چرا صندوق ها را با حضور ناظران باز نمی کنند؟

نویسنده

marashib.jpg

آرش بهمنی

با حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران زمانی صحبت کردم که چند دقیقه پیش از آن از جلسه با محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس بیرون آمده بود. او گرچه نسبت به بقیه اصلاح طلبان ناامیدانه تر از حفظ آرای واقعی مردم صحبت می کند، اما باز هم از جاده ملایمت خارج نمی شود. و وقتی از او می پرسم چرا می گوید:” کسانی که تند حرف می زدند در این چند سال بدجور دماغشان به خاک مالیده شد.”

آقای مرعشی، اصلاح طلبان به نحوه برگزاری و بخصوص شمارش آرای انتخابات تهران اعتراضات بسیاری دارند. دلایل آن چیست؟

این کاری که انجام شده اشکالات زیادی دارد. به طور مثال بین مجلس و وزارت کشور هماهنگی برای شمارش آرا انجام نشده بود. این مساله حتی در روز رای گیری هم خودش را نشان داد. به طوری که سی وشش ساعت از وقت شمارش آرا را گرفت. بحث دیگر این بود که قرار گذاشتند شمارش آرابه صورت متمرکز انجام شود. یعنی ناظران بر صندوق و انتخابات، چه از سوی مجلس و چه کاندیداها، که بر طبق قانون باید در جریان شمارش حضور داشته باشند، در جلسه نباشند. یعنی این افراد باید به کسانی که صندوق را باز کرده و آرا را می شمرند اعتماد کنند؛ و علاوه بر این باید صورت جلسه ای را هم که آنها می نویسند امضا کنند، در حالی که در زمان شمارش آرا حضور ندارند! آن هم با وجودی که جزییات نحوه برگزاری انتخابات و شمارش آرا یا در قانون یا حداقل در دستورالعمل وزارت کشور وجود دارد. حال سئوالی که به ذهن می آید این است که موضوع چیست و مسئولیت صندوق ها و نظارت بر شمارش آرا با کیست؟

خب، مسئولیت با کیست؟

من نمی خواهم بگویم تقلب شده یا نشده ولی می خواهم بدانم چرا وضع این طور است و چرا صندوق را با حضور ناظران باز نمی کنند؟ باز کردن صندوق توسط افرادی که هیچ مسئولیتی ندارند، چه معنایی دارد؟ اصلا معلوم نیست چه اتفاقی دارد می افتد.

یعنی شما با بحث نظارت مشکل دارید.

بله. اصلا بحث نظارت بر صندوق ها توسط بسیج و گرفتن آن از نیروی انتظامی که خلاف قانون است، تنها خاص آقای احمدی نژآد است. یعنی بقیه مقامات حکومتی با این امر به طور کامل مخالفند. این از کارهایی است که فقط در این دوره انجام شده است و ما اعتراض شدیدی به این موضوع داشته ایم.

بعضی از اصلاح طلبان از گم شدن 12 ساعته صندوق ها خبر می دهند؟

من هیچ صحبتی در این زمینه ندارم

آقای مرعشی، اخبار ضد و نقیضی در مورد وضعیت کاندیداهای اصلاح طلب ـ چه در مجلس و چه در شورا ـ می شنویم. شما خبر موثقی در این زمینه دارید؟

خود این دوستان اعلام می کنند که خانم جلودارزاده وارد مجلس شده اند و همچنین در حال حاضر چهار نفر از اصلاح طلبان در لیست شورا هستند. ولی براساس اطلاعاتی که ما داریم حداقل باید 9 نفر از اصلاح طلبان وارد شورای شهر شوند.

فکر می کنید چرا رای افراد بر اساس شمارش صندوق ها اعلام نمی شود؟

والا ما مشکوکیم.

به چه چیزی مشکوک هستید؟

مشکوکیم دیگر. شاید به خاطر اینکه در نقاطی که شمارش شده ترکیب آرا به نفع اصلاح طلبان بوده.

فکر می کنید دولت نهم قادر به پاسداری از آرای مردم هست؟

نمی دانم

اصلاح طلبان چطور؟

ما سعی می کنیم. چون به هر حال کسانی را داریم مثل نمایندگان مجلس که در این زمینه فعال هستند. یعنی مجلس و نمایندگان اقلیت به طور جدی به دنبال حل مشکلات این چنینی هستند.

و تا چه حد امیدوارید؟

بگذارید چند روز دیگر به شما می گویم.