قدم به قدم در پی شاه

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

راست می گوید رهبر جمهوری اسلامی و هفته سوم تیرماه را که گرمایش هولناک است به پایان می برد: “پس از گذشت ۳۱ سال انقلاب در مسیری که اسلام ترسیم کرده حرکت می‌کند.”

روز پاسدار است و  ”هزاران تن از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی”، “حاضران و مخاطبین هستند.” همان ها که فرماندهانشان روزی پیشتر در”کنگره فرماندهان سپاه” گرد آمده بودند و سخنان احمدی نژاد راگوش می دادند. عکسی هم درجلسه افتتاحیه به یادگار گرفتند.

سایتی ایرانی شرحی براین عکس نوشت: “ردیف اول، سمت راست عکس در کنار احمدی نژاد فرمانده کل سپاه نشسته و سمت چپ سعیدی نماینده خامنه ای در سپاه و رئیس سازمان امنیت سپاه حسین طائب؛ یکی با عبای شکلاتی و دیگری با عبای شیر شکری. در ردیف آخر نیز ذوالنور در میان فرماندهان جا خوش کرده است. این جا خوش کردن ها و دوران وصل ابدی است و یا صیغه ایست موقت؟ تاریخ ایران می گوید دومی! این هر سه، به همراه آن فرمانده یک چشم سپاه که درسرکوب مردم در تهران ـ نشسته در وسط جمع- و همچنین محمدرضا نقدی که در ردیف اول سمت چپ نشسته و بسیاری از آنها که درعکس دیده می شوند اما نامشان اعلام نشده، همگی متهم به نقش آفرینی در کودتای 22 خرداد هستند.”

 کودتا چیان که بجای حضور درکنگره، بایدروی صندلی های دادگاه ملی نشسته باشند، به حرفهای رئیس دولت کودتا گوش می کنند که روز قبلش برای نمایندگان رهبر، خط مشی تعیین و مواضع اسلام در باره ریش وکراوات را تبیین کرده است.

 بیانات احمدی نژاد هم خواندنی است و هم مانند فرمایشات رهبر راست: “امروز به همت سپاه بسیاری از سنگرها فتح شده و بسیاری از عرصه‌های دور از دسترس، در دسترس قرار گرفته است. نگاه به سپاه نگاه نظامی نیست. امروز سپاه باید در عرصه‌های ملی و فرهنگی همچون گذشته پیشتاز باشد البته موانعی وجود دارد که باید برداشته شود.”

وهنوز دانشمندان جهان در تلاش برای “درک” این رهنمودهای تاریخی هستند که خبر از برداشتن برخی موانع و تلاش برای حذف بقیه آنها می رسد؛ آنهم به شیوه ای صد درصداسلامی- طالبانی. وزیر اقتصاد می گوید: “رقیب سپاه در خرید سهام مخابرات به درخواست نهاد امنیتی حذف شد.”

 سهام سایپا، بزرگترین شرکت مونتاژ اتوموبیل در ایران در “زد و بند سپاه ودولت” به سپاه می رسد. خبر راه اندازی “کانون نخبگان فرهنگی سپاه” در محلی “نزدیک دانشگاه تهران” انتشار می یابد. وظیفه این کانون “ارتباط با نسل جوان” و “مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن” است وهمه اینها تحت نظر سردار محمدعلی آسودی.

نیویورک تایمز مقاله ای دارد تحت عنوان: “طرح جدید دولت: روحانیون در راه تسلط بر مدارس” وسیله رفت و آمد روحانیون محترم هم لابد فراهم نیست که “مجوز خرید 110 خودروی بنز بدون رعایت آیین‌نامه واردات” صادر می شود. بودجه لازمه را هم یک طرح بزرگ  وموفق اقتصادی تامین می کند: “در سه ماهه نخست امسال، ایران بیش از هزار و 164 کیلوگرم کاغذ توالت  به ترکمنستان صادر کرده است و به ارزش بیش از سه میلیون و 628 هزار و 553 ریال.”

و به این ترتیب و در ادامه “مسیر اسلام” و کسب موفقیت در صدور کاغذ توالت، نوبت به برداشتن موانع قضائی می رسد. چند سال پیش در “واقعه دلخراش” - بقول میرحسین موسوی- 18 تیر، سربازی به جرم دزدی ریش تراش محکوم شد. امسال سرو ته جنایات هولناک کهریزک را در دادگاهی دربسته و فرمایشی به هم می آورند و طوری که سرو وصدای خانواده محسن روح الامینی بلندمی شود: “آمران اصلی فاجعه کهریزک را محاکمه کنید.”

 همه می دانندکه منظورشان سردار رادان وحسن طائب است والبته سعید مرتضوی، قاتل زهراکاظمی که همه ای نروزها به یادش افتاده اند. آخر بیانیه گزارشگران بدون مرزحاکی است: “عبدالرضا تاجیک می‌تواند به قربانی دیگر دستگاه قضایی تبدیل شود.” هیچکس خبری از این روزنامه نگار نداشت که از لحظه دستگیری در زندان های مخوف جمهوری اسلامی ناپدید شده بود.

