نماینده مجلس:
موسوی و کروبی بگویند اشتباه کردیم

نویسنده
سارا سماواتی

» در مصاحبه با روز

با بالا گرفتن بحث ها درباره حصر رهبران جنبش سبز با حجت الاسلام محمد تقی محصل همدانی، نماینده‌ شهرستان بافق در دوره‌های چهارم، پنجم و رئیس کمیسیون قضایی مجلس هفتم گفت و گو کرده ام. اواز جمله کسانی است که معتقدند ادامه‌ حصر آقایان کروبی و موسوی و رهنورد توجیه قانونی دارد.استناد وی به گفته لاریجانی، رئیس قوه قضاییه است که گفته “این عمل در شورای امنیت نظام مطرح و تصمیم گرفته شده و چون قوه‌ی قضائیه هم در این شورا نماینده دارد، لذا این اقدام از حکم قضایی هم برخوردار است”.

اما نظر وی درباره ارتباط حصر با بحث “مصلحت سیاسی کشور” که مطهری مطرح کرده چیست؟

می گوید: این حرف دیگری است و خیلی‌های دیگر هم همین حرف را زده‌اند؛ و لاکن همان‌طور که آقا گفته‌اند راه برگشت باز است. اگر آقایان می‌خواهند برگردند یک عذرخواهی بکنند، یک اعترافی به این‌که اشتباه کرده‌اند بکنند؛ والا این ظلم به نظام است که ما بگوییم این‌ها بدون این‌که عذرخواهی کنند و بدون این‌که اقرار به اشتباه کنند آزاد بشوند. یعنی این‌که آنها کار درستی کرده‌اند. این را همه می‌دانند.

 

ولی موسوی و کروبی گفته‌اند “کار خلافی نکرده‌اند که بخواهند عذرخواهی کنند”. آیا معنی سخن این نماینده پیشین مجلس این است که آن‌ها علی‌الدوام در حصر بمانند؟

پاسخ او این است: چطور “ کاری نکرده‌اند”؛ این‌که من بفهمم دشمن دارد از من سوءاستفاده می‌کند و من بازهم به کار خودم ادامه بدهم مثل این است که من دارم به دشمن کمک می‌کنم. حتی یک وقتی است که من نمی‌دانم دشمن از من استفاده می‌کند. من به راهی می‌روم و فکر می‌کنم آن راه درست است؛ لاکن بعد می‌بینم علی‌رغم این‌که راه من درست است دشمن دارد از کار من سوءاستفاده می‌کند. آن‌جا که این را فهمیدم من دیگر حق ندارم همان راه را بروم. این‌ها هم الان باید بگویند که دشمن دارد از من سوء‌استفاده می‌کند و من آن‌طور که دشمن می‌گوید نیستم. منظور از عذرخواهی این است. چیز دیگری که نمی‌خواهند. همین‌قدر که بگویند ما اشتباه کرده‌ایم که دشمن از ما سوء‌استفاده کرده است.

 

به او می گویم: دشمن می‌تواند حتی از کارهای خوب و مثبت ما هم استفاده بکند. انتقاد و اعتر اض هم طبق قانون حق مردم است. آیا درست است برای این‌که دشمن قصد سوءاستفاده دارد هیچ انتقاد و اعتراضی صورت نگیرد؟ آیا این رویه‌ی عدالت جویانه‌ای است؟

می گوید:نه! این نیست. از این حدی که شما می‌گویید بالاتر است. کار را به جایی رساندند که عکس امام را پاره کردند؛ شعار بر علیه کشور دادند. “نه جمهوری اسلامی”، “نه غزه نه لبنان” گفتند. هرکسی می‌فهمد که این‌ها شعار بر علیه اسلام و بر علیه انقلاب است.

 

اما آقایان موسوی و کروبی از چنین شعارهایی و آن کارها اعلام تبری کردند و آن‌ها هم این کارها را تأیید نکردند؟

اگر اعلام بکنند که کار تمام است. کجا اعلام کردند.

 

در مصاحبه‌ها. حتی آقای کروبی برای صدا و سیما نامه نوشتند و به نشان دادن پاره کردن عکس آقای خمینی اعتراض کردند؟

نه! من این‌طور چیزی نشنیده‌ام. آقا هم ظاهراً همین را می‌گویند که این‌ها تبری کنند و بگویند که این کارها غلط بوده است و ما قصد این کارها را نداشته‌ایم و این‌ها کار مخالفین است و آنها سوء‌استفاده کرده‌اند از روش ما، از این کار ما. آقا چند بار این را گفته‌اند که من جذب حداکثری و دفع حداقلی را می‌خواهم. خوب آقایان بیایند یک چیزی بگویند مطلب تمام می‌شود خوب نیامدند!

 

آقای همدانی آیا شما شناخت یا برداشت‌های شخصی از آقای کروبی و موسوی دارید؟

من آقای کروبی را از قم می‌شناسم. آن وقت که طلبه‌ی رسمی‌بودیم؛ آن وقتی که در قم مبارزات بود و انقلاب هنوز پیروز نشده بود. او شخصیت ارزنده و متین و خوبی است. در زمان امام هم که مسئول بنیاد شهید بود و انصافاً که خوب اداره کرد و خوب کار کرد. بعد هم که ریاست مجلس را داشت در چند دوره. در این‌ها شبهه‌ای نیست، حرفی نیست. خوب آقایان اعتقادشان این است که این کارهایی که شما در سال ۸۸ کردید که باعث سوء‌استفاده شد، از این‌ها تبری کنید و بگویید که این‌ها از ما سوء‌استفاده کردند. این هم چیز بدی نیست و اهمیت خود آن‌ها را بیشتر می‌کند.

 

از آقای موسوی چه شناختی دارید؟

آقای موسوی وقتی نخست‌وزیر بودند، بنده در اداره‌ی کل بازرسی کشور بودم. گزارشاتی می‌بردم و در آنجا مطرح می‌شد. از نزدیک با نظریات ایشان آشنا هستم.

 

بر اساس شناخت شخصی یا سابقه‌ی همکاری با آقای کروبی و موسوی آیا تصور می‌کنید آن‌ها از روش و منش‌های گذشته دست برداشته‌اند؟

نه نه، واقعیت این است که من اصلاً این احساس را ندارم که ‌این‌ها از مواضعی که داشتند دست برداشتند و در مسیری که می‌روند خدای نکرده بر علیه انقلاب می‌خواهند بروند. ولی واقف شدند که دشمنان از آنها سوءاستفاده کرد و این‌ها هم تقریباً می‌شود گفت رضایت دادند. این نباید باشد. وقتی دیدند این‌ها بر علیه امام شعار می‌دهند، بر علیه انقلاب شعار می‌دهند، باید اعلام بکنند و تبری بگیرند از آن‌ها و بگویند ما با این کارها مخالفیم. این کار را نکردند یک مقداری سکوت کردند. والا من هر دوی این آقایان را می‌شناسم. هم با آقای کروبی و هم با آقای موسوی از نزدیک مراوده داشتیم. الان هم دیر نشده است. حالا هم آقا می‌گوید من معتقد به جذب حداکثری هستم. اگر بیایند و بگویند که ما اشتباه کردیم؛ ما نمی‌خواستیم این سوء‌استفاده‌ای که این‌ها از ما کردند، مطلب تمام است دیگر.