کشمکش بر سر آرای تهران ادامه دارد

نویسنده

arayetehranb.jpg

حمید احدی

برگزارکنندگان انتخاباتی که محمود احمدی نژاد هنوز حاصل کارها اعلام نشده و در حالی که حکایت های عجیبی از نابسامانی و بی ترتیبی گزارش می شود، آن را آزادترین و بی سابقه ترین انتخابات خواند، دیروز زیر فشار افکار عمومی، سرانجام با تاخیر، نتایج شمارش آرای چند سایت دست چین شده تهران را منتشر کرد که نشان می دهد هواداران رییس جمهور[فهرست رایحه خوش خدمت] شکست سختی خورده اند.

شهرفردا سایت انتخاباتی اصلاح طلبان به فاصله کوتاهی بعد از آن که ستاد انتخابات آمار را علنی کرد، گزارشی درباره پشت پرده اعلام آرا منتشر داشت که خبر می داد حدود ظهرجلسه‌ای در سایت انتخاباتی فرمانداری تهران برگزار شده که در آن ثمره هاشمی رییس ستاد انتخابات کشور، ذوالقدر قائم مقام امنیتی وزارت کشور، روشن، مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دانشجو، استاندار تهران حضور داشته اند و درباره نحوه انتشار اسامی منتخبان شورای شهر پایتخت تصمیم‌گیری کرده اند.

پیش از انتشار خبر تشکیل این جلسه، شنیده شده بود که مهدی کروبی و محمد علی نجفی فاش کرده بودند که گزارش تقلب ها و نابسامانی ها به مقامات کشور داده شده و حتی هاشمی رفسنجانی در این باره با وزیر کشور گفتگو کرده و اقداماتی هم توسط محمد خاتمی صورت گرفته که اساس آن بر اعلام نگرانی از تاخیر در اعلام نتایج است. نتایجی که در انتخابات گذشته همواره از روز دوم بعد از انتخابات به تدریج اعلام می شد؛ در حالی که امسال ستاد انتخابات در حالی که به مراتب شرایط صندوق ها و نحوه شمارش را در جریان عمل تغییر داد و با دست زدن به کارهای بی سابقه در برگزاری انتخابات، زمینه ای ایجاد کرد که گروه های مختلف - حتی محافظه کاران - در نامه های خود به مسوولان انتخاباتی ابراز نگرانی بپردازند.

شهرفردا نوشته که در جلسه فرمانداری تهران تصمیم گرفته شده که در انتشار آرا ابتدا آمار مربوط به مناطقی از تهران اعلام شود که در آن اصلاح‌‌طلبان نسبت به فهرست رایحه خوش خدمت آمار کمتری دارند و آنگاه به تدریج فهرست مناطق دیگر به ویژه مناطق شمالی و مرکزی که آرای اصلاح‌طلبان در آن نقاط بسیار بالا است اعلام شود. شهرفردا اظهار نظر کرده است که هدف از این کار، ادامه حضور پروین احمدی‌نژاد در فهرست و آماده‌سازی اذهان عمومی برای پذیرش حضور تنها 4 اصلاح‌طلب در فهرست منتخبان شورای شهر تهران است. در حالیکه اقبال به اصلاح طلبان به خصوص در مناطق شمالی و مرکزی تهران بسیار بالاست و احتمال تشکیل یک فراکسیون حداقل 9 نفره در شورای شهر تهران از سوی اصلاح طلبان وجود دارد.

از جمله اتفاق هائی که دیروز بر بدگمانی ها درباره نقش معاونان وزارت کشور در جریان شمارش ارا افزود، حضور ناگهانی ثمره هاشمی در میان اخبار شبکه خبر بود که به همراه خانمی از شمارشگران آرا روی صفحه ظاهر شد به عنوان این که خبری فوری در پیش است. ثمره در این حضور خبری ابتدا با لحنی شکوه آمیز از کسانی که تاخیر در اعلام رای را مساله ای کرده اند گلایه کرد و پس از آن با برشمردن این که سه انتخابات با هم بوده و صندوق ها از نقاط مختلف کشور باید جمع می شده و اشاره به عوامل دیگر کوشید که تاخیر را توجیه کند، اما دریچه ای که گوینده شبکه خبر را در استادیو نشان می داد باز بود و آشکارا گوینده از جائی توجیه می شد که برنامه را قطع کند. اگرچه راهی برای اتصال به ستاد انتخابات وجود نداشت و ثمره هاشمی و همکار وی به سخنان خود ادامه می دادند و تذکرهای گوینده را نمی شنیدند که می گفت وقت تمام شده است. بالاخره نیز ارتباط با ستاد انتخابات قطع شد و شبکه به پخش آگهی پرداخت.

این صحنه، بسیاری از بینندگانی را که تماشاگر شبکه خبر بودند به این نتیجه رساند که پیامی از بالاتر ثمره هاشمی را از ادامه مطالبی که می گفت بازداشته است.

روز قبل نیز ثمره هاشمی در همین برنامه باز در توجیه تاخیرها گفت که در انتخابات دوره دوم شوراها چهار روز بعد از انتخابات نتایج اعلام شد و در دوره اول ده روز بعد. عین همین اطلاعات را رییس جمهور نیز در جریان بازدید از ستاد انتخابات با خبرنگاران در میان گذاشت که به نظر سردبیر آفتاب یزد نشان می داد که منبع خبر احمدی نژاد هم ثمره هاشمی است. سردبیر آفتاب یزد در اشاره به همین ادعا با مدد گرفتن از آرشیو روزنامه ها نشان داده که در انتخابات دوره دوم دو روز بعد [عصر یکشنبه] نتایج شمارش آرا توسط ستاد انتخابات اعلام شده و روزنامه های کیهان [روز یکشنبه] و رسالت [روز دوشنبه] هم آن را به عنوان تیتر اول خود چاپ کرده اند. جالب تر اشاره رییس جمهور و مشاورش به دوره اول انتخابات شورا ها بود که سردبیر آفتاب یزد یادآوری کرد در آن انتخابات هم روز دوشنبه [دو روز بعد از برگزاری انتخابات] اولین نتایج رسمی اعلام شده است.

