خامنه‌ای، موضع اسرائیل را تقویت می‌کند

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» واکنش نخست‌وزیر اسرائیل به سخنرانی رهبر

نخست وزیر اسرائیل گفت که سخنان رهبر جمهوری اسلامی، موضع این کشور درباره “لزوم افزایش امنیت” آن را تقویت می کند. از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو با تشبیه نظام جمهوری اسلامی به “حکومتی با صدای اهریمنی”، هدف اظهارات آیت الله خامنه ای در کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران را “نابودی اسرائیل” عنوان کرد.

رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه در جریان افتتاح پنجمین دوره کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، ضمن مخالفت با طرح تشکیل کشور مستقل فلسطینی در اراضی اشغالی 1967، کشور فلسطین را “از نهر تا بحر” دانست.

منظور از نهر در این سخنان رود اردن و بحر دریای مدیترانه است که در واقع مرزهای قبل از تشکیل کشور اسرائیل در سال 1948 هستند.

به گفته آیت الله خامنه ای در این سرزمین باید “کشور فلسطین” تاسیس بشود و حتی “یک وجب کمتر” از آن نیز مورد قبول نیست.

او افزود: “مدعای ما آزادی فلسطین است، نه آزادی بخشی از فلسطین. هر طرحی که بخواهد فلسطین را تقسیم کند، یکسره مردود است.”

رهبر جمهوری اسلامی با اعلام مخالفت با طرح تشکیلات خودگردان فلسطینی برای تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل، این طرح را طرحی دانست که “لباس حق به جانب پذیرش دولت فلسطین در سازمان ملل” به آن پوشانده اند اما در واقع “چیزی جز تن دادن به خواسته صهیونیست‌ها، یعنی پذیرش دولت صهیونیستی در سرزمین فلسطین نیست.”

 

“نفرت پراکنی”

در واکنش به این سخنان، نخست وزیر اسرائیل آن را “نفرت پراکنی” علیه کشور خود توصیف کرد و گفت این سخن ها  صحت موضع سرسختانه تل آویو در مورد مسائل امنیتی را به اثبات می رساند.

نتانیاهو در بیانیه کوتاه خود گفت: “اظهارات اهریمنی حکومت آیت الله ها {در ایران} در مورد نابودی کشور اسرائیل، ایستادگی قاطع دولت اسرائیل را در زمینه تدابیر امنیتی اسرائیل و این درخواست ما را که اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت شناخته شود، مورد تاکید قرار می دهد.”

واکنش تند نخست وزیر اسرائیل به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی ابراز شد که ایلات متحده آمریکا و اسرائیل نیز در رد تشکیل کشور مستقل فلسطین موضع گیری کرده اند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در جریان مجمع عمومی اخیر سازمان ملل متحد، طرح تاریخی تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس شرقی را به بان کی مون دبیرکل و شورای امنیت سازمان ملل تقدیم کرد.

رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) همچنین در نطقی پرشور و احساسی که با تشویق گسترده اکثریت نمایندگی های سیاسی دولت های جهان همراه بود، از سازمان ملل متحد خواست تا به “سال ها درد و رنج و نکبت” فلسطینیان پایان دهد و مجوز رسمی تشکیل دولت و کشور فلسطینی را صادر کند.

 

واکنش‌های متفاوت؛ از دفاع تا مخالفت

دستکم دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل متحد شامل کشورهای اروپایی، عربی و اسلامی، چین و روسیه و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از این طرح استقبال کرده اند اما تاکنون دولت های اسرائیل، آمریکا و جمهوری اسلامی ایران با آن مخالفت کرده اند.

در  جمعی با عنوان کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین که دیروز در تهران به پایان رسید، علاوه بر مسئولان جمهوری اسلامی و چند رییس مجلس کشورهای عربی و اسلامی، رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز شرکت کردند.

خالد مشعل که گروه او از هم پیمانان منطقه ای جمهوری اسلامی محسوب می شود و کنترل نوار غزه در اراضی اشغالی را بر عهده دارد، در جریان سخنرانی خود در این کنفرانس گفت در طرح تشکیلات خودگردان برای تشکیل کشور فلسطین، “قدرت فلسطینی ها” نادیده گرفته شده است.

