آمریکا در شورای امنیت شکایت کرد

نویسنده
رژین یونسی

» ادامه واکنش‌ها در داخل؛ از خامنه‌ای تا رفسنجانی

با گذشت چهار روز از طرح اتهام ایالات متحده آمریکا علیه ایران، اخبار پیرامون آن هنوز در  صدر خبرهای دنیاست. چهار روز گذشته مقامات ایرانی و آمریکایی اظهارات تندی  علیه یکدیگر مطرح کرده اند؛ علاوه بر جنگ لفظی دو کشور، ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت ملی سازمان ملل متحد طرح شکایت کرده است. گفته شده دولت سعودی هم شکایتی از ایران تدارک دیده است.

با آن که از اولین لحظات اعلام خبر  کشف یک تیم تروریستی وابسته به جمهوری اسلامی در داخل آمریکا، رسانه های جهان نسبت به آن واکنش نشان داده و آن را با اهمیت دیده حتی صحبت از آغاز جنگ بین ایران و آمریکا به میان آوردند  اما تا  روز شنبه  مقامات عالی رتبه و طراز اول ایران واکنشی جدی به این اتهامات نشان ندادند. آیت الله خامنه‌ای به عنوان بالاترین  مقام در  جمهوری اسلامی روز گذشته در واکنشی صریح، اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا را یک “توطئه جدید تبلیغاتی” خواند که به گفته او “بی‌اثر” می‌ماند. تکرار همان برخورد همیشگی.

خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی نوشته‌اند آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام هم ضمن محکوم کردن آنچه از آن به عنوان “توطئه جدید آمریکایی‌ها” یادکرده، بر ضرورت “هوشیاری مردم و دیپلماسی فعال” تاکید کرده است.

با این حال، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی که انتظار می‌رفت اولین کس باشد که نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد، تاکنون سکوت کرده است.

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران که دولت ایالات متحده آنان را به طراحی یک رشته عملیات تروریستی علیه دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک داخل این کشور متهم کرده، رئیس و نمایندگان مجلس، وزارت امور خارجه، مقامات دولت و حتی سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور پیشین از جمله شخصیت‌ها و نهادهایی بودند قبل رهبر جمهوری اسلامی و ریئس شورای تشخیص مصلحت نظام نسبت به این اتهام آمریکا واکنش نشان دادند.

وزیر دادگستری دولت ایالات متحده چند روز پیش در یک نشست خبری از بازداشت یک تبعه ایرانی – آمریکایی به نام منصور عرب سیار به اتهام تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و انفجار سفارتخانه دولت‌های عربستان و اسرائیل خبر داد.

دادگستری کل و پلیس فدرال ایالات متحده (اف بی‌آی) نیز این اتهامات را تکرار کرده‌اند.

مقامات آمریکایی علیه شخص دیگری به نام غلام شکوری نیز کیفرخواست صادر کرده‌اند که در ایران زندگی می‌کند و به باور آن‌ها از مقام‌های نیروی قدس سپاه پاسداران است.

 

طرح شکایت در شورای امنیت

خبر طرح اتهام آمریکا علیه ایران، پوشش گسترده‌ای نیز در روزنامه‌های ایران داشته است. شرق در شماره یکشنبه خود با بررسی ابعاد این موضوع از طرح شکایت آمریکا علیه جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت خبر داد.

این گزارش به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته است: “واشنگتن علیه تهران به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده است. براساس این خبر احتمالا شکایت آمریکا روز چهارشنبه در شورای امنیت مطرح خواهد شد و گفته می‌شود بریتانیا و فرانسه از آن حمایت خواهند کرد. موضع روسیه نیز همچون همیشه دو پهلو بوده و نماینده این کشور اعلام کرده طرح زودهنگام این موضوع عجیب نیست.”

شرق نقل کرده است در این شکایت نامه، جمهوری اسلامی به طراحی، برنامه‌ریزی و تلاش برای اجرای طرح ترور سفیر سعودی در واشنگتن متهم شده است. واشنگتن شکایت خود را از طریق سوزان رایس نماینده کشورش به‌بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد ارایه کرد تا در اختیار تمامی اعضای دایم و غیردایم شورای امنیت قرار بگیرد.

