سعید مرتضوی چگونه قرار منع تعقیب گرفته؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» شاکیان پرونده کهریزک در مصاحبه با روز:

سخنگوی قوه قضائیه در حالی از منع تعقیب سعید مرتضوی در پرونده کهریزک سخن گفته که خانواده های قربانیان کهریزک و شاکیان این پرونده از این مساله بی خبر و در انتظار رسیدگی به شکایت شان از آمران جنایات کهریزک هستند.

بابک جوادی فر، برادر امیر جوادی فر به “روز” میگوید که خانواده او و وکلایشان هیچ اطلاعی از این مساله ندارند.

او در عین حال امیدوارست که آمران قضایی کهریزک در دادگاهی علنی مورد محاکمه قرار گیرند: هیچ چیزی رسما به ما گفته نشده ؛ 7 ماه قبل که قرار منع تعقیب برای مرتضوی صادر شد ما اعتراض کردیم و قرار شد رسیدگی شود، در حال حاضر هم اظهارات آقای اژه ای را تنها در رسانه ها دیده ایم و رسما به ما چیزی ابلاغ نشده و امیدواریم مربوط به همان بار اولی باشد که قرار منع تعقیب خورده بود و ما اعتراض کرده بودیم. ما از روز اول امید داشتیم و همچنان امیدواریم با تشکیل دادگاهی علنی به پرونده آمران رسیدگی و به افکار عمومی پاسخ داده شود.

بابک جوادی فر میگوید که خانواده او از هر راهکار قانونی که وجود داشته باشد پی گیری خواهند کرد تا آمران به محاکمه و مجازات برسند و هرگز کوتاه نخواهند آمد.

علی کامرانی، پدر محمد کامرانی نیز میگوید که همچنان پی گیر پرونده و امیدوارست به زودی قاضی مرتضوی و دو قاضی دیگر که به عنوان آمران کهریزک شناخته می شوند در دادگاه حضور یابند و به اتهامات خود پاسخ گویند.

همزمان مسعود علیزاده، یکی از معترضان به انتخابات 88 که در بازداشتگاه کهریزک نگهداری می شده و از شاکیان قاضی مرتضوی است در واکنش به سخنان محسنی اژه ای به “روز” میگوید: بازپرس شعبه 15 کارکنان دولت که پرونده شکایت ما از قاضی مرتضوی و دو قاضی دیگر پرونده در آنجا بود به من و بقیه شاکی ها گفته بود که اقای مرتضوی تبرئه است و شما بیخودی دارید تلاش میکنید با این حال من فکر نمیکردم قرار منع تعقیب برای مرتضوی صادر شود، بخصوص اینکه آقای کامرانی (پدر محمد کامرانی) که به دیدن رهبری رفته بودند رهبری قول داده بود که آمران اصلی کهریزک مجازات خواهند شد. من هم در دیداری که با اقایان دهقان و سروری و ابوترابی (نمایندگان کمیته ویژه مجلس) داشتم به من و خانواده شهدا و سایر شاکی ها قول داده بودند که سعید مرتضوی حتما مجازات خواهد شد…

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه 24 بهمن ماه و در نشستی مطبوعاتی خبر از نقض قرار تعقیب سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران توسط دستگاه قضایی داده است.

آقای اژه ای در شرایطی از نقض قرار تعقیب دادستان سابق تهران سخن گفته که 7 ماه پیشتر، سعید مرتضوی خبر از حکم منع تعقیب خود داده و آن را به منزله تبرئه اش در پرونده کهریزک دانسته بود؛ خبری که همان زمان توسط محسنی اژه ای تکذیب شده بود. اما خانواده های امیر جوادی فر و محمد کامرانی، دو تن از قربانیان کهریزک در مصاحبه با “روز” قرار منع تعقیب مرتضوی در 7 ماه پیش را تایید می کنند و می گویند که نسبت به آن قرار اعتراض کرده بودند و اکنون اما جز خبری که در رسانه ها به نقل از محسنی اژه ای خوانده اند هیچ خبری درباره سرنوشت اعتراض شان به آنها داده نشده.

قاضی مرتضوی (دادستان سابق تهران)، حسن حداد دهنوی (معاونت امنیت وقت دادستان تهران) و علی اکبر حیدری فر (دادیاری که دستور انتقال بازداشت شدگان به کهریزک را داده بود) مرداد ماه سال گذشته و با دستور دادگاه انتظامی قضات از سمت های خود تعلیق شدند و همزمان مصونیت قضایی آنها نیز لغو شد اما تاکنون و با گذشت یک سال و 6 ماه از لغو مصونیت قضایی آنها، نه تنها کیفرخواستی علیه این سه متهم قضایی پرونده کهریزک صادر نشده است که دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه از صدور قرار منع تعقیب برای سعید مرتضوی سخن میگوید.

