مردم در مرز انفجار

نویسنده

» تحلیل هافینگتون پست از شرایط اقتصادی در ایران

برتران دله

۱۰۰ میلیارد دلار برای ازبین بردن هرج و مرج به وجود آمده، لازم است.

محمود در تهران اقتصاددان است. او به همراه دو تن از دانشجویان خود حساب کرده. امروز ایران آیت الله ها به ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد تا اقنصاد خود را احیا کند. به گفته یک اقتصاددان نزدیک به حاکمیت، تورم در مناطق محروم طی سال جاری به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده که در سال ۲۰۱۳ ممکن است ۶ درصد کاهش پیدا کند.

در چنین شرایطی، سیاست جلب نظر آیت الله ها در سطح بین المللی و لزوم وارد کردن ارز به کشور کاملاً قابل درک است.

واقعیت این اعداد و ارقام هشداردهنده این است که شرایط در این کشور بحران زده به مرز انفجار عصبی نزدیک شده.

به عنوان مثال، چندین روز است که کارگران “ایران تایر”، یک کارخانه تولید لاستیک ماشین، در اعتصاب بسر می برند. این هفتمین باری است که آنها دست به اعتصاب زده اند. طی چند هفته اخیر، بیش از ۲۰۰ کارگر ایران تایر اخراج شده اند. کارگران برای اعتراض به تعداد اخراج ها و همچنین بخاطر عدم ثبات شغلی دست به اعتصاب زده اند. براساس گزارش خبرگزاری ایلنا، برخی از کارمندان اخراجی بیش از ۱۵ سال سابقه کار دارند.

در تاریخ ۲۶ ژانویه، کارگران “مادیران” [شرکت تولید تجهیزات دفتری و کامپیوتری در تهران] به دلیل اخراج های بیش از حد در برابر مجلس آیت الله ها اعتصاب کردند.

در بسیاری از شهرهای ایران، به ویژه اصفهان، بروجرد، تهران، سمنان و قزوین، کارگران در اقدامات اعتراضی مشارکت داشته اند.

روز اول فوریه، کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان دست به تظاهرات زدند و خواستار سرنگونی حکومت آیت الله ها شدند. آنها همچنین نسبت به دستگیری چندین تن از همکارانشان به اعتراض پرداختند. تظاهرکنندگان می گویند که هشت تن از همکارانشان در زندان مرکزی اصفهان زندانی و شکنجه شده اند.

در قزوین نیز، کارگران کارخانه “رنگین نخ” روز اول فوریه بخاطر بسته شدن کارخانه شان که آنها را بدون حقوق و شغل رها کرده، دست به تظاهرات زدند.

صندوق های دولت خالی اند و هر روز نیز واقعیت ورشکستگی اقتصادی این کشور بیشتر برملا می شود.

در شهر رودبار در شمال ایران، بازنشستگان شرکت معدن “البرز” در تجمعی در برابر صندوق بازنشستگی شان نسبت به تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگی خود دست به اعتراض زدند.

بدتر آنکه، سردی زمستان نیز مزید بر علت شده و فرسودگی برخی تجهیزات و زیرساخت های عمومی را بیش از پیش نشان می دهد.

مواردی که برشمرده شد، یادآور خاطراتی است که پایان عمر سوسیالیسم را قبل از آمدن گورباچف رقم زد.

در زمستان سال جاری، در اکثر مناطق ایران، دمای هوا به چندین درجه زیر صفر رسید و مصرف گاز شهری برای گرم کردن منازل به شدت افزایش یافت. مسؤولان شرکت گاز در اظهاراتی که روز ۴ فوریه توسط رسانه های رسمی منتشر شد، بر احتمال قطع گاز در سراسر کشور تأکید کردند.

طی سال های اخیر، شبکه توزیع گاز شهری توسعه یافته و موجب افزایش مصرف گاز در منازل شده. این درحالی است که حکومت ایران قادر به افزایش تولید گاز نیست. روزنامه دولتی آرمان در شماره ۴ فوریه به نقل از یک نماینده سابق مجلس آیت الله ها می نویسد: “از سال ۲۰۰۵، در میدان گازی پارس جنوبی، ۱۸ پروژه ساخت برای استخراج گاز آغاز شد، ولی هیچ یک به پایان نرسید.”

در میدان گازی پارس جنوبی، در مجموع ۲۸ سکوی استخراج گاز طبیعی وجود دارد، ولی به دلیل مشکلات مربوط به فن آوری و مسایل مالی، حکومت جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته از این سکوها بهره برداری عملی کند.

منبع: هافینگتون پست، ۹ فوریه