پنج اسلحه مرگبار عربستان سعودی

نویسنده

مجله «ناسیونال اینترست» ، گزارشی با عنوان «پنج اسلحه مرگباری که سعودی در اختیار دارد و ایران باید از آن بترسد. » منتشر کرده است.

۱- جنگنده بوئینگ F-15 ایگل:

عربستان از این جنگنده 86 فروند از نوع F-15C/D در اختیار دارد که ویژه درگیری‌های «هوا-هوا» است. این را می‌توان به جنگنده‌های چند منظوره F-15S افزود که به «عقاب کوبنده» معروف است. این جنگنده به آن اندازه پیشرفته است که می‌تواند عمق ایران را هدف قرار دهد بدون این‌که جنگنده‌های ایران برایش مانعی ایجاد کنند. 
به گزارش «ناسیونال اینترست»  عربستان سعودی به زودی مدرن سازی جنگنده‌های «عقاب کوبنده» را به مدل F-15SA پایان خواهد رساند؛ جنگنده‌ای که

به رادار APG-63 (V) 3 ویژه جنگ‌های الکترونیکی و سنسورهای پیشرفته دیگر مجهز است. به نیروی هوایی سعودی؛ 84 فروند از این جنگنده‌های پیشرفته افزوده خواهد شد.

۲- جنگنده اروپایی تایفون:

جنگنده تایفون، دومین اسلحه مرگبار سعودی است. نیروی هوای سعودی 72 فروند از این جنگنده دارد؛ جنگنده‌ای پیشرفته که توانایی شرکت در نبرهایی «هوا-هوا» و «هوا-زمین» را دارد.

هنوز مشخص نیست که چه تعدادی از این جنگنده را سعودی تحویل گرفته است. اما ارزیابی‌ها از احتمال به خدمت در آمدن بیش از نیمی از این جنگنده‌ها حکایت دارد. برخلاف اکثر قراردادهای پیشین، سوار کردن این جنگنده‌ها به صورت محلی در سعودی صورت نمی‌گیرد بلکه آماده به پیوستن به هر نبرد احتمالی، خریده می‌شوند.

۳- هلیکوپترهای جنگی بوینگ ای اچ 64 آپاچی:

براساس گزارش«ناسیونال اینترست»  عربستان سعودی، به نیروی زمینی اهمیت ویژه می‌دهد و آن را به پیشرفته‌ترین اسلحه موجود در جهان مجهز می‌کند. یکی از قدرتمندترین اسلحه در این زمینه، هلیکوپتر بوینگ AH-64D که عربستان سعودی 82 فروند از آن را در اختیار دارد.

این هلیکوپتر دهه هفتاد قرن گذشته، به صورت اختصاصی برای ارتش آمریکا طراحی شده بود. هدف از آن هم مقابله با حمله احتمالی اتحاد جماهیر شوری سابق به اروپای مرکزی در دوره جنگ سرد بود. ارتش آمریکا از آن در حمله به عراق در سال 2003 استفاده کرد. ارزش این سلاح قابل ارزیابی نیست.پس از سقوط بغداد هم داعش از این جنگنده برای حمله به مواضع داعش استفاده کرد.

۴-تانک‌های ام 1 ای 1 آبرامز:

نیروی زمینی عربستان سعودی به یکی از قدرتمنتدرین تانک‌ها که M1A2S آبرامز است، مجهز شده است. نیروی زمینی ارتش سعودی 442 تانک از این مدل را بر اختیار دارد که ستون فقرات ارتش عربستان را تشکیل می‌دهد.

 این تانک بسیار شبیه تانک M1A2 SEP که در اختیار ارتش آمریکا قرار دارد، بدین معنی است که مجهز به سامانه اطلاعات و شبکه‌ای پیشرفته است و آن را از هر تانک در اختیار ایران، قدرتمندتر می‌کند.

۵-کشتی جنگی مدل «ریاض»
   

مهم ترین کشتی در اختیار سعودی، کشتی جنگی مدل «ریاض» ضد هواپیما است که حدود 25 درصد بزرگتر از همتای فرانسوی «لاواییت» است.

این کشتی مجهز به سامانه شلیک موشک‌های عمودی است و ظرفیت 15 موشک استر را دارد؛ موشک‌هایی زمین به هوا که می‌تواند هواپیماهای مهاجم را تا فاصله 20 مایل و ارتفاق 50 هزار فوت، هدف قرار دهد.

کشتی «ریاض» همچنین حامل موشک‌های ضد کشتی مدل MBDA Exocet MM40 Block II است.

صفحه ای در سایت ویکیپدیا که «نیروی دریایی سعودی» را مورد توجه قرار می‌دهد، نوشته است که سعودی 3 مدل از این کشتی‌ها دارد. این کشتی‌ها ساخت فرانسه هستند که در حقیقت نسخه‌ای تعدیل شده از مدل فرانسوی La Fayette F-3000 اند. همه این کشتی‌ها مجهز به مجموعه‌ای از تسلیحات و تکنولوژی‌های جنگ الکترونیک هستند. این کشتی‌ها دارای فرودگاه هلیکوپتر متوسط هستند.

برپایه گزارش نشریه «ناسیونال اینترست» توانایی‌های کشتی جنگی «ریاض» شامل سلاح ضد زیر دریایی می‌شود که اژدری از نوع DCNS F17 است.