فرش قرمز برای شرکت های نفتی

نویسنده

» تحلیل لا تریبون از تحولات بازار جهانی

ایران امیدوار است در پایان مذاکرات که قرار است در تاریخ ۱۸ فوریه از سر گرفته شود، به توافق نهایی دست یابد و تحریم های اعمال شده علیه این کشور لغو شوند. درحال حاضر، تهران کمیته ای را برای تدوین یک چارچوب جدید قضایی برای ایجاد تسهیلات در سرمایه گذاری شرکت های بزرگ بین المللی در زمینه نفت تعیین کرده است.

یکی از مسؤولان وزارت نفت روز یکشنبه گفت وزیر نفت ایران درحال تهیه نوع جدیدی از قرارداد است که برای شرکت های نفتی بین المللی جذاب تر خواهد بود.

شرکت های نفت و گاز بین المللی از زمان تشدید تحریم ها آمریکا و اروپا طی سال های اخیر از ایران خارج شدند.

 

تولید تا مرز ۳ میلیون بشکه در روز کاهش یافته

این تحریم ها باعث کاهش صادرات نفتی ایران شده و با تأثیر گذاشتن بر تولید کشور باعث شده تا تولید روزانه به کمتر از ۳ میلیون بشکه تقلیل یابد.

مهدی حسینی، رییس کمیته بازنگری و تدوین قراردادهای جدید نفتی، دراین رابطه گفت: “از چهار ماه پیش، کمیته ای برای تدوین مدل جدیدی از قراردادها تعیین شده که “حداکثر تا ماه مه یا ژوئن” به پایان خواهد رسید.”

این نوع جدید قرارداد جایگزین قراردادهای بیع متقابل [Buy-Back] خواهد شد که از ۲۰ سال پیش تاکنون مورد استفاده است و چندان مورد استقبال شرکت های خارجی نبوده.

این مسؤول می گوید: “واقعیت این است که این قراردادها به نفع ایران یک طرفه بوده و شرکت های خارجی همواره نسبت به آن گلایه داشتند.”

او افزود: “قراردادهای جدید به آنچه که در سطح بین المللی مورد استفاده است، بسیار نزدیک می باشد. براساس آن، انعطاف پذیری بسیاری در تمامی حوزه ها به وجود آمده: عملیات، همکاری، امور اداری. این مسایل در یک برهه زمانی به مانند مانعی برای اجرای قراردادها، سرمایه گذاری ها و تأمین بودجه های آنها بوده…”

این قرارداد جدید طی کنفرانس بزرگی به شرکت های بین المللی معرفی خواهد شد.

زمان این کنفرانس که قرار بود در بهار در لندن برگزار شود، “به درخواست دولت آمریکا برای برگزاری آن در ماه نوامبر” به زمان دیگری موکول خواهد شد، ولی هنوز تاریخ برگزاری آن نهایی نشده است.

به گفته آقای حسینی، ایران “ طی ۵ سال آینده برای عملیات اکتشاف و تولید به ۱۵۰ میلیارد دلار نیاز دارد”.

تهران امیدوار است که مذاکرات با قدرت های جهانی که در تاریخ ۱۸ فوریه برگزار خواهد شد به یک توافق نهایی و لغو تمامی تحریم های غربی، ازجمله تحریم های سازمان ملل، منتهی شود.

آقای حسینی افزود: “ما باید صنایع نفت و گاز خود را با بهترین فن آوری ها توسعه دهیم و این ممکن نخواهد بود مگر با یک منطق برد- برد.”

به گفته او، وزیر باید “ریسک ها و هزینه های شرکت های خارجی را به حساب آورد تا بتواند سود آنها را مشخص کند. تنها به این صورت خواهد بود که می توانیم هم سود آنها و هم سود خودمان را به حداکثر ممکن برسانیم”.

از نظر هاتف حائری، رییس کابینه کارشناسان گروه مشاوره ایرانیان [آی سی جی] دراین خصوص می گوید: “ایران به سرمایه گذاری های خارجی هنگفتی نیاز دارد و تنها شیوه برای جذب این سرمایه ها، زمانی که تحریم ها لغو شوند، این است که قراردادهای قابل قبولی به شرکت های بین المللی ارائه گردد.”

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، “متوجه این مهم شده است که شرکت های خارجی دیگر به مانند ۱۰ سال قبل نیستند. اکنون نه تنها باید این شرکت ها را متقاعد کرد، بلکه بانک های بین المللی نیز که بودجه این پروژه ها را تأمین می کنند، باید متقاعد شوند.”

منبع: لا تریبون، ۹ فوریه