اعتراض به خروج الهام از شورای نگهبان

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» با وجود سکوت اصولگرایان در دولت و مجلس

در حالی که غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نهم، هنوز واکنشی به کنار گذاشته شدن از شورای نگهبان نشان نداده، سایت رجاء نیوز، از حامیان تندروی احمدی نژاد، به این اقدام رییس قوه قضائیه اعتراض کرد.

پس از آنکه چهارشنبه گذشته رئیس قوه قضائیه اسامی اعضای پیشنهادی خود برای عضویت در شورای نگهبان را اعلام کرد، معلوم شد همراهان و حامیان جدید و قدیم دولت مستقر، از رئیس قوه قضائیه گرفته تا نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس، دیگر مایل نیستند الهام به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان به فعالیت ادامه دهد. صادق لاریجانی در لیست پیشنهادی خود به مجلس پنج حقوقدان به نام های سیامک ره پیک، احمد بیگی حبیب آبادی، محمد هادی صادقی، محمد سلیمی و محمد رضا علیزاده را معرفی کرده بود که نمایندگان مجلس در جلسه دیروز محمدرضا علیزاده با 207 رای، محمد سلیمی 162 رای و سیامک ره پیک را با 114 رای انتخاب کردند. این سه حقوقدان که به موجب قانون اساسی نباید دارای گرایش سیاسی باشند، به مدت شش سال به عنوان اعضای جدید حقوقدانان شورای نگهبان فعالیت خواهند کرد.

اما در میان سکوت محافل و گروه های سیاسی، سایت رجا نیوز با بر شمردن سوابق کاری و حقوقی غلامحسین الهام، ضمن ابراز ناخشنودی از کنار زدن او توسط صادق لاریجانی، به رای نیاوردن یکی از پنج گزینه معرفی شده توسط رئیس قوه قضاییه به مجلس هم اعتراض کرد.

این سایت نزدیک به محافل امنیتی و نظامی هوادار احمدی نژاد در این باره نوشت: “چهار شنبه گذشته با معرفی پنج حقوقدان به مجلس برای عضویت در شورای نگهبان معلوم شد رئیس قوه قضائیه دکتر غلامحسین الهام و حجت الاسلام کعبی را از لیست حقوقدانان شورای نگهبان کنار گذاشته است.”

رجاء نیوز در ادامه با لحنی انتقادی علیه رئیس قوه قضائیه، به دفاع از الهام پرداخته و نوشته است: “انتخاب و معرفی حقوقدانان مورد نظر رئیس قوه قضائیه و جابجایی افراد اگرچه حق قانونی وی است اما طراز علمی و اجرایی دکتر غلامحسین الهام به‌ویژه در شورای نگهبان به‌اندازه‌ای است که به‌جز محمد رضا علیزاده، گزینه‌های دیگر با او فاصله دارند. همچنین بازخوانی مذاکرات تدوین قانون اساسی در اصل 91 روشن می سازد که تأکید نویسندگان بر اولویت داشتن شأن حقوقدانی بر جهت‌گیری های سیاسی بوده است.”

علاوه بر این، این سایت هوادار احمدی نژاد به دلیل رای نیاوردن محمد هادی صادقی، یکی از گزینه های مورد تائید شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان حامی احمدی نژاد، انتخابات دیروز مجلس را ابهام آلود قلمداد کرده و نوشته: “در میان گزینه‌های که رأی مجلس را به‌عنوان حقوقدان شورای نگهبان کسب کردند، نام محمد هادی صادقی استاد دانشگاه شیراز با وجود آنکه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان در جلسه صبح امروز به وی رأی داد، دیده نمی شود!”

رجاء نیوز در این واکنش اعتراضی به مساله دو شغله بودن الهام و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مسئولان دو شغله دولتی نیز که در مجلس هشتم به تصویب رسید، اشاره دارد و این مصوبه را تلاشی در جهت “جدا کردن الهام از دولت و شورای نگهبان” قلمداد کرده است.

 

شغل دولتی در راه؟

پیش از این همین منبع به همراه رسانه های دیگری نظیر خبرگزاری فارس با انتشار اخباری الهام را یکی از گزینه های احتمالی ریاست دانشگاه آزاد و سپس رئیس جهاد دانشگاه اعلام کرده بودند؛ اخباری که نه تنها به تایید مقامات دولتی نرسید بلکه خود الهام نیز آنها را رد کرد.

رجانیوز یکی از منابعی بوده که همواره از الهام و مواضع سیاسی وی در دفاع از احمدی نژاد حمایت کرده است. این سایت همچنین یکی از تریبون های اصلی برای انتشار مطالب فاطمه رجبی، همسر الهام در دفاع از احمدی نژاد و حمله به اصلاح طلبان و منتقدین دولت نهم بوده است. در عین حال این سایت از معدود سایت های هوادار احمدی نژادست که همواره مخالف حضور مشایی در دولت بوده است. رحیم مشایی با در اختیار داشتن بیش دوازده شغل و مسئولیت در دولت احمدی نژاد، رکورد سخنگوی سابق دولت احمدی نژاد در مسئولیت های دولتی را شکسته است.

غلام حسین الهام بعد از حوادث انتخابات پرمساله ریاست جمهوری سال گذشته بارها علیه رهبران جنبش سبز و در دفاع از احمدی نژاد موضع گرفته و علاوه بر موسوی و کروبی، خاتمی و هاشمی را نیز به شدت مورد حمله قرار داده است. الهام تاکنون در باره رفتن از دولت و شورای نگهبان واکنشی نشان نداده اما مدتی قبل در مصاحبه ای اعلام کرده بود عضویت در شورای نگهبان را شغل نمی داند.