احتمال نجات سکینه از سنگسار

نویسنده

» مقاله گاردین درباره حقوق بشر در ایران

ایران برای اولین بار علائمی دال بر احتمال نجات جان سکینه محمدی آشتیانی، که محکوم به سنگسار شده بود نشان داد. این حکم موجب خشم جهانی شده بود.

محمد جواد لاریجانی، مشاور ارشد حکومت ایران ، و دبیر  کمیسیون  حقوق بشر ایران به پرس تی وی گفت: «کمیسیون حقوق بشر ایران کمک زیادی کرده است که حکم سکینه تخفیف پیدا کند و به زعم ما او شانس زیادی برای زنده ماندن دارد.»

اظهارات بی سابقه لاریجانی که برادرانش در جمهوری اسلامی یکی رئیس مجلس است و دیگری رئیس قوه قضائیه ، بعد از دیدار هفته گذشته اش در سازمان ملل و دعوت از بان کی مون برای دیدار از ایران، صورت گرفت.

اگر جان سکینه محمدی آشتیانی نجات پیدا کند این یک پیروزی برای فعالان حقوق بشر و رسانه ها در جهان است که وقت زیادی برای ایجاد کمپین های علیه اعدام وی صرف کردند.

یک باردیگر لاریجانی، محمدی آشتیانی را با ترزا لوئیز مقایسه کرد که در ایالت ویرجینیا به دلیل قتل همسر و پسر ناتنی اش به بوسیله تزریق سم، اعدام شده بود.

 

لاریجانی به کانال انگلیسی زبان پرس تی وی گفت:« در آمریکا، زنی که همسرش را با کمک معشوق سابقش به قتل رسانده بود، با وجود اینکه از بیماری روانی رنج می برد به اعدام محکوم شد و این حکم اجرا شد. همین اتفاق در ایران افتاد و یک زن به اعدام محکوم شده اما این پرونده هنوز برای بررسی های بیشتر باز است.»

در ماه های اخیر، ایران تلاش کرد تا توجه جهانی را از حکم سنگسار وی به دلیل زنا بردارد و موضوع قتل همسرش را مطرح کرد.

لاریجانی گفت:« هیچ چیز در مورد زن آمریکایی گفته نمی شود اما انتقاد های بیشماری به سیستم قضائی ایران می شود که این نشاندهنده این است که رسانه ها چقدر در مورد ایران یک جانبه قضاوت می کنند و با بدجنسی و غیر واقع و مزورانه با آن برخورد می کنند.»

لاریجانی که برادرش مسئول قوه قضائیه ایران است، قطعنامه اخیر سازمان ملل و انتقادش به وضعیت حقوق بشر در ایران را محکوم کرد و آمریکا را “مغز متفکر” پشت این قطعنامه خواند و گفت دلیل اصلی این است که ایران دموکراسی سکولار مدل غربی را نمی پذیرد.

کمپین نجات جان سکینه محمدی آشتیانی در ابتدا بوسیله پسر22 ساله اش، سجاد قادرزاده، آغاز شد که بعد از مصاحبه با رسانه ها خارجی در حمایت از مادرش زندانی است. کمپین نجات محمدی آشتیانی از آن پس توسط دولت های خارجی و فعالان حقوق بشر و افراد مشهور ادامه پیدا کرد.

هفته گذشته، تلویزیون دولتی ایران در برنامه ای سکینه را نشان داد که خود را گناهکار معرفی کرد و مینا احدی، یکی از فعالان کمیته بین المللی ضد سنگسار در آلمان را متهم کرد که داستانش را در سرتاسر جهان پخش کرده است. از آن به بعد ایران دو روزنامه نگار آلمانی را که بدنبال مصاحبه با پسر سکینه بودند، به جرم جاسوسی دستگیر کرد.

در میان توجه جهانی به پرونده سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، ایران تصمیم دارد شهلا جاهد، معشوقه ستاره سابق فوتبال ایران را در اول ماه دسامبر اعدام  کند. او به جرم قتل همسر فوتبالیست به اعدام محکوم شده است، اگرچه بعد ها گفت که تحت شکنجه اعتراف کرده است. پرونده شهلا جاهد، یکی از جنجالی ترین پرونده های جنایی در ایران بود.

گاردین، 23 نوامبر