پشت ویترین

نویسنده

معرفی تازه ترین آثار منتشر شده در ایران

نقد ادبی در جهان هولوگرافیک

نقد ادبی

نویسنده: سیروس شمیسا

ناشر: می‌ترا

تعداد صفحه: ۴۷۵

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۴

حقیقت این است که در نقد ادبی هم مثل انواع ادبی هر عنوانی از فرمالیسم روسی گرفته تا هرمونتیک و پست مدرنیسم و فمینیسم، مباحث مفصل مستقلی هستند که در مورد آن‌ها کتاب و مقالات متعددی نوشته شده است و خلاصه کردن آن‌ها بی‌شک با حذف برخی مطالب مهم همراه خواهد بود و این در حالی است که هر روزه به دامنه این گونه مباحث افزوده می‌شود و ماهی نیست که مقاله یا کتاب درخوری در این زمینه‌ها عرضه نشود.

توجه به این نکته ضروری است که این مطالب وقتی به خوبی درک می‌شود که با مثال‌هایی از ادبیات خودمان همراه باشد. یکی از علل مبهم جلوه نمودن کتب ترجمه یی همین است که مصادیق بحث برای خواننده روشن نیست.

ناظر به همین مسائل و مشکلات هدف من این بوده است که خوانندگان لب و اساس مطالب را دریابند، به نحوی که خود بتوانند به سراغ کتب متعددی که در این سال‌ها نوشته یا ترجمه شده است بروند و معلومات خود را تکمیل کنند.

 

 

عجایب نامه

نویسنده: محمد بن محمود همدانی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۵۶۷

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۳

عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات یا عجایب نامهٔ محمد ابن محمود همدانی یک قرن پیش‌تر از عجائب المخلوقات زکریای قزوینی نوشته شده، اما شهرت عالمگیر کتاب قزوینی کتاب همدانی را در هالهٔ گمنامی فرو برد.

عجایب نامه آینه‌ای ست که اسکندر رومی به دست ما می‌دهد و‌‌ همان جام گیتی نمای جمشید و کی خسرواست و که ما را از احوال عالم باخبر می‌سازد.

در مجموعهٔ بازخوانی متون ویرایش‌های جدیدی از برجسته‌ترین آثار منثور ادبیات کلاسیک فارسی عرضه می‌شود.

تدوین مجدد متن، فصل بندی، پیراستن برخی فرعیات، پاراگراف بندی، نقطه گذاری، اعراب گذاری و به کار بردن یک رسم الخط یکدست، بدون هیچ دستکاری و دخالتی در سبک خود متن صورت می‌گیرد و تمامیت اثر محفوظ می‌ماند.

همدانی این کتاب غریب را در نیمهٔ دوم قرن ششم هجری نوشت و نثر او مثل نثر بسیاری از معاصرانش هنوز‌‌ همان نثر ساده و بی‌تکلف قرن چهارم و پنجم هجری بود.

 

 

جهان هولوگرافیک

نویسنده: مایکل تالبوت

مترجم: داریوش مهرجویی

ناشر: هرمس

تعداد صفحه: ۴۴۶

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۲۴

نظریه‌ای برای توضیح توانایی‌های فراطبیعی ذهن و اسرار ناشناخته مغز و جسم جهان ما و هر آنچه در آن است، از نظر قطره‌های باران و دانه‌های برف و درختان کاج تا شهاب‌ها و ذرات الکترون‌ها و کوانتوم‌ها، همه تنها تصاویر شبح گونه‌ای هستند از واقعیتی دور از دسترس که خارج از زمان و مکان بر ما فراتابیده می‌شود.

نظریه هوموگرافیک بودن جهان نه تنها واقعیتهای ملموس زندگی ما را دربر می‌گیرد، بلکه می‌تواند پدیده‌های حیرت آوری همچون تله پاتی، نیروهای فراطبیعی انسان، وحدت کیهانی، درمانهای معجزه آسا و… را توضیح دهد.

با خواندن جهان هولوگرافیک، با جهانی روبرو می‌شویم که هر ذره آن ویژگیهای کل آن را در خود دارد و خواننده ایرانی بسیاری از مفاهیم متافیزیکی را که ریشه در فلسفه و عرفان شرق دارد در قالب زبانی روشن و امروزی باز می‌شناسد.

 

 

نظریه کنش

نویسنده: پی یر بوردیو

مترجم: سید مرتضی مردی‌ها

ناشر: نقش و نگار

تعداد صفحه: ۳۴۴

رقعی - سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۴

بوردیو در این کتاب، که آن را عصاره فعالیت علمی خود می‌داند، گزارشی از بنیادی‌ترین نظریه پردازی‌های خود را عرضه می‌کند.

