از پیام تسلیت رئیس دولت خبری نیست

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» 4 روز بعد از حادثه تروریستی در زاهدان

با گذشت 4 روز از انفجار مسجد زاهدان که به مرگ و زخمی شدن ده ها تن از شهروندان منجر شد، و در حالیکه بسیاری از شخصیت‌های داخلی و جهانی به این مناسبت پیام‌های تسلیت ارسال کرده‌اند، محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی، هم چنان درباره این حادثه تروریستی سکوت کرده است. این در حالی است که پیام احمدی نژاد در موارد مشابه به مردم کشورهایی چون بورکینافاسو در کوتاه ترین زمان ممکن صادر شده است.

تاکنون سه نماینده استان سیستان و بلوچستان در مجلس، به دلیل ادامه روند ناامنی در این منطقه، از سمت خود استعفا داده اند. شهریاری، عباسعی نورا و پیمان فروزش اعلام کرده اند با روند فعلی، نمی توانند پاسخگوی سئوال های مردم منطقه خود باشند.

شهریاری در متن استعفای خود خطاب به لاریجانی آورده: “به اطلاع می‏رساند با توجه به پیگیری‏های فراوان اینجانب، متأسفانه مسئولان نتوانستند حداقل وظیفه خود را که همانا حفظ امنیت جان و مال مردم است را تأمین نمایند. از طرفی به دلیل خواسته‏های فراوان و به حق مردمی از اینجانب جهت پیگیری برای تامین امنیت و احقاق حقوق شهروندی استعفای خود را در تاریخ 25 تیرماه 89 اعلام می‏دارم.”

به دنبال استعفای شهریاری، نماینده زابل در مجلس نیز دست به اقدام مشابهی زد. عباس‌علی نورا پیش از این به ایلنا گفته بود: “اگر اوضاع امنیتی استان بر اساس یک استراتژی و راهبرد امنیتی و یکپارچه سر و سامان نیابد، من هم از نمایندگی زابل استعفا می‏کنم. دکتر شهریاری بارها در کمیسیون امنیت ملی، راجع به امنیت استان صحبت کرد، اما متأسفانه نتیجه بخش نبود و گوش شنوایی برای شنیدن حرف‏های ایشان وجود نداشت. علاوه بر اعتراض به وضعیت ناامنی، این استعفا به این معناست که ما نمی‏توانیم کاری برای مردم انجام بدهیم و لذا مسئولیت را به دیگری واگذار می‏کنیم شاید او بهتر از ما کار کند.”

عباسعلی نورا در متن استعفانامه خود خطاب به احمدی نژاد گفته است:“ایا خون مردم بورکینافاسو از خون مردم مظلوم سیستان و بلوچستان رنگین تر است که رئیس جمهور بخاطر اتفاقات این کشور به انها تسلیت میگوید اما به مردم زاهدان نه “.

پیمان فروزش، دیگر نماینده مستعفی زاهدان نیزبا اعلام اینکه برای برخورد با مسایل این چنینی نیاز است تا با باقی مانده گروه ریگی برخورد شود، گفته است: “توجه به ابعاد مختلف این حادثه و انجام فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی، توجه به قومیتها، ایجاد اشتغال و … را از راهکارهای مقابله با این اعمال است.”

اما بعد از این استعفاها، علی لاریجانی خطاب به سه نماینده مستعفی استان سیستان‌ و بلوچستان گفت: “از دکتر شهریاری، دکتر نورا و پیمان فروزش که با احساس مسوولیت آرامش، امنیت و آبادانی این استان را دنبال می‌کنند می‌خواهم با حضور قوی در مجلس شورای اسلامی خواسته‌های برحق مردم را پیگیری کنند و از استعفای خود صرف نظر کنند.”

