همینه

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

پت و مت را حتما به یاد دارید، حتی اگر خاطره آن دو شخصیت عروسکی انیمیشن خیلی و دقیقا در ذهن تان باقی نمانده باشد، رفتارهای حکومت ایران دائما یاد و خاطره آن عزیزان را زنده نگه می دارد. موضوع مهمی که مرا به یاد « پت» و « مت» انداخت، همین ماجرای حمله به سفارت عربستان است. برای اینکه کمی به حافظه آلزایمرآلود شما کمک کنم، به یادتان می آورم که پت و مت دو شخصیتی بودند که دائما درگیر مشکلاتی بودند که خودشان به وجود آورده بودند. آنها سعی می کردند از هر وسیله ای که دم دست بود و با هر راهی که همان لحظه به نظرشان می رسید که غالبا راههای احمقانه بود، مشکلات  روحی، روانی و اجتماعی شان را هم با میخ و چکش و بیل و بولدوزر حل کنند.

مثلا در قضیه حمله به سفارت عربستان و آتش زدن آن، فرض کنید تعدادی پت و مت ریشو مثل الله کرم و نقدی و رسایی و کوچک زاده، خبردار می شدند که یک آقای شیخ باقر نمر که نه می دانیم کیست، نه می دانیم چکار کرده و نه ربطی به ما دارد، توسط حکومت عربستان گردن زده شده است، یعنی کاری که هر هفته توسط رهبران عربستان در این کشور یا به نمایندگی از عربستان توسط داعش در سوریه و عراق انجام می شود. پت و مت با خودشان گفتند چه کنیم؟ چه نکنیم؟

پت گفته: بریم به عربستان حمله کنیم.

مت گفته: نمی شه، چون خیلی دوره و ممکنه چند روز طول بکشه

پت گفته: باشه، چند روز طول بکشه، مگه چی می شه؟

مت گفته: احمق! اگر چند روز طول بکشه، اون موقع ما ممکنه دیگه اینقدر عصبانی نباشیم و یادمون بره بهش حمله کنیم.

پت گفته: تو خیلی باهوشی، من تحت تاثیر قرار گرفتم. حالا چی کار کنیم؟

مت گفته: بهتره بریم چند تا عرب سعودی پیدا کنیم و اونها رو بکشیم.

پت گفته: از کجا عرب سعودی پیدا کنیم؟

مت گفته: احمق! می ریم سفارت عربستان سعودی ازشون می خوایم چند تا عرب بهمون معرفی کنند.

پت و مت به طرف سفارت عربستان سعودی می روند. وقتی به آنجا می رسند، با تعداد زیادی پت و تعداد بیشتری مت مواجه می شوند. تا اینجای کار را داشته باشید…

البته باعث بسی خوشنودی است که سودان هم رابطه اش را با ایران قطع کرد، ولی فقط این یکی که نبود، اردن سفیرش را احضار کرد، جیبوتی هم با ایران قطع رابطه کرد، قطر سفیرش را فراخواند، دیپلمات های ایرانی از عربستان اخراج شدند، اردوغان حمله به سفارت عربستان را غیرقابل قبول خواند. محمود عباس از کلیه اقدامات عربستان در هر زمینه ای حمایت کرد، حماس نه تنها از عربستان حمایت کرد، بلکه از عربستان هم درخواست حمایت مالی کرد. به ادامه پت و مت توجه فرمائید.

پت به ماموران نیروی انتظامی گفت: ما می خواهیم برویم داخل ساختمان سفارت عربستان.

مامور نیروی انتظامی: اجازه بدهید هماهنگ کنیم.

مامور نیروی انتظامی با مرکز تماس می گیرد، مرکز می گوید، ما در جریان نیستیم، مرکز با سپاه تماس می گیرد، سپاه می گوید، از در نروند از دیوار بروند، سپاه با بیت رهبری تماس می گیرد، بیت رهبری می گویند ما نردبان نداریم، خودشان قلاب بگیرند و بالا بروند. بیت رهبری با رهبر تماس می گیرد، رهبر در حال گریه کردن است. مامور نیروی انتظامی به پت ها و مت ها می گوید: ما اهل این محل نیستیم، خودتان می دانید و خدای خودتان.

مت: پس بریم بالا از دیوار.

همه با هم از دیوار بالا می روند، هیچ کس در سفارت نیست. همه چیزها را آتش می زنند، همه کاغذها را پاره می کنند، همه آجرها را می جوند، فرش ها را گاز می گیرند، گازها را روشن می کنند، دستگاههای تلفن را می گیرند و با آنها از همدیگر عکس می گیرند، بعد از سفارت بیرون می آیند.