پیش از این دادسرای نظامی تهران در دادگاهی در غیاب آمران کهریزک، فرماندهان را تبرئه و چند سرباز و درجه دار نیروی انتظامی را که از عاملان فجایع این بازداشتگاه بودند، به قصاص و انفصال از خدمت و حبس محکوم کرده بود. همان زمان خانواده های قربانیان کهریزک اعلام کردند که از قصاص محکومان گذشت کرده اند و خواهان رسیدگی به شکایات خود از سه قاضی مرتضوی، حداد دهنوی و حیدری فر هستند.

 

نگرانی برای شاکیان آمران کهریزک

مسعود علیزاده، یکی از شاکیان پرونده آمران کهریزک درباره اظهارات محسنی اژه ای مبنی بر صدور قرار منع تعقیب برای سعید مرتضوی و زندانی بودن عبدالفتاح سلطانی، وکیل خود و تعدادی دیگر از شاکیان پرونده به “روز” می گوید: وکیل ما که در زندان است؛ الان هم با توجه به صدور قرار منع تعقیب برای مرتضوی، او صد درصد بر شاکی های پرونده اش فشار خواهد آورد تا شکایت خود را پس بگیرند؛ همانطور که در دادسرای کارکنان دولت بارها ما را تهدید کردند و خواستند شکایت مان را پس گیریم اکنون این مسیر برای مرتضوی هموارتر شده و من برای شاکیان پرونده سعید مرتضوی خیلی نگران هستم و میدانم او هر کاری خواهد کرد تا شاکیان به دادگاه راه پیدا نکنند.

او می افزاید: چیزی که مشخص است این است که به هر حال شخص آقای خامنه ای هم در راس این نظام، مسئول این فجایاست. در زمانی که او فجایع کهریزک را محکوم کرد مساله کهریزک داغ بود و همه نگاهها به این فجایع دوخته شده بود. او آن زمان حتی با خانواده های قربانیان کهریزک ملاقات کرد و قول به پیگیری داد اما اکنون که به روند طی شده نگاه می کنیم می بینیم یک یک صورت مسئله ها را پاک کردند؛ از تهدید شاکیان گرفته تا زندانی کردن آقای عبدالفتاح سلطانی که وکیل بسیاری از شاکیان بود و سپس این مساله رامسکوت گذاشتند تا آن را از ذهنیت جامعه پاک کنند. اکنون هم که رای به عدم تعقیب عامل اصلی این فجایع داده اند.

 آقای علیزاده سپس می گوید که او به عنوان یکی از شاکیان هیچ وقت نمی تواند تصویر دلخراش کهریزک را از ذهنش پا ک کند. او می افزاید: شخصا این مساله ای که محسنی اژه ای اعلام کرده برای من خیلی تاسف بر انگیز است و فقط الان به این فکر میکنم که بر خانواده های جانباختگان کهریزک میگذرد؛ من قربانی شدم ولی جانم را از دست ندادم خانواده ام هنوز فرزندشان را در کنار شان دارند درست است که برای من خیلی تلخ است ولی خانواده های انان چه میکشند از این همه ظلم؟مشکل است که حقت را ازتو بگیرند و نتوانی هیج حرفی بزنی؛ مشکل است که این همه ظلم را نتوانی پاسخ گویی؛ مشکل است بر خانواده های جانباختگان که جگر گوشه شان را از دست بدهند و بدانند که عامل این ظلم کیست ولی دستشان از چاره کوتاه باشد.

اما اتهام سعید مرتضوی تنها دستور قضایی برای انتقال بازداشت شدگان به بازداشت گاه کهریزک نبوده. مسعود علیزاده توضیح میدهد: در دادگاه نظامی و محاکمه عاملان که من حضور داشتم اقای رجب زاده و سرهنگ کمجانی و مسئولین بلند پایه ناجا گفتند که ما با فشار مرتضوی و حداد (دهنوی) ناچار شدیم که شما (بازداشتی ها)را در کهریزک پذیرش کنیم. سرتیپ رجب زاده و آقای عامریان، بازرسی فاتح استان تهران درباره پرونده مننژیت شهادت دادند که بدلیل اینکه آقای مرتضوی را می شناسند و ایشان حاکم بزرگی برای شهرشان است فقط پای نامه را امضا کردند و از کم و کیف نامه بی اطلاع بودند. تمامی این حرفها و شهادتها در دادسرای نظامی تهران ثبت شده و امیدوارم نسبت به حرفی که خود قاضی مصدق گفت که من مرتضوی را محکوم میکنم ولی باید در دادگاه دیگر به پرونده رسیدگی شود دادگاهی عادلانه بر گزار شود و با استناد به شهادتها و حرفهای زده شده، آقای مرتضوی محکوم شود که البته این مهم نیاز به پیگیری ما و خانواده شهدا دارد.

