بسیج در اقصاد ایران بی رقیب است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» درآمد قرارگاه خاتم‌الانبیاء صرف "محبوبیت‌‌زایی" می‌شود

رئیس سازمان بسیج سازندگی مازندران با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا رقیب ایرانی ندارد اعلام کرد تمام درآمدهای این قرارگاه وابسته به بسیج سپاه پاسدارن صرف “محرومیت‌زدایی و محبوبیت‌زایی” می‌شود.

این ادعا نزدیک به یک ماه پس از اظهارات علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی  در دیدار با فرماندهان و اعضای بسیج مطرح می شود که  در عین انتقاد از “اقتصاد دولتی” حضور سپاه را ناکافی خوانده و خواستار ورود بسیج به عرصه اقتصادی کشور شده بود.

 

قرارگاهی با 8000 زیر مجموعه

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالسعید رنجبر در مراسم قائمشهر گفته قرارگاه خاتم‌الانبیاء با داشتن هشت هزار زیرمجموعه، رقیب مهمی برای شرکت‌های خارجی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی مازندران، قرارگاه خاتم‌الانبیاء را در کشور بی‌رقیب خوانده و تاکید کرده است: “اینک قرارگاه خاتم رقیب خارجی‌هاست و تمام درآمدهای آن صرف محرومیت‌زدایی و محبوبیت‌زایی می‌شود.”

این مقام بسیج سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اما توضیحی در خصوص میزان درآمدهای این قرارگاه نداده و نگفته  منظور او از “محبوبیت زدایی” چیست.

او در  ادامه صحبت های خود در این مراسم افزوده است: “5 میلیارد و 500 میلیون تومان از محل قرارگاه خاتم به استان مازندران اختصاص یافت که دو پروژه خانه عالم و احداث مسجد 800 متری در روستای تمپلا و کیاکلا در قائمشهر اجرا می‌شود.”

اظهارات این رئیس سازمان بسیج سازندگی مازندران، تنها یک ماه پس از گفته های علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص فعالیت های این قرار گاه  مطرح می شود. لاریجانی در دی ماه با اشاره به اینکه “قرارگاه سازندگی (خاتم الانبیاء)کارهای زیادی انجام داده اما نتوانسته مشکل اشتغال کشور را حل کند” گفته بود: “بسیج می تواند با ایفای نقش کاتالیزور نقش واسطه را بین مردم و دستگاه های دولتی بازی و شرایط کارآفرینی را تسهیل کند. باید در سطح جامعه فضای اعتماد ایجاد کنیم تا شرایط کسب و کار بهبود پیدا کند که بسیج می تواند از طریق ایجاد بسیج ملی در سطح کشور این اقدام را انجام دهد.”

او همچنین با اشاره به اینکه “بسیج با وجود اینکه در قالب یک نهاد است اما خود را در آن محدود نمی کند هم دردوران جنگ فعالیت می کند و هم پس از آن آمادگی دارد که به شکل دیگری اقدام کند” به فرماندهان بسیج قول مساعدت داده و خاطرنشان کرده بود: “در مجلس برای ایجاد تسهیلات برای بسیج و سایر نهادها اقدام لازم انجام شود.”

 

تقویت بسیج در عرصه اقتصاد

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء یک شرکت چند منظوره از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که بعد از جنگ ایران و عراق در سال 1368  به دستور سید علی خامنه ای توسط محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه  تشکیل و هدف از تأسیس آن آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، پروژه‌های سدسازی و انتقال آب و نیرو و راه‌سازی عنوان شد.

این قرارگاه امروز پس از 21 سال به بزرگترین پیمانکار پروژه های اقتصادی در کشور تبدیل شده است و علی رغم مخالفت کارشناسان و فعالان اقتصادی که حضور سپاه در اقتصاد را مخالف اصل 44 قانون اساسی(خصوصی سازی) می دانند،  همچنان به حضور خود ادامه می دهد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران در توجیه تأسیس این شرکت گفته است: “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  در زمان جنگ حجم عظیمی از آلات و ادوات مهندسی را بنا به نیاز زمان جنگ در اختیار گرفته بودند که پس از جنگ بی‌استفاده مانده است و بنابراین ضرورت دارد که این امکانات و تجهیزات برای کمک به توسعه اقتصاد به‌کار گرفته شود. بر این اساس تدبیر شده که بخشی از توان سپاه از حالت نظامی خارج و به غیرنظامی تبدیل شود و به سازندگی کشور کمک کند. با این پیشینه، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای کمک به سازندگی و بازسازی خرابی‌های جنگ به میدان آمده است”.

این قرارگاه وابسته به بسیج سپاه پاسداران با دیگر شرکت های زیر مجموعه آن در ماه مه ۲۰۱۰ تحت تحریم دولت آمریکا قرار گرفت و در همان سال شورای امنیت سازمان ملل هم با صدور قطعنامه‌ای این قرارگاه و چهار مؤسسه زیرمجموعه آن به‌نام‌های مکین، رهاب، فاطر و مهندسین مشاور ایمن‌سازان را به همراه ۴۰ شرکت و مؤسسه ایرانی دیگر در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. بر اساس این قطعنامه دارایی‌های این شرکت‌ها در بانک‌های خارجی باید مسدود شود و مسئولان آن‌ها حق مسافرت بین‌المللی ندارند.

خواست علی لاریجانی در مورد حضور بسیج در عرصه اقتصادی کشور در حالی است که وی پیشتر در واکنش به قطعنامه های تحریمی شورای امنیت و سایر کشورها برعلیه جمهوری اسلامی در 12 تیرماه از طرح های جدید مجلس برای مقابله با تحریم ها خبر داده و با اعلام اینکه “غربی ها یک مسیر فریبکارانه را پیش می برند” گفته بود: “این طرح با همین استراتژی آماده شده که اگر طرف مقابل سخن درشت به ایران بگوید ایران گام های جدیدی بر می دارد.”

 

حمایت احمدی نژاد

دخالت سپاه، بسیج و دیگر نیروهای نظامی در اقتصاد، در سال‌های اخیر مورد انتقاد شدید کارشناسان اقتصادی در ایران قرار گرفته است. آنها معتقدند مداخله ارگان‌های نظامی و شبه‌نظامی در اقتصاد، سبب تضیف بخش خصوصی و گسترش بیکاری شده است.

 با این حال نفوذ اقتصادی این نهاد ها مورد حمایت شدید محمود احمدی نژاد قرار دارد و از دوران ریاست جمهوری وی به این طرف، به نوعی سکان اقتصاد ایران به دست آنها افتاده است. احمدی نژاد بخش عمده‌ای از پروژه‌های مهم گازی ونفتی را بعضا بدون انجام روال قانونی مربوط به مناقصه‌ها به سپاه پاسداران و شرکت‌های وابسته و خصوصا قرار گاه مهندسی خاتم النبیاء واگذار کرده است. طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در مرداد ۱۳۸۵ در همین راستا به صورت ترک تشریفات قانونی به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شد.