اند از طرف دیگر دولت هم موقع را برای فاصله گرفتن از غایب مغتنم دیده است.

روزنامه ایران که به ارگان “جریان انحرافی” شهرت یافته درباره فرار مدیرعامل بانک ملی در سرمقاله یکشنبه خود نوشت “چگونه است که عملکرد اخیر برخی از این آقایان به جای آنکه منجر به آرامش مردم شود بر ابهام آنها افزوده و در متدین و غیرمتدین تخم منحوس شک و تردید را ایجاد کرده است! چرا صریحاً به مردم اعلام نمی‌کنید ریشه فساد در کجاست؟ چرا ماجرا اینقدر پیچیده شده است؟ چرا مردم هر روز باید اسامی جدیدی را از رسانه‌های با تقوا و بی‌تقوا بشنوند! چرا باید با عملکردمان در ذهن مردم این همه سؤال و شبهه ایجاد کنیم؟! آیا مسئولین محترم این پرونده توان مدیریت حواشی آن را ندارند؟ چرا به ابهامات پاسخ داده نمی‌شود؟ چگونه است که یکی از مدیران عامل بانک‌های مورد اتهام در پرونده اخیر در اوج بالاگرفتن موضوع به راحتی از کشور خارج می‌شود و سخنگوی محترم دستگاه قضایی نیز در خصوص چرایی خروج او از کشور به راحتی به یک جمله اشاره می‌کند و آن هم اینکه ایشان ممنوع‌الخروج نبوده و توصیه می‌کنیم که به کشور بازگردد. آیا واقعاً دستگاه‌های امنیتی و قضایی ما از خروج ایشان آگاه نبودند؟ آیا این امکان وجود نداشت که به آسانی از خروج وی تا روشن شدن ابعاد مختلف پرونده مذکور حداقل به عنوان یک مطلع از مسائل جلوگیری کرد؟!”

سایت  شفاف نیوز، رسانه نزدیک به راست منقد دولت نیز ماجرای فرار خاوری را در صدر گزارش های خود قرار داده و بر خلاف روزنامه ایران، فرار وی را ناشی از قصور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی دانسته و نوشته است: “دیروز پرده دیگری از زندگی خاوری رو شد.گفته شده که خاوری تابعیت دوگانه دارد و در خارج از ایران برای خود برو و بیایی دارد. خانه سه میلیون دلاری در کانادا و داشتن 8 شرکت  هواپیمایی نمونه هایی از وضعیت خاوری بود که در رسانه ها مطرح شد. اینکه چگونه خاوری با خانه سه میلیون دلاری در کانادا و در اختیار داشتن سند هشت شرکت هواپیمایی، مدیریت بر بانک ملی را ترجیح داده است، پرسشی است که مسوولان دولتی به آن پاسخ دهند. اما اگر این حرف و حدیث ها درباره تابعیت دوگانه خاوری صحت داشته باشد که البته تا کنون تکذیب هم نشده است بیش از همه باید وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در این باره پاسخگو باشند؛ چرا که بر اساس قانون، انتصاب تبعه سایر کشورها به مناصب دولتی منع شده است”.

شرکت های هواپیمائی که این سایت بدان اشاره می کند ماجرای هنوز ثابت نشده خرید چند آژانس مسافرتی در تورنتو توسط فرزند مدیرعامل بانک ملی است.

رسانه های اصولگرا، درحالی تمام توجهات را به سوی خاوری برگردانده اند که هنوز هیچ اتهام مشخصی درباره او در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته و فرمانده نیروی انتظامی نیز دیروز از عدم پیگرد او از سوی پلیس بین الملل سخن گفته است.

بنا به نوشته فارس، احمدی مقدم درباره پیگرد خاوری گفته است: “از سوی مراجع قضایی هنوز درخواستی برای پیگیری بین المللی متهمان پرونده اختلاس بزرگ به ناجا نرسیده است. پرونده همچنان در مرحله مقدماتی است و نیروی انتظامی به صورت مستقیم وارد این پرونده نشده است. در صورت ضرورت وارد این پرونده می شویم”.

خبرآنلاین، سخنان احمدی مقدم را دستمایه ای برای اشاره به فضاسازی رسانه ای با محوریت خاوری قرار داده و نوشته است:” محمودرضا خاوری، پس از افشای اختلاس بزرگ، از ایران رفت و با اینکه وعده داده بود به زودی به کشور باز می گردد، اما مسوولان بانک مرکزی را بامداد جمعه در فرودگاه امام منتظر گذاشت. پیش از این غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، خروج خاوری را تایید کرده بود، اما عنوان فرار به آن نداد. هرچند به او توصیه کرد بهتر است به ایران برگردد. چون با این کار، تقصیر تمام اتفاقات به پای او نوشته می شود. در روزهای گذشته خبرهای مربوط به فساد مالی بزرگ، حول خروج خاوری از ایران بوده است”.

درباره فرار خاوری، روزنامه آرمان نیز در یادداشتی به قلم امیرهادی انواری نوشته است: “خروج مدیر عامل بانک ملی از ایران با وجود اتهام سنگینی که در پرونده موسوم به اختلاس سه هزار میلیاردی به او وارد بود، ممنوع الخروج نبودن وی، دارایی ها، املاک و مستغلات او در کانادا و اقامت مضاعفی که در آن کشور دارد (کشوری که تفاهمنامه ای برای استرداد مجرمین با ایران ندارد) همگی مسائلی هستند که در روزهای اخیر در باره آن در مطبوعات و رسانه ها گمانه زنی هایی مطرح شد.امروز خاوری ناپدید شده؛ چه کار جریان انحرافی باشد چه نباشد، اما خاوری تنها یک متهم ساده در یک پرونده مالی نیست. او مدیرعامل بزرگترین بانک ایران از فروردین ۱۳۸۸ تاکنون بوده است. دوران مدیریت او همزمان با یکی از حساس ترین ادوار چالش سیاست خارجی ایران شد. تحریم های مالی و تحریم اشخاص و نهاد های ایرانی از سوی دولت های غربی در همین زمان لا اقل در دوران معاصر به اوج خود رسید”.

نویسنده مقاله آرمان می افزاید: “تنها اطلاعات نظامی در جهان امروز ذی قیمت و حیاتی نیستند؛ بعضا اطلاعات مالی نظیر ذخیره های ارزی، توان اقتصادی کشور، شیوه های معاملات خارجی و… از اطلاعات نظامی موثرتر هستند. حال اگر فرض کنیم خاوری بخشی از این اطلاعات را در اختیار داشته باشد، می توان تصور کرد چه اطلاعاتی از کشور خارج شده است. ای کاش مسئولان ذیربط نوعی از اطمینان را به جامعه تزریق کنند تا مردم ایران بدانند آیا خاوری اطلاعات خاصی در دست داشته یا خیر و آیا این اطلاعات ـ خدای ناکرده در صورت وجود و افشا ـ می تواند به روند اقتصادی کشورمان در آینده لطمه ای وارد سازد یا خیر. از دیگر سو، برفرض محال اگر این اطلاعات وجود داشته باشد، چه تضمینی برای عدم افشای آنها از سوی خاوری جود دارد؟”.

خاوری هم اکنون درحالی به کانون توجهات محافل سیاسی و خبری تبدیل شده که در پی خروج وی از ایران، ماجرای پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی  تغییر مسیر داده و به نام او ضمیمه شده است. این درحالی است که پیش از وی، نام افراد دیگری در این پرونده برده می شد.