او با اینکه در واکنش به طرح رئیس تشکیلات خودگردان برای تشکیل کشور مستقل فلسطین، این پرسش را طرح کرد که “معلوم نبود آن کشوری که پیشنهاد و درخواست تشکیل آن شد، کجاست؟” اما در عین حال این اقدام محمود عباس را “جسورانه و قابل تقدیر” توصیف کرد.

او گفت: “این اقدام دستاوردی نمادین و معنوی در پی داشت که نمی‌توانیم آن را انکار کنیم.”

رئیس دفتر سیاسی حماس با تمجید از محمود عباس، تاکید کرد که با این اقدام، اسرائیل و آمریکا در سطح جهان در “انزوا” قرار گرفته اند و “چهره زشت سیاست آمریکا و مواضع اسرائیل نمایان شده است.”

خالد مشعل که در سوریه سکونت دارد در عین حال انتقاداتی را نیز به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وارد کرد و از جمله گفت که اقدام او برای ارائه طرح تشکیل کشور مستقل فلسطین به سازمان ملل “بدون اجماع” با دیگر گروه های فلسطینی صورت گرفته است.

با وجود این بسیاری از سایت های خبری متعلق به مخالفان، اظهارات رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که پس از سخنرانی آیت الله خامنه ای بیان شد را واکنشی به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی دانستند.

 

حمایت از حماس، حمله به ساف

برپایه مصوبه های بین المللی کشور مستقل فلسطین باید در کرانه باختری رود اردن، نوار غزه و بیت المقدس شرقی برپا شود. اما اسرائیل در جنگ سال 1967 اقدام به اشغال این مناطق کرد. هم اکنون اسرائیلی ها در غزه حضور ندارند اما همچنان به حضور خود در کرانه باختری ادامه می دهند و اقدام به شهرک سازی در این منطقه می کنند.

مذاکرات دو طرف اسرائیلی و فلسطینی برای توافق بر سر تشکیل دولت مستقل فلسطین تا کنون به نتیجه ای نرسیده است. شهرک سازی های اسرائیل در کرانه باختری رود اردن و آینده آوارگان فلسطینی در کشورهای مختلف، از موضوعات اصلی مورد اختلاف دو طرف است.

تشکیلات خودگردان فلسطینی به ریاست محمود عباس که شاکله اصلی آن را سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) تشکیل می دهد، شهرک سازی گسترده دولت اسرائیل در سرزمین های اشغالی را مانع اصلی ادامه مذاکرات صلح عنوان و اعلام کرده تا زمانی که این اقدام متوقف نشود، به مذاکرات باز نخواهد گشت.

این در حالی است که اسرائیل اخیرا اعلام کرده واحدهای مسکونی جدیدی را در بخشی دیگر از سرزمین های اشغالی خواهد ساخت.

تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی بخش فلسطین که به دست یاسر عرفات رهبر پیشین فلسطینیان تاسیس شده اند همراه با بسیاری از گروه های دیگر فلسطینی و دولت های جهان خواهان تشکیل کشور فلسطین در مرزهای پیش از جنگ شش روزه ژوئن 1967 و در کنار اسرائیل هستند اما گروه های مورد حمایت جمهوری اسلامی مانند حماس و جهاد اسلامی در فلسطین و حزب الله در لبنان به “مبارزه برای نابودی اسرائیل” معتقدند و آیت الله خامنه ای نیز از این موضع حمایت می کند.

رهبر جمهوری اسلامی در جریان سخنرانی در کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران به سازمان آزادی بخش فلسطین نیز حمله کرد و گفت: “نبود ایمان راسخ دینی و انقطاع از مردم، به تدریج آنان را خنثی و بی ‌تأثیر کرد. البته در میان آنان مردان شریف و پرانگیزه و غیور بودند ولی مجموعه و سازمان به راه دیگری رفت. انحراف آنان به مساله فلسطین ضربه زد و هنوز هم می زند. آنها هم مانند برخی دولتهای خائن عربی به آرمان مقاومت که تنها راه نجات فلسطین بوده و هست، پشت کردند،‌ و البته نه فقط به فلسطین، که به خود هم ضربه‌ سختی وارد کردند.”