تیم های جاسوسی آمریکا متلاشی شدند

نویسنده

jasosietelaat.jpg

سعید محمودیان

“مدیر کل اداره ضد جاسوسی وزارت اطلاعات معتقد است استادان دانشگاه تحت عنوان برنامه ها و نشست های علمی در معرض استفاده های اطلاعاتی سرویس های خارجی هستند”.

عصر دیروز در یکی از ساختمانهای متعلق به وزارت اطلاعات واقع در تهران و با حضور چند تن از خبرنگاران “تعیین صلاحیت شده” خبرگزاری ها و نشریات، جلسه کنفرانس مطبوعاتی مدیر کل اداره ضد جاسوسی وزارت اطلاعات برگزار شد.

در این جلسه که متن خبر مورد تائید پس از پایان جلسه بین افراد توزیع شد، مدیر کل اداره ضد جاسوسی وزارت اطلاعات نسبت به اینکه برخی از اساتید دانشگاه در معرض استفاده‌ اطلاعاتی از سوی کشورهای خارجی قرار گرفته اند هشدار داد.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات دراین نشست ضمن اشاره به تلاشی چند شبکه جاسوسی متعلق به اشغاگران عراق، با بیان اینکه “ما نگران برخی اقداماتی هستیم که در مناطق مرزی و بعضا مرکزی و حتی تهران شکل می‌گیرد” گفت: “لازم است که مردم مطلع شوند تا بیگانگان نتوانند از برخی ظرفیت‌هایی که در مناطق مرزی ما وجود دارد، سواستفاده کنند”.

وی با بیان اینکه شبکه‌ های شناسایی شده توسط وزارت اطلاعات با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس مرتبط بوده و از جانب گروه‌هایی در عراق حمایت می‌شده اند، حوزه‌ فعالیت این شبکه در ایران را آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان، کرمانشاه، همدان و تهران معرفی کرد، و افزود: “خوشبختانه این شبکه شناسایی شد و ضربه خورد و توفیقات خوبی نیز به دست آمد”.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در بیان ترکیب افراد این شبکه که به گفته‌ وی دراقصی نقاط کشور پراکنده بودند، اظهار داشت: “ما با شگردهای خاص اطلاعاتی و حرکت‌های به موقع توانستیم این افراد را شناسایی و اقداماتشان را خنثی کنیم”.

وی با بیان اینکه فعالین این شبکه جاسوسی “تلاش داشتند به افراد و مناطق مهم و حساس کشور دسترسی پیدا کرده و با نفوذ در این مراکز و به کارگیری افراد موردنظرشان بهره‌های اطلاعاتی” داشته باشند، گفت:” آنها تلاش می‌کردند اطلاعات طبقه‌بندی شده که مورد نیاز سرویس‌های اطلاعاتی اشغالگران است را از داخل ایران کسب کنند”.

وی انجام عملیات‌های تخریبی، بمب‌گذاری، ترور، ربایش افراد، فیلمبرداری و عکسبرداری از مراکز حساس با نظارت سرویس‌های اطلاعاتی اشغالگران را از جمله اقدامات این شبکه برشمرد و افزود: “آنها با اقدامات نرم‌افزاری و عملیات روانی در مناطق مرزی سعی در این داشتند که گسست و واگرایی قومی نسبت به نظام در مناطق مرزی ایجاد کند و با استفاده از عناصر ضد انقلاب در مناطق مرزی سعی داشتند به اختلافات دامن بزنند…آنها با راه‌اندازی و ایجاد گروه‌های خلاف‌کار با پوشش‌های سلفی و تکفیری که آموزش می‌دادند از تضادهای مذهبی و فرقه‌ای استفاده می‌کردند و دامنه‌ فعالیت‌ آنها متاسفانه هم شامل مسایل عملیاتی اطلاعاتی و هم مسایل فرهنگی و قومی و ظرفیت‌های منطقه‌ای می‌شد و آنها به اختلافات که در مناطق بود دامن می‌زدند”.

