خلوت ترین روز قدس در ایران

نویسنده
نازنین کامدار

» حضور مختلط و روزه خواری در راهپیمایی حکومتی

درحالی که جنگ لفظی ایران و اسرائیل طی روزهای اخیر به بالاترین حد خود در سال های اخیر رسیده و  مقامات نظامی دو کشور مدام یکدیگررا به نبرد و جنگ و نابودی تهدید می کنند، عدم شرکت هواداران حکومت در راهپیمایی روز قدس، آنهم با وجود تبلیغات گسترده صدا و سیما و تدارکات فراوان دولتی، اعتراض برخی از سایت های اصولگرا را هم در پی داشته است.

همزمان کاربران شبکه های اجتماعی، عکس هایی از این راهپیمایی منتشر کرده اند که علاوه بر نشان دادن جمعیت محدود شرکت کنندگان، برخی را در حال  “روزه خواری”  نشان می دهد. منتقدان حکومت همچنین عکس برخی زنان را با آرایش های غلیظ منتشر کرده و از مسئولین جمهوری اسلامی پرسیده اند چرا با این افراد طریق گشت ارشاد برخورد نشده است. در عکس های منتشر شده،  همراهی دختران و پسران جوانی نیز دیده می شود که به اعتقاد منتقدان در حالت عادی و یا در صورتی که این راهپیمایی از سوی مخالفان حکومت برگزار شده بود به “بی عفتی” و “گناه” و “توهین به مقدسات در روز روشن” تعبیر می شد.

گفتنی اینکه کاربران اینترنت عکس های جنجالی روز قدس را از سایت های رسمی حکومتی، از جمله خبرگزاری فارس برداشته و در اینترنت بازنشر داده اند.

آنها همچنین یک قطعه فیلم را که از سیمای حمهوری اسلامی پخش شده و طی آن فردی را در حال خوردن آب در راهپیمایی نشان می دهد برجسته کرده و بی تفاوتی سایت های حکومتی به این تصاویر را یادآور شده اند.

علاوه بر تصاویر و عکس های منتشر شده، سایت گویا نیز در گزارشی نوشت: “با وجود آنکه راهپیمایی روز قدس امسال از ساعت ۳۰:۱۰ دقیقه صبح آغاز شد، مسیر میدان امام حسین تا میدان انقلاب حتی از روزهای معمول هم خلوت‌تر است و تا ساعت ۱۲ ظهر در کل مسیر تعداد راهپیمایان به ۱۰ هزار نفر هم نمی‌رسد. بسیاری از شرکت کنندگان در راهپیمایی امروز کارکنان دولتی و وزارت‌خانه‌ها و بانک‌ها هستند که با حمل پلاکاردهایی که نام آن نهاد و سازمان در زیر آن حک شده در مسیر حرکت می‌کنند. بخش عمده ای از شرکت کنندگان نیروهای بسیج و سپاه و سرباز پادگان‌های ارتش هستند که مرخصی‌های آنان لغو شده و به اجبار به راهپیمایی برده شده اند. گروهی از طرفداران حکومت تابوتی در دست گرفته‌اند که تصاویری از ناتانیاهو، اوباما، ملک عبدالله و…روی آن نصب شده است”.

این گزارش می افزاید: “راهپیمایی روز قدس امسال بقدری سرد وساکت بود که حتی بعضی از سایت های حکومت هم خیلی زود از آن گذشتند وبه گذاشتن یکی دو عکس که خیابان ها را خالی و با جمعیت کم نشان می داد اکتفا کردند. حتی صدا و سیماهم که هیچ وقت انتهای راهپیمایی رو نشان نمی دهد در بعضی صحنه ها اطراف خالی و جمعیت های کوچک رو نشان می داد”.

عدم شرکت مردم در مراسم روز قدس با نگرانی برخی از سایت های حکومتی نیز همراه بوده است.

