مجازات اعدام، پیامی برای مخالفان

نویسنده

» تحلیل واشنگتن تایمز ازوضعیت حقوق بشر در ایران

باربارا اسلوین و یاسون آتاناسیادیس

فعالان حقوق بشر می‌گویند، ایران پنج نفر را به خاطر ناآرامی ضددولتی به اعدام محکوم کرده است؛ از جمله چهار نفر که ماه‌ها پیش از انتخابات مناقشه‌آمیز ریاست جمهوری دستگیر شده بودند.

هادی قائمی مدیر کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت، این چهار نفر از اعضای ادعا شده گروهی گوچک به نام کمیته پادشاهی ایران بودند که مدافع بازگشت سیستمی هستند که در انقلاب سال 57 سرنگون شد. وی می‌گوید، گفته شده است که محکوم پنجم عضو مجاهدین خلق است که گروهی مارکسیست اسلامی است و هزاران نفر از طرفداران آن در عراق سکونت دارند.

آقای قائمی گفت، همه این پنج نفر با معترضان پس از انتخابات یک کاسه و پس از دادگاه‌های نمایشی به اعدام محکوم شدند.

آقای قائمی گفت: “دولت گروه‌هایی که کمترین محبوبیت را در گروه‌های ضددولتی دارند انتخاب و ادعا می‌کنند که معترضان انتخابات هم از همین قماش هستند.” وی گفت قصد دولت این است که نشان دهد مخالفان اقلیتی در حاشیه هستند و “بر آنها برچسب ضدانقلاب می‌زند.“»

بیش از 4000 ایرانی طی اعتراضات پس از انتخاب آلوده به تقلب مجدد محمود احمدی‌نژاد در 22 خرداد ماه دستگیر شدند. اکثر آنها آزاد شده‌اند اما حدود 200 نفر پشت میله‌های زندان مانده‌اند و حدود 110 نفر محاکمه شده‌اند. یک طراح و برنامه‌ریز شهری ایرانی- آمریکایی به نام کیان تاجبخش هفته گذشته به 15 سال زندان محکوم شد.

آقای قائمی گفت، اعضای ادعا شده گروه طرفدار پادشاهی در ماه آوریل دستگیر شدند و کیفرخواست علیه آنها به روشنی اعلام کرد که آنها “پیش از اینکه بتوانند (علیه دولت) دست به عملی بزنند” توقیف شده‌اند.

اولین نفری که محکوم شد محمدرضا زمانی بود.

فیلم محاکمه تلویزیونی او در تاریخ 8 اوت (17 مرداد) او را نشان می‌دهد که در حال شرح دیدار خود با مامور اطلاعات آمریکا در شهر مرزی دوحوک در شمال عراق است. آقای زمانی پشت به متهمانی که خود را در اتاق محاکمه در بسته باد می‌زنند، در جایگاه متهم ایستاد و هنگامی که چگونگی دست داشتن خود در جمع‌آوری اطلاعات و ارائه آن به آمریکا را شرح می‌دهد، دست راستش را تکان می‌دهد.

دردانه فولادوند، سخنگوی گروه طرفدار پادشاهی تایید کرد که آقای زمانی برای رادیو این گروه کار می‌کرده است اما افزود “او مطلقا ارتباطی با آمریکایی‌ها نداشته و در هیچ عملیاتی در ایران شرکت نکرده است.”

سازمان عفو بین‌الملل زندانی شدن آقای زمانی را به عنوان “استهزاء عدالت” محکوم کرد و از ایران خواست محکومیت اعدام علیه او را لغو کند.

زندان اوین تهران که آقای زمانی در آن نگهداری می‌شود، سخنگوی مطبوعاتی ندارد و سخنگوی قوه قضائیه ایران نیز از ابراز نظر تلفنی خودداری کرد. سخنگوی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواست اظهارنظر در مورد ادعاهای مبنی بر اینکه آقای زمانی و دیگر زندانیان محکوم شده، پیش از انتخابات 22 خرداد دستگیر شده بودند، پاسخ نداد.

آقای قائمی اشاره کرد که تعداد اعدام‌های سالانه ایران از سال 2005 که آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شده است چهار برابر و در سال گذشته به 350 مورد رسید.

آقای قائمی گفت استفاده از مجازات اعدام در این موارد سیاسی به این مقصود است که ایرانیان را بترساند که به اعتراض ادامه ندهند. وی گفت ممکن است این اعدام‌ها به این منظور نیز باشد که پایگاه تندروهای آقای احمدی‌نژاد را که از مذاکراه با آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران ناراضی هستند، آرام کند.

کسانی که به اعدام محکوم شده‌اند هنوز می‌توانند درخواست تجدیدنظر در حکم خود را به دیوان عالی ایران ارائه کنند.

 

منبع: واشنگتن تایمز، 25 اکتبر