رای به عارف و روحانی یا عدم شرکت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نتیجه مذاکرات اصلاح‌طلبان شنبه اعلام می‌شود

کمتر از دو هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، هنوز تکلیف کاندیداهای نهایی انتخابات مشخص نشده است و نه گروه‌های اصول‌گرا و نه اصلاح‌طلبان، تکلیف‌شان با انتخابات مشخص نیست.

در این میان پیچیدگی در جبهه اصلاح‌طلبان بیشتر است. بخش اعظمی از اصلاح‌طلبان هنوز مشخص نیست که در انتخابات حاضر خواهند شد یا خیر و در این زمینه سکوت کرده‌اند. علاوه بر آن‌که هنوز خبری از واکنش احتمالی موسوی و کروبی به انتخابات منتشر نشده، سیدمحمد خاتمی ـ– رییس جمهور دوران اصلاحات ـ– و اکبر هاشمی‌رفسنجانی ـ– کاندیدای ردصلاحیت شده مورد اقبال اصلاح‌طلبان ـ– نیز موضع مشخصی در این زمینه نگرفته‌اند. به همین جهت گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب و حامیان آن‌ها میان سه گزینه حمایت از عارف، حمایت از روحانی و عدم شرکت در انتخابات معلق‌اند.

اکنون اما محمدعلی نجفی، عضو شورای شهر تهران، خبر از آن داده است که کارگروهی هفت نفره در جهت ائتلاف حسن روحانی و محمدرضا عارف تشکیل شده و تا شنبه هفته آینده نتیجه مذاکرات را برای ائتلاف اعلام می کند. به گفته نجفی این کارگروه با حضور “مشاوران آقای خاتمی و تعدادی از بزرگان سیاسی کشور”تشکیل شده و قرار است با این دو کاندیدا مذاکره کنند: “در صورت نهایی شدن کاندید واحد اصلاح طلبان تا شنبه آینده آن را اعلام می کنیم تا اقشار مردمی که در یک بلاتکلیفی به سر می برند و منتظر کاندیدای مورد حمایت خاتمی و هاشمی هستند تکلیفشان روشن شود”.

هم‌زمان شورای مشاوران خاتمی نیز با صدور بیانیه‌ای، با اشاره به ردصلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، از روحانی و عارف خواسته است که در انتخابات با هم ائتلاف کنند. در این بیانیه آمده است: “با حذف یکی از پیشتازان انقلاب و نظام و یاران مورد وثوق معمار و بنیانگزار کبیر جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) و شخصیتی ممتاز چون آیت الله هاشمی رفسنجانی و نادیده گرفتن اقبال عمومی و تخریب امید به آینده در همه قشرها، فرصتی بزرگ از کشور، مردم و نظام گرفته شدکه حذف کنندگان باید پاسخگوی خداوند، مردم و تاریخ باشند… با توجه به درخواست ها و پی گیری های گسترده مردم شریف، ما در این فرصت با رایزنی با همه گروه های اجتماعی و احزاب و شخصیت های سیاسی و فعالان اصلاح طلب و اصول گرایی که به برون رفت از تنگناهای موجود می اندیشند و منافع و مصالح ملی را بر منافع فردی و مصالح گروهی ترجیح می دهند می کوشیم با معرفی نامزدی واحد، امید و انگیزه عمومی برای حضور در انتخابات و خلق حماسه سیاسی را افزایش دهیم و به سلامت انتخابات و گزینش اصلح کمک کنیم”.

هم‌زمان با صدور این بیانیه‌ها، بازداشت برخی از اعضای ستاد حسن روحانی در یکی از برنامه‌های وی خبرساز شده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که برخی از حاضران شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی سر دادند. اما در نهایت با دخالت نیروهای امنیتی عده‌ای از اعضای ستاد وی بازداشت شدند.

سایت حسن روحانی در خبر خود ابتدا این واکنش‌ها را “سردادن شعار به نفع سران فتنه” و “دو کاندیدای شکست خورده در انتخابات” دانست، گرچه پس از ساعاتی این توضیح را حذف کرد. ستاد روحانی اما با صدور بیانیه‌ای، به انتقاد از این حرکت پرداخت. این مراسم در جماران، محل زندگی خانواده آیت‌الله خمینی، برگزار شده بود.

در واکنش به این اتفاق اسماعیل احمدی‌مقدم٬ فرمانده نیروی انتظامی گفته است: “یکی از تعهدات کاندیدا این است که نباید پیرو فتنه ۸۸ باشند”.

اوضاع در جبهه اصول‌گرایان هم تعریفی ندارد. اصولگرایان با 5 کاندیدا در انتخابات حضور دارند و هنوز تکلیف کاندیدای نهایی آن‌ها مشخص نیست. علاوه بر سعید جلیلی و محسن رضایی، علی‌اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف و غلام‌علی حدادعادل هم در صحنه حضور دارند. ان‌ها پیش از این گفته بودند که با توجه به نظرسنجی‌ها، دو نفر از سه نفر، از عرصه انتخابات کنار می‌روند. اکنون اما اعضای این ائتلاف می‌گویند که پای‌بندی به قول و قرارهای قبلی، وجهی ندارد.

از سوی دیگر حضور سعید جلیلی در انتخابات نیز، باعث شده است که آرایش در این گروه سیاسی عوض شود. حسین الله‌کرم٬ رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله با اعلام اینکه گفتمان سعید جلیلی همان گفتمان محمود احمدی‌نژاد است از پیروزی صد درصدی وی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده و گفته است: “اگر به طور غیرطبیعی جلیلی رأی بیاورد، در دور دوم انتخابات دو قطبی می‌شود و طرفدار عدالت در مقابل طرفداران پیشرفت قرار می‌گیرد… امیدواریم جریانی که معتقد به سه تیر است و در سال ۸۴ به احمدی‌نژاد رای داد؛ این بار به جلیلی رأی دهد. ما معتقدیم گفتمان سه تیر می‌تواند قطار انقلاب را به ریل برگرداند؛ آن روز به احمدی‌نژاد رأی دادیم و امروز به جلیلی. جلیلی می‌خواهد ریل منحرف شده از خط انقلاب توسط حلقه انحرافی در اواخر دولت دهم را به ریل برگرداند. گفتمان جلیلی همان گفتمان سه تیر است که در سال ۸۴ احمدی‌نژاد مطرح کرد”.

تاکنون نظرات مختلفی درباره انتساب سعید جلیلی به کروه‌های مختلف سیاسی اظهار شده و در حالی که تا چند هفته پیش گروه‌های سیاسی از احتمال انتساب وی به رهبر جمهوری‌اسلامی سخن می‎گفتند، برخی رسانه‌های اصول‌گرا معتقدند که وی کاندیدای محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان وی برای انتخابات است.

از سوی دیگر حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفته است که جلسه این تشکل برای انتخاب “نامزد اصلح” بدون نتیجه به پایان رسیده است. نشست بعدی جامعه روحانیت مبارز شنبه هفته آینده برگزار می شود. این در حالی است که محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، رییس شورای هماهنگی ستادهای چهارگانه علی‌اکبر ولایتی شد. این ستاد چهارگانه از ترکیب حزب موتلفه اسلامی، جبهه پیروان خط امام و رهبری، ستاد مصطفی پورمحمدی و ستادهای ولایتی تشکیل شده است.