اما مهم ترین نتیجه ای که از شمارش 1616 صندوق رای به دست آمده آن جاست که نشان می دهد مهرداد بذرپاش مشاور احمدی نژاد که عامل اصلی رنجش محافظه کاران و ایجاد اختلاف بین آن ها و جناح دولت بود نه تنها بر خلاف ادعای خود شوراها را درو نکرده و لیستش به تمامی وارد شورای تهران نشده بلکه خود در ردیف 29 است. بالاترین شخص از فهرست رایحه خوش خدمت پروین احمدی نژاد که گفته میشود خواستار شمارش دوباره آرا شده و نفر یازدهم فهرست است. اما مهم تر از این ها سرنوشت زریبافان شناخته شده ترین چهره همکار احمدی نژاد است که از مدت ها پیش بر سر حضور همزمان وی در دبیری هیات دولت و شورای شهر تهران کشمکشی بین دولت و مجلس بود و در انتخابات هم تکرار شد و وی علی رغم همه توصیه ها تا سه روز مانده به برگزاری انتخابات در سمت دبیر هیات دولت باقی ماند و سرانجام روزها بعد از پایان مهلت قانونی استعفا داد و با بی اعتنائی ستاد انتخابات به همه توصیه ها در فهرست باقی ماند. زری بافان در ردیف 26 جدول اعلام شده ستاد انتخابات است.

که نفرات اول تا سی ام آن چنین است:

1- مهدی چمران 109 هزار و 477

2- مرتضی طلایی 99 هزار و 725

3- هادی ساعی 79 هزار و 739

4- رسول خادم 77 هزار و 546

5- عباس شیبانی 69 هزار و 730

6- علیرضا دبیر 60 هزار و 84

7- حمزه شکیب 56 هزار و 496

8- معصومه ابتکار 48 هزار و 167

9- مسجد جامعی 45 هزار و 423

10- محمد علی نجفی 42 هزار و 841

11- پروین احمدی‌‏نژاد41 هزار و 985

12- معصومه آباد 34 هزار و 761

13- خسرو دانشجو 34 هزار و 280

14- حسن بیادی 34 هزار و 163

15- عبدالمقیم ناصحی 33 هزار و 729

16- حبیب کاشانی 32 هزار و 884

17- حسن زیاری 32 هزار و 31

18- الهه راستگو 30 هزار و 765

19- محمود خسروی وفا 29 هزار و 972

20- زهرا صدر اعظم نوری27 هزار و 903

21- اسماعیل دوستی 27 هزار و 760

22- امیر علی امیری 27 هزار و 468

23- بهمن ادیب زاده 27 هزار و 363

24- محسن وفا مهر 26 هزار و 892

25- قاسم تقی زاده خامسی 25 هزار و 845

26- مسعود زریبافان 25 هزار 748

27- عباس مسجدی آرانی 25 هزار و 729

28- امیر رضا آشتیانی واعظی 25 هزار و 461

29- مهرداد بذرباش 25 هزار و 344

30- حسن کریمی 25 هزار و 342

در شهرستان ها

اما در مورد نتایج کلی و کامل انتخابات شوراهای کشور صفدرحسینی وزیر سابق اقتصاد که ریاست ستاد شهرستان های ائتلاف اصلاح طلبان را به عهده داشت گفته اصلاح‌‏طلبان توانسته‌‏اند 739 درصد آرا را کسب کنند و در مقایسه با اصول‌‏گرایان که 7/28، رایحه خوش خدمت 43 درصد و مستقل‌‏ها که 228 درصد آرا را کسب کرده‌‏اند، به پیروزی دست یابند.

صفدر حسینی در این جلسه لیست حامیان دولت را پدیده این انتخابات دانست و گفت: این آمار نشان داد حامیان دولت که با تمام امکانات در انتخابات شرکت کرده‌اند در مقابل اصلاح‌طلبان که بدون امکانات و بدون رسانه حضور داشته‌اند، ‌شکست خورده‌اند و 40 درصد از کل آرای 22 استان به اصلاح‌طلبان اختصاص داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که در تهران فضا چگونه است،‌ گفت: فضای کل کشور را می‌توان از منتخبین خبرگان فهمید. در انتخابات میان دوره‌ای مجلس نیز خانم جلودارزاده رأی آورده است و قاعدتا اصلاح‌طلبان در شوراها نیز باید پیروز باشند.

اما سایت بازتاب جدول تفکیکی میزان کرسی‌هایی شوراها را منتشر کرده که در آن پنج گروه اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، رایحه خوش خدمت، خدمتگزاران مستقل ایران اسلامی و نیز نامزدهای مستقل مشخص شده است. درحالی که اصلاح طلبان عقیده دارند لیست بازتاب دقیق نیست و بسیاری از اعضای فهرست اصلاح طلبان در میان مستقلان نهاده شده است.

مطابق تحلیل بازتاب از مجموع 257 کرسی شوراهای اسلامی 29 مرکز استان، اصولگرایان با 115، اصلاح‌طلبان با 63، رایحه خوش خدمت با 40 و خدمتگزاران مستقل ایران اسلامی 43 کرسی به دست آورده‌اند و 49 نامزد مستقل هم به شورا راه یافته‌اند.