 

پیام تسلیت میرحسین موسوی

میرحسین موسوی، یکی از دو کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات در پیام تسلیتی که به همین مناسبت صادر کرده است، آورده: “عملیات جنایتکارانه ای که در زاهدان صورت گرفت قطعا اقدامی در راستای اختلاف افکنی بین برادران شیعه وسنی و حرکتی نفرت انگیز علیه اتحاد ملت بزرگ ایران بوده است. از این اقدام هم بیگانگان بهره می جویند و هم کسانی که سود آنها در تفرقه بین فرهنگها و قومیتهاست. ضرورت دارد در شرایط حساسی که در آن به سر می بریم در سراسر کشورهمه مراقب توطئه هایی  باشند که وحدت صفوف ملت را هدف گرفته است.”

وی خطاب به مردم سیستان و بلوچستان گفته است: “اینجانب به همه خانواده های  شهدا وآسیب دیدگان وبرادران و خواهرانم در سیستان و بلوچستان تسلیت می گویم وامیدوارم آگاهی وبرادری اسلامی و وحدت ملی مردم غیور شرق کشور سر افرازمان خواسته های بدخواهانه دشمنان را نقش بر آب کند.”

 

تسلیت خارجی، سکوت داخلی

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای حمله تروریستی در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان را بشدت محکوم کرد و به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. بان کی مون در پیام خود نوشته است: این اقدام تروریستی بی معنا با توجه به آنکه در یک مکان مذهبی رخ داد، بیشتر قابل سرزنش است.

 بان کی مون افزوده است: صمیمانه مراتب تسلیت خود را به خانواده های قربانیان، دولت و مردم ایران ابراز می دارم.

امیر کویت هم در پیامی ضمن محکوم کردن دو انفجار تروریستی زاهدان، شهادت شماری از هموطنان را تسلیت گفت. در پیام شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح  نسبت به شهید و زخمی شدن ده ها نفر بر اثر انفجارهای پنجشنبه شب مقابل مسجد جامع شهر زاهدان، ابراز همدردی شده است.

وزارت خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه ای انفجار در مسجد شیعیان در شهر زاهدان را به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: هیچ دلیلی نمی تواند توجیه گر چنین اقدام شنیعی باشد.

وزارت خارجه فرانسه این حادثه را به مسئولان و مردم ایران، به ویژه خانواده قربانیان تسلیت گفته است.

 گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز با انتشار اعلامیه ای حملات تروریستی در زاهدان را محکوم کرد. وی گفت: این حملات تروریستی وحشتناک که موجب از دست رفتن جان انسان های بی گناه و مجروح شدن تعداد دیگری شده در بالاترین حد محکوم است.

 اتحادیه اروپا نیز حملات تروریستی در مسجد جامع زاهدان را به شدت محکوم کرد. به گفته کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هیچ توجیهی برای این حمله پذیرفتنی نیست.

وزیر امورخارجه کانادا هم حملات انتحاری با بمب به مسجد جامع زاهدان را محکوم کرد. لورنس کانن در بیانیه ای اعلام کرد: کانادا این بمب گذاریهای انتحاری مرگبار را به شدت محکوم می کند.

دولت امارات نیز انفجارهای تروریستی در زاهدان را محکوم کرد. شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات در این باره گفت: ما از هرگونه عملیات تروریستی اعلام تنفر می کنیم و آن را به شدت محکوم می کنیم.

وزیر خارجه امارات همبستگی کامل کشورش را با دولت و ملت ایران در مقابله با تروریست ها اعلام کرد.

 رییس جمهور  آمریکا هم روز جمعه این حملات تروریستی را “تکان دهنده” خواند و آن را محکوم کرد و در بیانیه ای مکتوب گفت: من قویا حملات تروریستی تکان دهنده در یک مسجد و جنوب شرق ایران را محکوم می کنم. قتل مردم بی گناه در مکان عبادتشان یک جرم غیرقابل تحمل است و کسانی که مرتکب این عمل شده  اند باید مجازات شوند.

 باراک اوباما افزود: آمریکا در مواجه با این بی عدالتی در کنار خانواده ها و عزیزان افراد کشته و زخمی شده و مردم ایران می ایستد. مردم جهان باید در کنار یکدیگر همه اشکال تروریسم را محکوم کرده و با آن مخالفت کنند و از حق جهانی بشریت برای زندگی کردن به دور از ترس و خشونت بی مورد حمایت کنند.