حسن آخریان، معروف به جلاد بند یک زندان گوهر دشت اخراج می شود. و لابد چون کمی از “مسیر” انحراف ایجاد شده، حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی در آستانه اجرا قرار می گیرد. جهان این مجازات را “وحشیانه” می خواند. یکی از مراجع تقلید که آیت‌الله بیات‌زنجانی باشد، می گوید: “حکم سنگسار در قرآن نیامده است.”

اما در “مسیر اسلام” نظرمحمد  جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ملاک است: “سنگسار جزو «احکام شرع مقدس اسلام» است و نظام قضایی ایران به دلیل فشارهای غرب از اجرای آن منصرف نخواهد شد.”

حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی متوقف می شود، اما خطر سنگسار سه مرد و یازده زن دیگر همچنان وجود دارد.

مجلس هم که سعی می کند بااحضار دووزیر کمی لگام احمدی نژاد رابکشد، تکلیفش بااین حرف محمد خاتمی باز هم روشنتر می شود: “مجلس قانونگذاری مملکت، در محاصره قانون شکنان است.”

می ماند قدم دیگری به دنبال شاه: ایجاد حزب واحد توسط احمدی نژاد. محمد خاتمی می گوید: “شاه هم می‌گفت فقط یک حزب داریم.” میر حسین موسوی حرف رهبر دیگر جنبش سبز را کامل می کند: “این اظهار نظر شبیه اعلام حزب رستاخیز از سوی شاه است.”

 

خانم ها! آقایان !

به یازدهم اسفندماه 1353 برگشته ایم. به روز تاسیس حزب رستاخیز و آن فرمان معروف: هر کس مخالف است از کشور برود. ودرست در همین روز، حسن قشقاوی سخنگوی سابق وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام می کند: “تعداد ایرانیان مقیم خارج به 5 میلیون نفر رسیده است که یک میلیون نفرشان درچند سال اخیر کشور را ترک کرده اند.”

و در خارح از کشور، دست آوردهای “مسیر اسلام” به رهبری سیدعلی حسینی خامنه، بیشتر ملموس است. نم نمک دارد نتایج “ورق پاره” هائی بنام قطعنامه روشن می شود.

محمدرضا بهزادیان، رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران آمار دقیقی می دهد: “بر اساس بررسی‌های کارشناسانه‌ای که تا پایان سال گذشته انجام شده بود چیزی حدود ۳۵ درصد از قیمت تمام شده کالاهایی که در ایران به مصرف می‌رسید ناشی از تحریم بود… در بودجه امسال حدود ۹۵ میلیارد دلار برای واردات پیش بینی شده و این به این معنی است که به دلیل تحریم‌ها، کالاهای وارداتی خود را چیزی حدود ۳۰ میلیارد دلار گران‌ترمی‌خریم.”

و این  تازه از نتایج سحر است.بیمه لویدز لندن که در روزهای اخیر از محدود کردن پوشش بیمه‌ای خود برای کشتی‌های حامل مواد نفتی به مقصد ایران خبر داده بود، اعلام می کند که از این پس این محموله‌ها را بیمه یا تمدید بیمه نخواهد کرد.

دوهواپیمای ایرانی بدون سوختگیری فرودگاه هامبورگ را ترک می کنند. صدای آلمان می گوید: “تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی نمودهای آشکارتری پیدا می‌کند. ارائه نکردن سوخت به هواپیماهای ایران‌ایر در آلمان پروازهای اروپایی این شرکت را با مشکل مواجه کرده است. از سوی دیگر وبسایت آلمانی «دی‌تسایت آنلاین» ظهر جمعه (نهم ژوئیه، ۱۸ تیر) در گزارشی، از عبور روزانه صدها تانکر خبر داد که از کردستان عراق بنزین به ایران قاچاق می‌کنند.”

شرکت نفتی بریتیش پترولیوم، روز سه‌شنبه، ۲۲ تیرماه، اعلام می کند که مدت زمان قرارداد این شرکت با ایران برای تأمین سوخت هواپیماهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در پایان ماه ژوئن به اتمام رسیده است.سخنگوی شرکت بی‌پی توضیح نمی دهد که به چه دلیل بی‌پی این قرارداد را تمدید نکرده است.
 دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، روز دوشنبه اعلام می کند جمهوری اسلامی ایران به توانایی تولید تسلیحات اتمی نزدیک‌تر می‌شود. این نخستین بار است که کرملین علنا به امکان تولید تسلیحات هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی اشاره دارد.

