همه قربانیان ترور یک نشریه

نویسنده

» حکایت

 

اسامی قربانیان به ترتیب الفبا در حساب توئیتر مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه، منتشر شده است. آزادی، هرگز آنها را فراموش نخواهد کرد.

قربانیان روزنامه شارلی ابدو

 

۱- فردریک بواسو، نظافتچی ۴۲ ساله

او که پدر دو فرزند ۱۰ و ۱۳ ساله است در زمان سوءقصد در سالن ورودی ساختمان درحال نظافت بود. به گفته نزدیکانش، “او فردی بود که هیچ حس نژادپرستی و هیچ گونه پیشداوری از مسایل نداشت”.

 

۲- فرانک برنسولارو، پلیس ۴۹ ساله

او در زمان حمله تروریستی به روزنامه مسؤولیت حفاظت از شارب را برعهده داشت. شغل وی حفظ امنیت مقامات فرانسوی یا مقامات خارجی ای بود که برای سفرهای رسمی به فرانسه می آیند. او پدر دو فرزند بود. همسرش که سردبیر “اوی نورمان” است می گوید که شوهرش همواره نگران زندگی شارب بود. او می گوید: “فرانک مطبوعات را دوست داشت. مطمئنم که در زمان حمله تمامی تلاش خود را کرده تا مانع از کشتن شارب شود.”

 

۳- ژان کابو، ملقب به کابو، ۷۶ ساله، کاریکاتوریست

او که همیشه عینک گردی بر صورت داشت، یکی از ستون های شارلی ابدو محسوب می شد. در کارتون هایش به موضوعات سیاسی، نیروهای مسلح، و تمامی ادیان می پرداخت. کاریکاتورهای محمد او که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، به تهدیدهایی علیه اعضای روزنامه انجامید.

 

۴- الزا کایا، روانپزشک و روانکاو ۵۴ ساله

او مسؤولیت ستون “divan” را در شارلی ابدو برعهده داشت و تنها زنی است که در سوءقصد علیه دفتر روزنامه کشته شد.

 

۵- استفان شاربونیه، ملقب به شارب، طراح و کاریکاتوریست ۴۷ ساله

او از زمان انتشار کاریکاتور محمد در سال ۲۰۰۶ تحت مراقبت امنیتی قرار داشت. عنوان ستون او در این روزنامه “شارب مردم را دوست ندارد” بود. او مدت ها از طرفداران حزب کمونیست بود و پس از آن به جبهه چپ گرا روی آورد.

 

۶- فیلیپ اونوره، ملقبه به اونوره، طراح ۷۳ ساله

او طراح آخرین کارتونی بود که کمی قبل از این حمله توسط هفته نامه در توئیتر منتشر شد. او در این کارتون رهبر داعش، ابوبکر البغدادی را کشید که آرزوی سالی خوب همراه با سلامتی می کند. او از سال ۱۹۹۲ با شارلی ابدو همکاری می کرد.

 

۷- برنار ماریس، روزنامه نگار و اقتصاددان ۶۸ ساله

تخلص وی در شارلی ابدو “عمو برنار” بود. او برای مطبوعات دیگر مانند “ماریان”، “مجله فیگارو”، “لوموند” و “نوول ابزرواتور” نیز مطلب می نوشت.

 

۸- احمد مرابت، مأمور پلیس ۴۱ ساله

او هشت سال پیش به نیروهای پلیس پیوست و اخیراً دیپلم پلیس قضایی خود را اخذ کرده بود. او در رویارویی با تروریست ها ابتدا زخمی شد و بر زمین افتاد و سپس توسط یکی از آنها مورد اثابت گلوله از ناحیه سر قرار گرفت.

 

۹- مصطفی اوراد، ویرایشگر شارلی ابدو، ۵۶ ساله

او که اهل الجزایر و پدر دو فرزند بود، ۲۰ سال پیش به فرانسه آمد. او در سال ۱۹۹۷ به شارلی ابدو پیوست و اخیراً ملیت فرانسوی خود را گرفته بود. او معمولاً چهارنشبه ها در دفتر شارلی حضور نداشت و آن روز برای کار روی یک شماره ویژه به آنجا آمده بود.

 

۱۰- میشل رونو، روزنامه نگار سابق و بنیانگزار جشنواره “سفرنامه”، ۶۹ ساله

او که در گذشته روزنامه نگاری می کرده، معاونت دفتر شهردار سابق شهر “کلرمون فران” در مرکز فرانسه را نیز برعهده داشت. او در آن روز برای حضور در جلسه شارلی ابدو دعوت شده بود.

 

۱۱- برنار ورلاک، ملقب به تینیو، طراح و کاریکاتوریست ۵۷ ساله،

او یکی از همکاران دائمی شارلی ابدو بود. او در سال ۱۹۸۰ روزنامه نگاری را آغاز کرد و در برنامه های تلویزیونی نیز حضور می یافت و طرح هایش موضوع بحث قرار می گرفتند. 

 

۱۲- ژرژ ولینسکی، ملقب به ولینسکی، نویسنده، طراح و کاریکاتوریست ۸۰ ساله

 

او یکی از ستون های گروه “هاراکیری” که بعدها در سال های ۱۹۶۰ به “شارلی ابدو” تغییر نام یافت محسوب می شد. او در نمایشنامه نویسی نیز فعال بود. موضوع مورد علاقه او روابط زن و مرد و جنسیت بود.

 

قربانی شهر مون روژ

 

۱۳- کلاریسا ژان فیلیپ، مأمور پلیس شهری، ۲۶ ساله

او که در جزیره مارتینیک از توابع فرانسه به دنیا آمده بود، برای کار به فرانسه آمد. یکی از فرماندهان وی می گوید که بسیار “مشتاق و با انگیزه” بوده و برای گذراندن دوره کارآموزی در پلیس شهری ثبت نام کرده بود. او در زمان تعطیلات کریسمس سه هفته را در کنار والدین خود در مارتینیک گذراند و در تاریخ ۲۷ دسامبر به پاریس بازگشت.

 

قربانیان سوپرمارکت کاشر در شرق پاریس

 

۱۴- فیلیپ براهام ۴۵ ساله، مسؤول شرکت مشاوره کامپیوتر

او به طور مرتب به کنیسه مون روژ می رفت. مدرسه یهودی فرزندان او در نزدیکی محل سوءقصد علیه مأمور پلیس شهری در مون روژ قرار دارد. او برادر یک روحانی یهودی در کنیسه شهر پانتن بود.

 

۱۵- یوهان کوئن، کارمند سوپرمارکت کوشر، ۲۳ ساله

او از یک سال پیش در این سوپرمارکت کار می کرد. او تلاش کرد تا با فرد تروریست درگیر شود و او را خلع سلاح کند، ولی گلوله ای به سر او اثابت کرد. او نوه یک خواننده مشهور یهودی اهل تونس بود که یک ماه قبل از او در ماه دسامبر فوت کرده بود.  

 

۱۶- یوآو حتاب، دانشجوی ۲۲ ساله

او پسر خاخام تونس بود و تمامی خانواده اش در تونس اقامت دارند. خانواده اش روز شنبه بعد از ظهر برای تحویل گرفتن جسد او وارد پاریس شدند.

 

۱۷- فرانسوا میشل سعدا، بازنشسته ۶۳ ساله

او پدر دو فرزند بود که هر دو در اسراییل زندگی می کنند.

 

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۲ ژانویه