محکومیت سرکوب روزنامه‌نگاران

نویسنده

» گزارش فریبیکن واشنگتن از گزارش خبرنگاران بدون مرز

به گفته خبرنگاران بدون مرز، بیش از صد روز از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری گذشته است و ایران هنوز مطبوعات را سرکوب می‌کند و هنوز «یکی از بزرگترین زندان‌های روزنامه‌نگاران» است.

این گروه روز سه‌شنبه گفت «از کارنامه آزادی اطلاعات حسن روحانی» بسیار ناامید شده و اشاره کرد که از زمان به قدرت رسیدن روحانی حداقل 10 روزنامه‌نگار بازداشت و ده نفر دیگر مجموعا به 72 سال زندان محکوم و سه روزنامه ‌نیز توسط دولت تعطیل شده‌اند.

خبرنگاران بدون مرز می‌افزاید: «تنها تغییر قابل توجه در 100 روز گذشته صفحه‌های فیسبوک و توئیتر رئیس‌جمهور و وزرای او بوده است.» این گروه می‌گوید: «دسترسی به سایت‌های پورنوگرافی از دسترسی به سایت‌های مخالفان رژیم آسان تر است.»

به گفته این گروه، به رغم وعده‌ها برای آزادی زندانیان سیاسی و کاهش محدودیت‌های آزادی بیان در کمپین انتخاباتی، حدود 50 روزنامه‌نگار و فعال آزادی بیان در زندان مانده‌اند و شخصیت‌های رسانه‌ای توسط دولت هدف حمله قرار می‌گیرند.

از بازداشت‌شدگان اخیر، علی‌اصغر غروی خبرنگار روزنامه بهار به جرم توهین به متون اسلامی و مصطفی فقیهی، سر دبیر انتخاب است که در مورد روابط ایران و آمریکا مطلب نوشته است. گفته شده که سه دانشجو، سعید لیلی، امیر یاری و محمد پولادی، پس از نوشتن مطالبی در انتقاد از دولت در فیسبوک بازداشت شده‌اند.

خبرنگاران بدون مرز می‌گوید، 9 روزنامه‌نگار زندانی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند که مسئولان به آن توجهی نشان نمی‌دهند.

این گروه می‌نویسد: «تغییر خاصی در رفتار غیرانسانی با زندانیان عقیدتی در ایران، خصوصا در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر صورت نگرفته است. به بسیاری از زندانیان که به خاطر بیماری دچار عوارض جسمانی و روحی شده‌اند درمان پزشکی داده نمی‌شود.»

این گروه می‌گوید، حدود 100 ایرانی، بیشتر از میان شخصیت‌های رسانه‌ای و فعالان، در دو ماه گذشته مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند.

یک روزنامه‌نگار به خبرنگاران بدون مرز گفته است که مقامات به او گفته‌اند «انقلاب را باور نکن. یک انتخابات کنترل شده توسط رژیم بود. شما رای دادید و دیگر تمام شد. شما هنوز تحت نظارت و کنترل هستید. هیچ مقاله انتقادی نباید نوشته شود حتی در مورد هنر و تاریخ. هیچ جلسه‌ای هم نباید باشد.»

ایران در ماه سپتامبر عده‌ای از زندانیان سیاسی را آزاد کرد اما بسیاری نسبت به حسن نیت آن اقدام شک دارند.

شیرین عبادی برنده جایزه نوبل صلح اوایل این ماه به «دیلی بیست» گفت: «دولت اعلام کرده که زندانیان سیاسی را بخشیده و آزاد کرده است که این حقیقت ندارد. کسانی که آزاد شدند یا مدت محکومیتشان به پایان رسیده بود و یا مقدار بسیار کمی از آن باقی مانده بود.»

دیلی بیست گزارش می‌دهد که مهمترین زندانی سیاسی که آزاد شد، فعال دانشجویی مجید توکلی بود که پس از آن دوباره زندانی شد.

گروه‌های حقوق بشر نیز به افزایش شدید اعدام‌ها در ماه اکتبر اعتراض کردند.

منبع: فریبیکن واشنگتن - 21 نوامبر