تاکید رایس بر گفتگو با ایران

نویسنده

condalisarice470.jpg

متیو لی

مسکو- کاندولیزا رایس، وزیرامور خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که آمریکا تصمیم گرفته است که در مورد امنیت در عراق، با ایران وارد گفتگو بشود؛ زیرا مقامات آمریکایی معتقدند که اکنون زمان مناسبی برای انجام این گفتگو است.

رایس به خبرنگارانی که برای تهیه گزارش ار ملاقات او با مقامات روسیه، آمده بودند، گفت: “از مدت ها پیش مجراهای گفتگو بازشده بود و و به نظر می رسد که زمان مناسب برای فعال کردن آن فرا رسیده است. ایده آغاز این گفتگو از آنجایی شروع شد که تصمیم گرفتیم با کشور های همسایه عراق در منطقه، وارد مذاکره بشویم. همه ما متعهد هستیم که هرکاری را که می توانیم برای کمک به عراق انجام بدهیم. و یکی از مهم ترین اقداماتی که برای کمک به مردم عراق می توان انجام داد، این است مشکلات مرزی آنها و ورود جنگجویان و اسلحه را از طریق این مرز ها، حل کرد. به عقیده ما و نیروهای متحد، سروکار داشتن با تکنولوژی خطرناکی که منشا آن در ایران است، برای سربازان ما خطرناک است. به همین دلیل به نظر می رسد که اکنون زمان مناسبی برای دنبال کردن بعضی از تعهدات عمده ای است که کشور های همسایه عراق، به انجام آن مقید شده اند”.

اعلام انجام گفتگو بین ایران و آمریکا، از لحاظ تاریخی و سیاسی برای هر دو کشور نقطه عطفی به حساب می آید و در آینده عراق، نقش مهمی بازی خواهد کرد.

نباید انتظار داشت که پیشرفت در این گفتگوها، سریع باشد، زیرا پیش شرط ها و تردید های دو جانبه مختلفی وجود دارند. با وجود اینکه اعلام شده است که دو کشور مذاکره خواهند کرد، احمدی نژاد به هشدار آخرهفته دیک چنی درباره برنامه های اتمی ایران، تاخت و اعلام کرد اگر آمریکا به ایران حمله کند آن را تلافی خواهد کرد. هر دو طرف باید اختلافات زیادی را کنار بگذارند تا بتوانند بر موضوع کوچکی چون ادامه خشونت ها در عراق و بدتر شدن وضعیت سیاسی در این کشور، متمرکز شوند.

گوردن جان درو، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، گفت: “هدف این است که ما مطمئن شویم که ایرانی ها در عراق نقش سازنده ای را بازی خواهند کرد”. سخنگوی چنی، لیان مک براید هم روز یکشنبه، گفتگوی بین ایران و آمریکا را تایید کرد و گفت که معاون رئیس جمهور آمریکا از این اقدام تا زمانی فقط در مورد عراق باشد، حمایت می کند.

ایران با انجام این مذاکره موافقت کرده است. محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: “بعد از مشورت با مقامات عراقی و به منظور کاهش دادن رنج مردم عراق، حمایت از دولت عراق و برقرار کردن امنیت و صلح در این کشور، با آمریکا وارد مداکره می شویم”.

رهبران عراق دست به دامن دولت بوش شده اند تا به نفع برقراری ثبات در کشورشان، با ایران وارد گفتگو بشود. از سوی دیگر، بعضی از متحدان عرب سنی آمریکا که بی اعتمادی شان نسبت به دولت شیعه عراق زیاد شده است، آمریکا را به سمت مذاکره با ایران سوق داده اند تا تنش های قومی را در عراق کاهش بدهند.

تصمیم برای گفتگو، بعد از اینکه انتقادهایی از حمایت آمریکا از جنگ شد و کنگره به دولت عراق فشار آورد که یا باید کمی توسعه سیاسی پیدا کند یا حمایت آمریکا را از دست بدهد، گرفته شد.

در ماه مارس، تعداد کمی از دیپلمات های ایرانی و آمریکایی در سطح پایین در کنار نشست عراق، با هم گفتگو های محدودی داشتند. در کنفرانس هفته گذشته عراق در مصر نیز، گفتگوی غیر رسمی بین سفیر آمریکا در عراق، رایان کروکر و عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، انجام شد.

زمان گفتگوی آینده در عراق، مشخص نیست، اما جان درو و هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، هر دو گمان می کنند که تا چند هفته دیگر این مذاکره انجام خواهد گرفت.

زیباری گفت: “نشست بغداد، سلسله بحث هایی جدی دقیق و متمرکز بر روی مسئولیت ها و وظایف همگانی برای کمک به ثبات عراق است”.

آمریکا ایران را به مسلح کردن شورشیان شیعه به بمب هایی که در جاده ها جان سربازان آمریکایی را می گیرد، متهم کرده است. ایران این اتهام را رد می کند.

منبع: گاردین، 14 مه 2007