آمریکا در شکایت خود سپاه قدس ایران را به حمایت از توطئه‌ای متهم می‌کند که “صلح و امنیت بین‌المللی” را تهدید می‌کند.

همزمان خبرگزاری‌های رسمی عربستان سعودی هم اعلام کرده‌اند که این کشور به طور رسمی از‌بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواسته است شورای امنیت را در جریان “توطئه ترور” سفیر این کشور در واشینگتن بگذارد.

 

می‌خواهید ایران هراسی را عمومی کنید؟

مقامات ارشد آمریکایی از جمله معاون رئیس جمهور آمریکا، بلندپایه‌ترین مقام دولتی این کشور در روزهای گذشته صریحا به جمهوری اسلامی هشدار داده و خواسته‌اند که دولت این کشور”باید پاسخگوی اقداماتش” باشد.

در برابر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبرجمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۳ مهر در چهارمین روز از سفرش به استان کرمانشاه، در شهر گیلان غرب، به تندی نسبت به ادعاهای مربوط به دست داشتن کشورش در ترور نافرجام سفیر عربستان سعودی در آمریکا واکنش نشان داده است.

رهبر ایران گفته است: “آن‌ها با نسبت دادن یک تهمت مُهمَل و بی‌معنا به چند ایرانی تلاش کردند بهانه‌ای بدست آورند و جمهوری اسلامی ایران را بعنوان مدافع تروریزم مورد هجوم تبلیغاتی سیاسی قرار دهند اما این توطئه نیز نگرفت و نخواهد گرفت و مانند دیگر اقدامات آن‌ها بی‌فایده و بی‌اثر می‌ماند و بر خلاف تصورشان به انزوای بیشتر خود آن‌ها منجر خواهد شد.”

آیت الله خامنه‌ای با اشاره به آنچه “هراس رئیس جمهور آمریکا از مردم منطقه” خوانده، اعتراضات این روز‌ها در ایالات متحده را یادآوری کرده و پرسیده است: “شما در میان ملت خود نیز منزوی هستید و از اکثریت مردم می‌هراسید، آنوقت می‌خواهید با حرفهای بیهوده ایران هراسی را عمومی کنید؟”

همزمان، آیت الله رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام هم در جلسه روز جمعه این مجمع، گفته است: “تبلیغات سوءوسیع استکبار جهانی هماهنگ با اظهارات منفی مدیرکل آژانس هسته‌ای و گزارش گزارشگر شورای حقوق‌بشر، ضرورت هوشیاری مردم، دیپلماسی فعال و ارزیابی عمیق این توطئه جدید استکبار را در مراکز ذی‌صلاح و شورای‌عالی امنیت کشور مضاعف می‌سازد.”

خبر مربوط به اظهارات رئیس تشخیص مصلحت نظام، شنبه توسط خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی منتشر شده، در حالی که در ماه های اخیر بعد از آن که خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه دولت در اختیار تیم دفتر رییس جمهور قرار گرفت، این خبرگزاری نسبت به اخبار مربوط به هاشمی رفسنجانی و دیگر منقدان رییس جمهور نه تنها اعتنائی نداشت بلکه در اظهارنظرهائی آنان را مورد حمله قرار می داد.

واکنش نسبت به اتهام دست داشتن ایران در ترور یک مقام سعودی در آمریکا  اولین مداخله رسمی  هاشمی رفسنجانی این مقام عالی رتبه جمهوری اسلامی درسیاست خارجه بعد از انتخابات بحث برانگیز سال ۱۳۸۸ است. پیشنهادی وی برای بررسی موضوع در شورای عالی امنیت ملی نیز تعریضی می تواند بود به برگزار نشدن جلسات سران سه قوه و هم شرکت نکردن احمدی نژاد در شوراها و تلاش برای بی اعتبار کردن هر چه خارج از حیطه اختیار اوست.