نویسنده می‌کوشد به این سوال که نظام اداری، نظام حقوقی، نظام آموزشی… چگونه ساختارهای مطلوب دولت را بازتولید می‌کنند، پاسخ دهد. به عقیده او «باوررایج» که نقطه قالب تحلیل علمی است؛ باعث به رسمیت شناخت شدن رشته‌ای از امور به عنوان امورعام، عقلانی و طبیعی می‌شود.

بر همین مبنا، او عاملان اجتماعی را سوژه‌های آگاه آزاد نمی‌داند و برای علم شناخت اجتماع، دلیل متکی به عمل را از عمل متکی به دلیل بر‌تر می‌نشاند.

 

 

نه مقاله در جامعه‌شناسی تاریخی ایران

نویسنده: محمد علی همایون کاتوزیان - علیرضا طیب

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۲۹۸

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۴

مقاله‌های این کتاب در سه بخش متمایز تدوین شده‌اند.

دو مقالهٔ بخش نخست به ویژگی‌های جامعهٔ ایران در طول تاریخ و مقایسهٔ آن با جامعه غربی می‌پردازند و می‌کوشند تفاوت‌های دیرپای این دو را بنمایانند و ساختار جامعه ایرانی را با الگویی نشان می‌دهند که جامعه آن کم یاب و پراکنده نام گرفتند.

در بخش دوم اشاره‌هایی به تاریخچه تکوین نظریات توسعه در اقتصاد سیاسی شده و این نظریات بر اساس تجربه‌های تاریخی و عملی کشورهای مختلف ارزیابی شده‌اند.

مقاله‌های بخش سوم به برخی از مسایل روش‌شناختی علم اقتصاد پرداخته، دربارهٔ تعدیل‌های فکری و حرفه‌ای لازم برای اصلاح روش‌ها و نتیجه‌های این علم بحث کرده و به مساله کاربست نظریه‌های توماس کون در مورد رشد دانش اقتصادی در مقایسه با نظریه‌های پوپر می‌پردازند و کاستی‌های هریک از این دیدگاههای نشان می‌دهند.

 

 

انقلاب فرانسه

نویسنده: فیلیس کورزین

مترجم: مهدی حقیقت خواه

ناشر: ققنوس

تعداد صفحه: ۱۶۰

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۵

مجموعه تاریخ جهان می‌کوشد چشم اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ عرضه کند. این مجموعه با ارائه زمینه‌های فرهنگی رخدادهای تاریخی، خواننده را مجذوب خود می‌سازد.

“مجموعه تاریخ جهان” “اندیشه‌های سیاسی، فرهنگی و فلسفی تأثیرگذار را در گذر مشعل تمدن از بین النهرین و مصر باستان به یونان، روم، اروپای قرون وسطی و دیگر تمدن‌های جهانی تا روزگار ما پی می‌گیرد.

این مجموعه نه تنها برای آشنایی خوانندگان با مبانی تاریخ تدوین شده است بلکه همچنین در پی آگاه ساختن آن‌ها از این واقعیت است که زندگیشان بخشی از سرگذشت کلی انسان هاست.

هر جلد از این مجموعه برداشتی جامع و روشن از یک دوره مهم تاریخی را به خواننده ارائه می‌کند.

ایوانف

نویسنده: آنتوان چخوف

مترجم: سعید حمیدیان

ناشر: قطره

تعداد صفحه: ۱۳۶

اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۲

 ایوانف یکی از پنجمین نمایشنامه بلند آنتوان چخوف، نویسنده بزرگ رئالیست روسیه و آفریننده ژرف‌ترین و جذاب‌ترین نمایشنامه‌ها و داستانهای کوتاه است.

چخوف با طنزی شگفت انگیز و اغلب تلخ جامعه خویش را در روزگار خود کا مگی و تباهکاری تزاری به تصویر می‌کشد، بدین امید که دوران با همه تیرگی‌هایش همچون چراغی فرا راه آینده میهن و مردم جامعه او باشد.

ایوانف مردی است ذاتا نیک و خوش قلب که در معرض کج فهمی‌ها و افترا زنی‌های اطرافیان قرار دارد و ملول از زندگی و همسر بیمار خویش از محیط خانواده می‌گریزد. دختری به نام ساشا که شیفته او شده، و شاید به انگیزه رقت و ترحم، می‌خواهد او را از ورطه زندگی ملال آورش رهایی بخشد، اما ایوانف که دچار نو می‌دی مرگ آوری است و پس از مرگ همسرش طاقت ورود به ماجرا و زندگی جدیدی را ندارد، درست در گرما گرم جشن ازدواج با ساشا خود را با تیر می‌زند.

نمایشنامه ایوانف نیز چون دیگر آثار نمایشی بلند چخوف از سده نوزدهم تا کنون همواره در صحنه‌های تئا‌تر کشورهای جهان اجرا می‌شده و همچون دیگر آثار او آیینه تمام زندگی و روحیات مردم آن روزگار روسیه است.