بیشتر شبیه مذاکرات تجاری بود

نویسنده

iranandamrica480.jpg

استفن فارل

نمایندگان ایران و آمریکا در مذاکرات بغداد کمتر در چشم یکدیگر نگاه کردند. هدف از این مذاکرات چهار ساعته بحث درمورد اختلافات بین دو کشور درمورد مساله عراق بود.

مقامات آمریکایی که سعی کرده بودند انتظارات زیادی از این مذاکرات نداشته باشند، بعد از پایان گفتگو ها با احتیاط گفتند مذاکرات حال و هوایی شبیه مذاکرات “تجاری” داشت و در این مورد توضیح بیشتری ندادند.

نوری الملکی، نخست وزیر عراق، دو طرف را به یکدیگر معرفی کرد و طرفین تاکید کردند موضوع مذاکرات فقط شامل سیاست های مربوط به عراق خواهد شد و مسائل دیگر مورد اختلاف دو کشور، از جمله موضوع فن آوری هسته ای، مطرح نخواهد شد.

رایان کراکر، سفیر جدید ایالات متحده در بغداد که در این دیدار با حسن کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد ملاقات کرد، گفت دو طرف در مورد ایرانیان بازداشت شده توسط نیرو های آمریکا در ماه های گذشته صحبت نکردند.

در عین حال وی گفت مذاکرات از “انسجام و همگونی” برخوردار بوده و درمورد اصول کلی مانند “ عراقی امن، با ثبات، دموکراتیک، و فدرال، به نوعی که امنیت خود را حفط کند و با همسایگان در صلح باشد” مذاکره و توافق شده است. وی اتهامات آمریکا علیه ایران را مجددا تکرار کرده و گفت ایران مهمات و سلاح در اختیارگروه های مسلح قرار می دهد تا سربازان انگلیسی و آمریکایی را بکشند. ایران این اتهامات را رد کرده است.

کراکر افزود: “ما نقطه نظر های آمریکا را در مورد اصول و همچنین در مورد عملیاتی که ناشی از اقدام ایران در عراق است بطور واضح بیان کردیم، ولی نمایندگان ایران بطور مستقیم به این اتهامات جواب ندادند.”

این مذاکرات بالاترین سطح مذاکرات بین دو کشور بعد از ملاقات ایران و آمریکا در مورد افغانستان پس از واقعه 11 سپتامبر بود.

در تهران، منوچهر متکی،وزیر خارجه ایران، گفت این مذاکرات می تواند زمینه ملاقات های بعدی را فراهم آورد ولی به شرط آنکه واشنگتن به اشتباهات خود در خاورمیانه اعتراف کند.

وی گفت: “ما امیدوار هستیم که واشنگتن با واقع گرایی درمورد مسائل عراق، به شکست سیاست هایش در عراق و منطقه، از طریق تغییر سیاست های خود اعتراف کند و زمینه موفقیت گفتگو های بیشتر را فراهم آورد.”

آقای متکی خطاب به طرفین اظهار امیدواری کرد که: “ مذاکرات کمک می کند اعتماد بین دو طرف بیشتر شده و جو مثبتی بوجود بیاید که از طریق آن بتوان به طرح سایر مسائل پرداخت.”

منبع : تایمز، 29 مه