یه حبه قند، یه گوله نمک

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

یک حرفهایی می زنند آدم می ماند کجای دلش بگذارد؟ اصلا مملکت از در و دیوارش عباسی می ریزد یکی دو عباسی. آقای شمقدری چند ساعت پس از اینکه آکادمی اعلام کرده که فیلم “ یه حبه قند” میرکریمی برای اسکار ۲۰۱۳ پذیرفته شده، پیشنهاد کرده که ایران برای اعتراض در اسکار حاضر نشود. برای چی؟ برای اعتراض به هالیوود؟ مگر هالیوود فیلم را ساخته؟

مثل این می ماند که دولت انگلیس ویزای عباس کیارستمی را به خاطر اینکه آقای ایشپیلیوس فیلم “کیف انگلیسی” را ساخته به کیارستمی ندهد.

شده مثل قدرت همکلاسی ما در دانشگاه، از طرف می پرسید که کجایی هستی؟ طرف می گفت: مشهدی. می پرسید: رضا مشهدی زاده رو می شناسی؟ خب، پدرت خوب، مادرت خوب، یک چهارم مشهدی ها اسم شان رضاست، یک دهم شان هم مشهدی زاده، جمع کنی شوخی شوخی ده هزار تا رضا مشهدی زاده در مشهد پیدا می کنی. بعد طرف می پرسید که یک مشخصه ای چیزی بگو؟ می گفت: اسم پدرش علی است. خوب یکهو بگو می خواهم گیج بمانی تا ابد.

حالا شمقدری را ولش کن، این علیرضا رضایی را بچسب، رفتم اسکایپ اسمش را سرچ کنم، می نویسم علیرضا رضایی، کشور فرانسه،۶۷۰ تا علیرضا رضایی می آید. آخر این هم شد اسم؟ مطمئنم که حداقل یک میلیون نفر از مردم ایران اسم شان علیرضا رضایی است. تازه تصمیم دارد اگر بچه دار شد هم اسم پسرش را بگذارد علیرضا. اصلا من مطمئنم حداقل دو سه نفر از عوامل فیلم معصومیت مسلمانان( در ایران: موهن) علیرضا رضایی است. با این وضع شمقدری می خواهد به خاطر فیلمی که نه سرش به هالیوود می خورد نه تهش به هالیوود، بیچاره میرکریمی از رفتن به اسکار صرف نظر کند. اصلا برای چی؟ اصلا چه ربطی به هالیوود دارد؟ مثل اینکه در هالیوود دنبال یک زن موبور بگردی و هیچ اطلاع دیگری از آن زن نداشته باشی و حتی اسمش را ندانی.

آقای شمقدری گفته، حالا به کی گفته چطوری گفته را شما بی خیال شو، ولی گفته: فیلم را آمریکایی ها ساختند. انگار آمریکا هم جمهوری اسلامی است طرف توی قافیه شعرش گیر می کند شب شعر می رود بیت بغل دست قزوه می نشیند که آقا راهنمایی اش کند. اصلا به کاخ سفید چه ربطی دارد؟ اسمش صدای آمریکاست، بودجه اش را دولت آمریکا می دهد، نود درصد شان طرفدار نئوکان ها هستند و طرفدار حمله نظامی به ایران. آن وقت انتظار دارد که دولت آمریکا برای هالیوود تعیین کند چی بساز چی نساز؟

اگر می خواهی اعتراض سیاسی کنی، چرا میرکریمی اعتراض کند؟ طرف آقای احمدی نژاد با ۱۶۰ تا فامیل و داماد و عروس و خاله و عمه رفته سازمان ملل، پنج تا هتل باید برایش رزرو کنند که فقط خانواده جا بشوند.

مگر آقای احمدی نژاد از بای بسم الله تا تای تمت نامه اش از مسلمین دفاع نمی کند و به همه چیز اعتراض نمی کند، آن هم برای صندلی های خالی؟ خبر…ش، برود پشت تریبون، بگوید برای اعتراض به فیلم( در ایران: موهن) امسال سخنرانی نمی کنم، والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته…. ملت هم عشق می کنند، بیخودی وسط سخنرانی نمی روند توی صف توالت بایستند.

می خواهند اعتراض کنند، بدبخت کشتی گیر باید باخت بدهد، یا می خواهند از رهبر دفاع کنند، باید وزنه بردار نفرین مردم را به جانش بخرد، یا می خواهند از آقا دفاع کنند فلان فیلمساز باید برود وسط شارون استونز و مدونا و اسکارلت جوهانسون خودش را ضایع کند. چطور آقای مشائی ۲۵ دقیقه لای خشتک خانم رقاصه را در استانبول داشت بازبینی می کرد بلند نمی شد از اجلاس “پرز سنجی قالی های شرقی” بیاید بیرون، چی کار داری به این میرکریمی بدبخت؟

این “یه حبه قند” را ول کن، آن “یه گوله نمک” را بگیر.