در همین زمینه، خبرآنلاین به نقل از “موسی قربانی” نوشته است: “اینجانب مثل بقیه مردم از طریق مسیر بلوار کشاورز راهی راهپیمائی و نماز جمعه شدم ولی با کمال تاسف بعد از خیابان فلسطین شاهد برگشتن برخی از مردم و حرکت آنان بر خلاف مسیر نماز جمعه بودم در ابتدا به ذهن میرسید شاید افرادی هستند که اهل شرکت در راهپیمائی روز قدس و نماز جمعه نیستند ولی کمی دقت شبهه را برطرف میکرد چون علائمی از شرکت در راهپیمائی را نیز همراه داشتند که نشان می داد تا پایان مسیر راهپیمائی حضور داشته اند وتکلیف خود را در جهت حمایت از ملت مظلوم فلسطین انجام داده اند ولی چون هنوز یک ساعت تا اذان ظهر باقی بود و یک ساعت هم اگر خطبه ها و نماز طول می کشید باید دو ساعت دیگر صبر میکردند اما متاسفانه دلیلی که باعث برگشت این عده و محروم شدن آنان از نماز جمعه گردید این بود که باید دو ساعت در هوای گرم تابستان و زیر آفتاب و بدون زیر انداز و فرش مناسب روی اسفالت و در کنار… می نشستند و برای خیلی از افراد این امر سخت و دشوار بود. اینجانب در بلوار کشاورز و مقابل ساختمان سابق وزارت کشاورزی در سایه ساختمانهای جنوب بلوار در کنار سایر نمازگزاران نشسته بودم و تا نزدیکی میدان ولی عصر در سایه ساختمانها جمعیت دیده می شد و گروهی هم زیر سایه های درختها نشسته بودند تا فقط هنگام اقامه نماز رنج گرمای آفتاب را تحمل کردند ولی گروه زیادی از شرکت کنندگان مراجعت و محرومیت از ثواب نماز جمعه را بر تحمل گرمای مرداد ماه ترجیح دادند و اینجاست که این سؤال بزرگ خودنمائی میکند که: چه کسی پاسخگوی محروم شدن بخش عظیمی از مردم از شرکت در نماز جمعه است؟”.

او در ادامه گفته است: “بر اساس یک آیة شریفه بر کسانی که مکنت و قدرت پیدا می کنند لازم است اقامه نماز وایتاء زکات و امر به معروف و نهی از منکر نمایند و حالا باید ببینیم مسؤلین نظام اسلامی توانسته اند به این وظیفه الهی خود عمل نمایند و نماز گزاران جمعه و اعیاد فطر و قربان را از سرما و گرما محفوظ نگه دارند یا اینکه بخاطر سرما و گرما مردم از شرکت در نماز محروم شده اند.به نظر میرسد در این زمینه قصور و تقصیر دست اندر کاران جدی است ومسؤلین مربوط باید به مردم توضیح بدهند که چگونه بعد از گذشت 33 سال هنوز نتوانسته اند در پایتخت ایران اسلامی جایگاهی مناسب برای اقامه نماز جمعه تدارک ببینند که مردم از باران، سرما، آفتاب، گرما، گرد و خاک و… محفوظ بمانند وشرکت کنندگان نماز جمعه افزایش یابد”.

در این میان سایت مشرق نیز تلویحا به عدم استقبال از روز قدس اشاره کرده اما مقصر را اصلاح طلبان دانسته است.
خبرنگار این سایت، در حاشیه نگاری از این مراسم نوشته است: “مردم روزه‌دار و راهپیمایان روز قدس در زیر آفتاب شدید ظهر جمعه، از گرفتن عکس یادگاری با تن‌پوش‌ها و پلاکاردهای روز قدس غافل نشدند و هر خانواده، عکسی یادگاری از راهپیمایی روز قدس سال 91 با خود به خانه بُرد، گویی نمی خواستند افتخار حضور در این مراسم دینی و انقلابی از قاب خاطرات تصویری آنها پاک شود. سیدمحمد خاتمی که چند روز پیش احتمال حضور یا عدم حضورش در مراسم روز قدس، از سوی برخی رسانه​ها مورد سوال قرار گرفته بود، در این مراسم حضور نداشت. عدم حضور سران اصلاح‌طلبان در راهپیمایی روز قدس مهر تأیید دیگری بر حمایت آنها از فتنه‌گران و شعارهایی است که آنها در زمان فتنه سر می‌دادند”.