ایالات متحده آمریکا، از این سخنان به عنوان نشانه “همکاری و دیدگاه مشترک” دو کشور در باره مساله هسته‌ای ایران استقبال می کند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی  به موقع می رسد و برای تائید سخنان مددوف سندرسمی می دهد: “۲۰ کیلوگرم اروانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده‌ایم.”

در سایت خبرگزاری ریانووستی تفسیری انتشار می یابد که بر صحنه روشنی بیشتری می اندازد: “دیمیتری مدودوف در مصاحبه با نشریه آمریکایی وال استریت جورنال گفت: تشدید تحریم های اتحادیه اروپا و امریکا علیه ایران، که فراتر از قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل است، عامل وخیم تر شدن اوضاع ایران خواهد شد. دولت روسیه علیرغم احساس خطر امنیتی از سوی ایران و با وجود حمایت از تمامی قطعنامه های تنبیهی و توبیخی گذشته شورای امنیت، ضمن علاقمندی به کنترل اتمی جمهوری اسلامی، علاقمند به سرنگونی نظام حاکم بر ایران نیست. روسیه معتقد است که در صورت سقوط جمهوری اسلامی، نظام سیاسی جانشین آن بی تردید همراه و همکار غرب خواهد بود.
روسیه اعتقاد دارد که تشدید فشارهای جاری علیه جمهوری اسلامی با هدف تضعیف و سقوط رژیم کنونی طراحی شده اند. در چهره ایران امروز، روسیه سرنوشت صربستان و عراق پیش از سال 2003 را مشاهده می کند. روسیه نگران است که تغییر نظام سیاسی ایران حتی از راه توسل به زور در دست اقدام قرار گیرد.روسیه نگران بخشهایی از طرح اعمال فشار غرب علیه ایران است که در تدوین آنها روسیه حذف شده باشد.”

روز بعد از انتشار این تفسیر، اوباما باردیگر تاکید می کند: “از هیچ گزینه ای صرفنظر نکرده ایم.”

ظاهرا هم کسی صالحتر از سردار شکنجه گر نقدی نیست که جواب واقعیات را باشعار بدهد. رییس سازمان بسیج مستضعفین، می فرمایند: “اگر آمریکایی‌ها بخواهند حمله‌نظامی داشته باشند، باید ناوهای خود را 7-8 هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر ببرند؛ چراکه بدون شک هیچ‌کدام از آن‌ها سالم از خلیج فارس بیرون نخواهد رفت.”

هفته سوم تیرماه به انجام می رسد. “مسیر اسلام” طالبانی ایران را به این جا رسانده است: فایننشال تایمز درباره اقتصاد ایران می نویسد: “چرخی که دارد می ایستد.”

 محمدرضا بهزادیان می گوید: “اقتصاد ایران همین الان هم فلج شده هست.”

 اعتصاب بازارتهران وارد دومین هفته خودمی شود. ازمیانه هفته بازاریان تبریز هم  دست به اعتصاب می زنند. ازعسلویه بزرگ ترین منطقه تولید انرژی در جهان بوی گاز، آلودگی  و فقر به مشام می رسد.

لاریجانی در مورد حذف “انقلابیون اصیل” به دست فرصت‌طلبان هشدار می دهد.مرتضی نبوی مدیر مسئول روزنامه رسالت می گوید “حامیان احمدی‌نژاد مروج اسلام منهای روحانیت هستند” و ازدورخیز حامیان احمدی‌نژاد برای ریاست جمهوری محمدرضا رحیمی خبر می دهد.

نشریات انصار نیوز، مصباح را “امام مصباح”  لقب داده اند. وب سایت انصار نیوز می نویسد: “خدمت به مصباح خدمت به امام زمان است.”

 سلطان در”مسیراسلام” گام به گام در پی شاه می رود. اکنون به حزب ولایت رسیده است، نسخه اسلامی حزب رستاخیز. وب سایت موسسه مطالعات تاریخ معاصرایران- نزدیک به ارگان های امنیتی-  تحت عنوان حزب رستاخیز و سقوط نهایی رژیم پهلوی، می نویسد: “با اعلام تأسیس حزب واحد رستاخیز در بعداز ظهر روز یکشنبه 11 اسفند سال 1353 خودکامگی و روش استبدادی حکومت در ایران دوران محمدرضا شاه پهلوی به نهایت رسید.” و تاسیس این حزب را مقدمه سقوط رژیم پهلوی می داند.

در روزهای پایانی هفته، وقتی دولت به بهانه گرما تعطیل می کند، فریاد “یا حسین میرحسین” در تنگه واشی طنین می اندازد. مصاحبه زهرارهنوردو سخنرانی میر حسین موسوی “ایران برای ایرانیان” می خواهند. شیخ دلاور می گوید که نه از اسلام چیزی باقیمانده ونه از جمهوری.

 آخرین سخن هفته ازگرشمن، رئیس “ودیعه ملی دموکراسی” است: “ایران شاهد طلوع دموکراسی خواهد بود.”