واکنش دولت: فرمانده ناجا گفته « جریان تعرض به سفارت مشکوک است.» در همین فاصله یک روزه سوشا مکانی و تعدادی از هنرمندان و پنج فوتبالیست دیگر بخاطر گذاشتن عکس های شخصی در اینترنت بازداشت یا احضار شدند، صلاحیت تعداد زیادی از داوطلبان مجلس رد شده، روحانی گفته: با ماموران خاطی برخورد شود. ظریف گفته: برخورد جدی می کنیم. تاجرنیا گفته: خیلی بدجور برخورد جدی می کنیم. و شورای امنیت کشور دستور داده که تا دو هفته دیگر که مشکلات هفتصد برابر شد، پرونده سفارت عربستان بررسی شود. یعنی این بررسی شان ما را کشته است.

پت و مت پس از اقدامات لازم به خانه برگشتند و به دیدن تلویزیون مشغول شدند. همینه. بله، همینه.

این نه، اون

فوتبالیست: این مناسبه؟

مامور مربوطه: نه، موهاش معلومه

فوتبالیست: این یکی چی؟ مناسبه؟

مامور مربوطه: نه، برجستگی هاش زیاده…

فوتبالیست: این چی؟ خوبه؟

مامور مربوطه: نه، به هم چسبیدین.

فوتبالیست: این چی؟ این که خودم تکی ام، این خوبه؟

مامور مربوطه: اصلا، موهات رو ژل زدی.

فوتبالیست: این چی؟ این که ژل نزدم خوبه؟

مامور مربوطه: برای چی زل زدی به دوربین و چشمات حالت تحریک کننده داره. خوب نیست.

فوتبالیست: این چی؟ این خوبه؟

مامور مربوطه: آهان! خوبه، همین عکس احمد خاتمی رو بگذار روی اینستاگرام و تلگرام و فیسبوکت. این خوبه.

دادستان کل کشور به ورزشکاران و هنرمندان درباره انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی هشدار داد. سوشا مکانی بخاطر انتشار عکس های نامناسب در تلگرام بازداشت شد، پنج فوتبالیست دیگر هم احضار شدند.

سقوط نظام

من فکر نمی کنم نظام جمهوری اسلامی هیچ وقت سقوط کند. نه که فکر کنم خیلی نظام محکم و مقتدری است، درست برعکس، چون اصلا نظامی وجود ندارد. هفت هشت تا دولت و چهار پنج تا مجلس و تعدادی حکومت محلی مثل حکومت خراسان و اصفهان وجود دارد که توسط سه چهار نوع ارتش و پلیس اداره می شود. در واقع اصلا نظامی وجود ندارد، من چند دلیل بیش از حد مبرهن دارم که چنین نظامی هرگز سقوط نمی کند:

دلیل اول: یک نظام برای اینکه سقوط کند، باید تعداد زیادی از مردم مخالف دولت باشند، اما این کافی نیست، باید مخالفان قدرت داشته باشند، مثلا در ارتش نفوذ داشته باشند، باید رسانه داشته باشند، همچنین باید بخشی از رهبران مذهبی و اجتماعی طرفدار مخالفان باشند. در حال حاضر یک سپاه، همه ائمه جمعه، و تقریبا کل مجلس و همه قوه قضائیه مخالف دولت اند و به اندازه صد برابر کل رسانه های طرفدار دولت رسانه های ملی مخالف دولت اند، در چنین وضعی دولت سقوط نکرده، انتظار دارید با چهار تا مخالف روشنفکر بدون قدرت سقوط کند؟

دلیل دوم: رهبر کشور مخالف دولت و دولت مخالف قوه قضائیه و مجلس طرفدار رهبر و شورای نگهبان مخالف دولت و سپاه طرفدار رهبر و مخالف دولت و کلا هیچ قدرتی وجود ندارد. همه نیروها برای جلوگیری از حرکت هر کسی وجود دارد، اما هیچ نیرویی برای حرکت کردن به هیچ طرفی وجود ندارد.

دلیل سوم: احمد توکلی گفته که « فساد می تواند به سقوط نظام منجر شود.» این جمله خودبخود غلط است. مثل اینکه شما بگوئید اگر آدم نفس نکشد می میرد. ما الآن پنج سال است بالای سر این مرحوم هستیم و می بینیم نفس نکشیده، یعنی فساد بیشتر از این، چهارده عضو کابینه قبلی بخاطر فساد مالی توسط قوه قضائیه ای که با آنها در فساد همدست بوده زندانی اند، یعنی فساد چقدر باید بزرگ بشود که حکومت سقوط کند؟ نه جانم! نه عزیزم! نظام حکومتی ایران هرگز سقوط نمی کند، مگر اینکه اول یک نظام به وجود بیاید، بعد ممکن است سقوط کند. چیزی که وجود ندارد که از بین نمی رود.

ما می مانیم

روزآنلاین به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده است. من نمی خواهم صفحه خودم را تعطیل کنم، تعداد دیگری از دوستان روزآنلاین هم تصمیم دارند با جلب حمایت خوانندگان روز کارشان را ادامه بدهند، من مطمئنم با کمک شما می توانیم روز را زنده نگه داریم، من هر روز نوشته های خودم را در اینجا منتشر خواهم کرد و در فیسبوک بازنشر می کنم.