وی با تاکید بر اینکه همچنان چرخه‌ اطلاعاتی از جانب ما وجود دارد، تصریح کرد:” این شبکه بصورت اساسی ضربه خورده و اگر معدودی از افراد در آن همچنان فعالیت دارند، یا تحت نظارتند یا خیلی زود نسبت به دستگیری آنها اقدام می‌کنیم”.

شنبه گذشته وزارت اطلاعات طی بیانیه ای خبر از دستگیری چند تیم جاسوسی داده بود که توسط اشغالگران عراق در مرز های شرقی سازماندهی شده بودند.

در ادامه این کنفراس خبری مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با ابراز تاسف از اینکه “بسیاری از جاسوسهای بکار گرفته شده در شبکه‌ جاسوسی که اخیرا شناسایی شد از اتباع ایرانی بودند” اظهار داشت:” ما احساس نگرانی می‌کنیم، باید مراقب باشیم بسیاری از مرزنشینان ما در معرض سوءاستفاده هستند. آنها خود باید اجازه ندهند مورد سواستفاده قرار گیرند”.

وی با یادآوری اینکه سرویس‌های اطلاعاتی چه در این موضوع و چه در موضوع‌های دیگر، وعده‌ ویزا، اقامت در کشور اروپایی و پرداخت مبالغی را به طرفهایی که مورد طعمه قرار می‌گیرند، می‌دهند، گفت: “آنها هیچ‌گاه به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند؛ چه بسیار افراد خودی که به این وعده‌ها دل خوش کرده‌اند اما به آنها نرسیده‌اند و این اقدامات جز وطن‌فروشی چیز دیگری نصیب آنها نکرده است”.

وی در ادامه با اظهار نگرانی نسبت به بسیاری از نشستهایی که تحت عنوان نشست‌های علمی توسط بیگانگان برگزار می‌شود، گفت: “متاسفانه اساتید ما در معرض تهدیدات اطلاعاتی قرار گرفته‌اند و آنها با شیوه‌هایی که دارند ابتدا یک ارتباط ابتدایی برقرار می‌کنند اما به زودی این ارتباط علمی تبدیل به ارتباط اطلاعاتی می‌شود”. در حالیکه: “هر بیگانه‌ای که ارتباطی برقرار کرد، قابل اعتماد نیست. خیلی از مصاحبه‌هایی که صورت می‌گیرد علمی نیست بلکه ترفندی است تا افراد خواسته‌های آنها را دنبال کنند”.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: “البته دستگاه اطلاعاتی ایران در خیلی جاها با شیوه‌های اطلاعاتی سرراه این سرویس‌های اطلاعاتی قرار می‌گیرد تا مانع سواستفاده‌ آنها شود و در خیلی جاها مانع رفتن افراد به آن سوی مرزها و جذب آنها شده‌ایم. البته در خیلی از موارد مردم با ما همکاری کرده‌اند و در برخی موارد نیز مرزنشینان متاسفانه همکاری لازم را نداشتند”.

پیش از این نیز طی دستورالعملی که از سوی معاونت امنیت انتظامی نیروی انتظامی صادر شده بود کلیه اتباع خارجی از حضور طولانی و زندگی در مناطق مرزی و شهرهای حاشیه مرز ممنوع شده بودند.

در ادامه این نشست مدیر کل اداره ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با تاکید بر اینکه مجموعه فعالیتهایی که به عنوان تهاجم اطلاعاتی علیه کشور انجام می‌شود، ابعاد و عمق گسترده دارد، افزود: “آنها سعی دارند به جاهایی نفوذ کنند بنابراین همه باید هوشیار باشیم. رسانه‌ها باید در این زمینه نقش بازی کنند و نقش آنها در این زمینه گویا و کاربردی است”.

پیش از این وزیر اطلاعات ایران، محسنی اژه ای در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده بود: “بیش از یکصد نفر که فعالیت های جاسوسی می کنند در تور امنیتی وزارت اطلاعات قرار دارند”.

در گزارش جلسه مدیر کل اداره ضد جاسوسی با خبرنگاران، هیچ اسمی از وی برده نشد.