سعید مرتضوی علت جان باختن قربانیان کهریزک را بیماری مننژیت اعلام کرده و از مسئولین بازداشتگاه و بهداری خواسته بود اعلام کنند قربانیان بر اثر ابتلا به این بیماری در گذشته اند.
آقای علیزاده میگوید: در دیداری که خصوصی با مرتضوی در روز اول داخل اوین داشتم تهدید شدم که مسائل کهریزک را نباید به هیچ عنوان جایی باز گو کنیم دلیل اینکه با من خصوصی در این رابطه حرف زد وضعیت بد جسمانی من ـ از زخمها گرفته تا… ـ بود. بعد از آن قاضی حداد و حیدری فر هم مرتب بچه های کهریزک در اوین را فرا می خواندند و با تهدید از ما می خواستند تا نامه هایی را مبنی بر اینکه در کهریزک هیچ اتفاقی نیفتاده امضا کنیم.

او سپس می پرسد: در تمام این موارد سعید مرتضوی متهم است ولی آقای اژه ای توضیح نداده در کدام مورد منع تعقیب خورده؟ یعنی با تمام این شواهد و مستندات و با وجود گزارش کمیته ویژه مجلس که مرتضوی را عامل اصلی فجایع کهریزک دانسته چگونه قرار منع تعقیب برایش صادر شده؟

آقای علیزاده همچنین می گوید: هر اتفاقی که برای خانواده ها و دوستانم که در ایران و از شاکیان این پرونده هستند بیفتد تماما مسئولیتش با این نظام است و اگر هم رضایتی از طرف یکی از دوستان و یا خانواده ها داده شود مطمئن باشید به زور گرفته شده.

مسعود علیزاده، پیشتر درباره شکایتش از سه قاضی متهم پرونده کهریزک به”روز” گفته بود: ما شکایت کردیم در دادسرای کارکنان دولت ثبت شد در شعبه 2 و نوشتیم که چه اتفاقاتی در کهریزک افتاده و چگونه بعد شاکیان را تهدید کردند که شکایاتشان را پس بگیرند. ما نوشتیم که چگونه مرتضوی و حیدری فر فشار می آوردند که همه بگوییم در کهریزک اتفاقی نیفتاده و مسائل مربوط به بیرون از زندان است و… همان موقع بود که سر کوچه ما دو نفر به من حمله کردند و با چاقو زدند توی شکم ام که طحالم پاره شد روی زمین افتاده بودم که یک ماشین بسیج ایستاد ودر حالیکه فیلم می گرفتند کمک هم کردند که آمبولانس مرا ببرد. کمی که بهتر شدم رفتم مجددا شکایت کردم و شکایتم را ثبت کردم و برگه های پزشکی قانونی را هم ارائه دادم. (نسخه ای از مدارک مربوط به شکایات و همچنین برگه های پزشکی قانونی مربوط به آقای علیزاده برای روزآنلاین ارسال شده است).

او از تبرئه قاضی مرتضوی در شعبه 2 دادسرای کارکنان دولت خبر داده و گفته بود: پرونده را در این شعبه مختومه کردند اما با فشار آقای روح الامینی پرونده به جریان افتاد به من هم زنگ زدند و گفتند از مرتضوی شکایت داری؟ گفتم بله. گفتند بیا شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت. گفتم شما که رسیدگی نمیکنید. گفتند این بار رسیدگی خواهد شد. تک تک بچه ها را می خواستند رفتیم. ابتدا می پرسیدند که در تظاهرات چه میکردی. گفتم اینجا مرتضوی متهم است و ما شاکی. اما گفتند می دانید که به این پرونده ها رسیدگی نخواهد شد و مرتضوی تبرئه است شما را چه کسی ساماندهی کرده علیه مرتضوی؟ چرا اینقدر دنبالش هستید با کدام گروهک هستید و… گفتم خود شما زنگ زدید بیاییم. در نهایت گفتند بروید خودمان خبرتان میکنیم. چند روز بعد از دادگاه انقلاب به من زنگ زدند گفتند برای پاره ای از توضیحات بیا. گفتم مگر پرونده من بسته نشده؟ کسی که زنگ زده بود گفت تازه باز شده. به اقای روح الامینی زنگ زدم و گفتم مرا خواسته اند چه باید بکنم؟ گفت کمکی از دستش بر نمی آید و کاری نمی تواند بکند. من هم فکر کردم اگر بروم دادگاه انقلاب دیگر بازگشتی نخواهد بود همین بود که ناچار شدم فرار کنم من کهریزک بودم و دیگر توان زندان ندارم از ایران خارج شده ام.

