موج سواری زنان وارد ایران شد

نویسنده

» گزارش لوموند از موج های آزادی

در سال ۲۰۱۰، یک کارگردان فرانسوی به نام ماریون پوازو و یک موج سوار ایرلندی به نام ایسکی بریتون به سواحل ایران سفر کردند. هدف این دو زن انجام ورزش موج سواری در ایران بود که به عنوان اولین موج سواران زن این کار را انجام دادند. کارگردان فرانسوی در این سفر فیلم کوتاهی تهیه کرد و آن را در اینترنت منتشر نمود و همین مسأله باعث ایجاد علاقه در برخی ایرانیان شد.

سه سال بعد، آنها مجدداً به ایران و به منطقه محافظه کار بلوچستان رفتند تا باز هم به ورزش موج سواری بپردازند و فیلم مستندی نیز در این زمینه تهیه کنند.

ماریون پوازو در بازگشت به فرانسه فیلم های برداشته شده بسیاری با خود برد و همچنان به دنبال بودجه ای برای تدوین این قطعات، تولید و توزیع مستند ۵۲ دقیقه ای خود است. این کارگردان جوان دراین خصوص می گوید: “قصد دارم داستان سه ورزشکار را نقل کنم: مونا سراجی، قهرمان اسنوبورد زنان در ایران، شهلا یاسینی، شناگر ایرانی، و ایسکی بریتون که همچنان به علاقه خود به ورزش ادامه می دهند و می خواهند یک اقدام غیرممکن را ممکن سازند: وارد کردن موج سواری به ایران.”

این ورزشکاران زنان ایرانی را به انجام موج سواری و تأسیس کلوب خود که در ایران اولین خواهد بود، تشویق می کنند. آنها برای انجام این کار حتی به دیدن شخصیت های مذهبی بومی رفته اند. او می گوید: “این مستند همچنین نشان خواهد داد که زنان ایرانی چگونه می توانند به کمک موج سواری به عاملان تغییر در منطقه ای تبدیل شوند که هیچ کس انتظار آن را ندارد.”

ماریون پوازو و ایسکی بریتون همچنین یک بنیاد تأسیس کرده اند: امواج آزادی. هدف این بنیاد این است که “از ورزش موج سواری به عنوان وسیله ای خلاق در هموار کردن شرایط برای تحولات اجتماعی استفاده کند”.

منبع: لوموند، ۳ آوریل