بهره برداری از عدم اطمینان اعراب

نویسنده

سعید محمودیان

“ما با هیچ کسی تعارف نداریم. من در دیدار با معاون رئیس جمهور آمریکا گفتم که ما روابط مهم و تاریخی با ایران داریم و با این کشور همسایه و دارای منافع مشترکی هستیم و وی نیز قطعا از سخن من خوشش نیامد”.

به گزارش خبرگزاری ها این بخشی از سخنان شیخ خلیفه بن زائد آل نهیان، امیر امارات متحده عربی به محمود احمدی نژاد، خطاب به رئیس جمهور ایران بود و حالا محمود احمدی نژاد، در راس هیاتی بلند پایه به امارات سفر کرده است.

احمدی نژاد دیروز در فرودگاه ابوظبی، پایتخت امارات مورد استقبال رسمی امیر و مقامات بلند پایه این کشور قرار گرفت.این اولین دیدار رسمی یک رئیس جمهور ایران از کشور امارات است. پیش از این تنها روابطی در سطح وزرا وجود داشت و سال گذشته نیز علی لاریجانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران به امارات سفر کرد.

دیدار احمدی نژاد از امارات در حالی صورت می گیرد که سه روز قبل این کشور پذیرای دیک چنی، معاون رئس جمهورایالات متحده آمریکا بوده است. دیک چنی در کنفرانس مطبوعاتی خود در امارات با هشدار نسبت به خطر اتمی ایران خواست که ایران غنی سازی اتمی را کنار بگذارد. وی همچنین در سخنان خود بر عرشه ناو هواپیما بر آمریکا، مستقر در خلیج فارس به ایران هشدار داد که هنوز گزینه نظامی در مورد این کشور کنار گذاشته نشده است.

صبح دیروز همزمان با آغاز سفر رسمی احمدی نژاد به امارات و یک روز پس از اینکه نیکلاس برنز، معاون وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد ایالات متحده آمریکا آماده مذاکره با ایران در مورد مسئله عراق است، حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم رسما اعلام کرد: “ایران آماده مذاکره با ایالات متحده در مورد عراق است”.

این اعلام نظر جدید با مخالفت برخی از چهره های محافظه کار از جمله حسین شریعتمداری روبه رو شده است.

شریعتمداری در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران در همین ارتباط گفت: “مذاکره با آمریکا مانند دست دادن با شیطان و رقصیدن با گرگ است”.

اما بی بی سی با اشاره به اینکه “اعراب خلیج فارس مطمئنا نگران بلند پروازی های منطقه ای ایران هستند اما به اهداف آمریکا نیز اطمینان ندارند” از امید محمود احمدی نژاد برای بهره برداری از این وضعیت خبر داد.

احمدی نژاد در سفر 24 ساعته خود به امارات با مسوولین و مقامات اماراتی دیدار می کند و با امیر امارات نیز گفت و گویی رسمی خواهد داشت.وی پس از پایان دیدار خود از امارات برای دیداری دو روزه به عمان می رود.