 

شاکیان و قربانیان کهریزک

امیر جوادی فر، محمد کامرانی و محسن روح الامینی، قربانیان بازداشتگاه کهریزک هستند که به دلیل ضرب و شتم و شکنجه های صورت گرفته در این بازداشتگاه که به گوانتاناموی ایران معروف شد، جان باختند.

مسئولین قضایی جمهوری اسلامی کشته شدن این سه نفر را در بازداشتگاه کهریزک به رسمیت شناختند اما رامین آقازاده قهرمانی و عباس نجاتی کارگر، دو تن دیگر از قربانیان این بازداشتگاه هستند که مسئولین قضایی ـ امنیتی تاکنون از پذیرش مسئولیت قتل آنها، خودداری کرده اند.

این دو نفر پس از آزادی از کهریزک و به علت شکنجه های صورت گرفته در این بازداشتگاه جان باختند؛ قربانیانی که همچنان از سوی مسئولان جمهوری اسلامی انکار می شوند.

رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه، دیگر قربانی کهریزک است که مسئولان امر مرگ او را ابتدا، سکته قلبی، سپس خودکشی و بعدها مسمومیت اعلام کردند اما براساس اسنادی که “روز” منتشر کرد صورت جلسه اولین معاینه محل زمان کشف جسد در محل کار رامین دلالت دارد که این پزشک جوان را از ناحیه گردن خفه کرده اند.

اما قربانیان بازداشتگاه کهریزک، تنها در جان باختگان خلاصه نمی شود. بنابر اعلام سازمان قضایی نیروهای مسلح، 98 نفر از بازداشت شدگان کهریزک از نحوه رفتار ماموران شکایت کرده بودند ولی “با تدبیر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و پرداخت خسارت و دلجویی از شاکیان، تعداد 51 نفر از آنان رضایت” دادند.

براین اساس، پرونده کهریزک به جز خانواده های سه جان باخته در این بازداشتگاه، 47 شاکی دیگر نیز دارد که “روز” پیش از این در گزارشی به سرنوشت شکایات این شاکیان و روند شکایات آنها پرداخته بود.

18تیر ماه 88 معترضان به انتخابات مخدوش 22 خرداد پس از دستگیری به بازداشتگاهی منتقل شدند که در جریان پاکسازی منطقه خاک سفید تهران پارس ساخته شده و از سوی نیروی انتظامی در جریان طرح امنیت و برخورد با کسانی که از نظر پلیس اراذل و اوباش نامیده می شدند، مورد استفاده قرار می گرفت.

معترضانی که به این بازداشتگاه منتقل شده بودند به شدت تحت شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفتند و گزارش ها از تجاوز به برخی زندانیان این بازداشتگاه نیز حکایت دارد. پس از کشته شدن تنی چند از بازداشت شدگان و ازادی برخی دیگر از کسانی که در این بازداشتگاه بودند قضیه کهریزک علنی شد بعد از آن بود که آزادشدگان به بیان وقایعی پرداختند که بر آنها در این زندان غیرقانونی گذشته بود.

کشته شدن فرزند مشاور محسن رضایی در همین بازداشتگاه باعث شد مساله تا سطح مقامات عالی رتبه نظام کشیده شود. بعد از آن مجلس شورای اسلامی کمیته ای ویژه تشکیل داد و دادستان وقت تهران را مقصر اصلی فاجعه کهریزک معرفی کرد، دادسرای نظامی هم به محاکمه سربازان و افسرانی پرداخت که در کهریزک مشغول خدمت بودند، اما با گذشت دو سال و 7 ماه هیچ یک از عاملان و امران اصلی این بازداشتگاه محاکمه و مجازات نشده اند.