خاتمی توبه کند٬ اصلاح‌طلبان تعهد دهند

نویسنده
حسین محمدی

» شرط های حضور در صحنه سیاسی کشور

علی سعیدی٬ نماینده رهبر جمهوری‌اسلامی در سپاه پاسداران٬ خواستار اتحاد اصول‌گرایان در انتخابات شده و در عین حال گفته است که اگر سیدمحمد خاتمی٬ از ملت ایران عذرخواهی و از تکرار اشتباهات خود اجتناب کند٬ می‌تواند به صحنه‌ی سیاسی بازگردد.

وی در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران جوان٬ گفته است: “راه‌هایی برای بازگشت به نظام برای افرادی که در جریان فتنه سکوت کرده یا به طور غیر مستقیم در مقاطعی از آن حمایت کردند وجود دارد.” او همچنین خواسته “این افراد با توبه، اقرار آشکار به اشتباهات خود و تعهد به پذیرش اصول و مبانی نظام”، راه خود را برای “ورود به عرصه‌های اجتماعی و سیاسی در کشور” باز کنند.

محمدرضا باهنر٬ نایب رییس مجلس نیز هفته گذشته اصلاح‌طلبان را به دو بخش خوش خیم و بدخیم تقسیم کرده و خواستار تفکیک میان این دو گروه شده بود.

این چندمین اظهارنظر وابستگان جناح حاکم و سپاه پاسداران درباره‌ی نحوه‌ی حضور اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی کشور و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری است. پیش از این حمیدرضا مقدم‌فر٬ این گروه را “خیانت‌کار” نامیده و گفته بود که آن‌ها “می‌توانند در رقابت های انتخاباتی شرکت کنند٬ امامردم تمایلی به آنها نخواهند داشت”.

ماه گذشته سیدمحمد خاتمی٬ در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران در خصوص انتخابات آتی ریاست جمهوری گفته بود: “نشانه‌هایی برای تغییر فضا دیده می‌شود که باید براساس آن تلاش کنیم تا بتوانیم گامی به جلو برداشته و تغییراتی هرچند کوچک را رقم بزنیم”.

وی ضمن اشاره به تلاش برای اجماع در میان اصلاح‌طلبان٬ اضافه کرده بود: “از جمله اصول ما این است که ما از حقوق کسی که با ما نیست، ولی برانداز هم نیست، دفاع می‌کنیم. اگر کسی برانداز نبود باید در عین مشخص کردن مرزهای هویتی از حقوقش دفاع کرد”.

خاتمی همچنین اضافه کرده بود: “ما شدیدا مخالف براندازی هستیم. چنین امری هم به لطف خدا اتفاق نمی‎افتد”.

در همین حال سعیدی هفته گذشته گفته بود که “جنبش اصلاحات” به سود “قدرت‌های استکباری” عمل می‌کند و “دیدار اعضای دولت اصلاحات با عوامل مزدور در خارج از کشور” را اثبات حرف خود دانسته و اضافه کرده بود: “قدرت‌های استکباری قصد داشتند با دولت اصلاح طلبان اوضاع ایران را دگرگون کنند که ملت ایران گام بلندی برداشت و توطئه‌ها نقش بر آب شد”.

اکنون اما سعیدی درباره رییس‌جمهور دوران اصلاحات چنین گفته: “با توجه به روحیات خاتمی، در برزخ قرار داشتن وی در فتنه ۸۸ مشهود بود، البته ملاقات با جورج سورس و سپردن امور کشور به دست نااهلان در دوران حکومتش از نقاط ضعف و انحراف وی به شمار می‌رود که با عذرخواهی از ملت ایران و خودداری از تکرار اشتباهات گذشته، قابل اغماض خواهد بود”.

وی همچنین اضافه کرده است که خاتمی در زمان ریاست جمهوری “امور کشور را به دست نااهلان سپرده بود” و به همین خاطر “مردم از سال ۸۰ به اصول‌گرایان” روی آورده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران در عین حال اضافه کرده که اصلاح‌طلبان با “توبه٬ اقرار آشکار به اشتباهات خود و تعهد به پذیرش اصول نظام” می‌توانند وارد عرصه‌های سیاسی شوند.

پیش از این حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی فرمانده سپاه و مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس٬ نیز درباره امکان حضور اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی چنین سخن گفته بود: “لطف جمهوری اسلامی به این جریان این است که بخشی از اصلاح طلبان که در جریان فتنه حضور نداشتند و موثر نبودند بتوانند در انتخابات شرکت کنند و فعال باشند”.

وی افزوده بود که “طیف افراطی اصلاح طلبان و دوم خردادی‌ها” در سال‌های گذشته “علاوه بر اقدامات مشابهی که مانند نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها”٬ اقدام به “عملیات اجرایی براندازانه نیز علیه نظام” کرده‌اند.

پیش از این احمد سالک٬ نماینده‌ی مجلس٬ که دارای سمت‌هایی چون نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس و سازمان حفاظت اطلاعات کل سپاه بوده٬ در گفت‌وگویی ضمن اشاره به محاکمه‌ی بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای اصلاح‌طلب٬ خبر داده بود که “این آقایان فعالیت شان را شروع کرده اند تا بتوانند دوباره در این جریان جایگاه خودشان را به دست آورند اما مردم با دوربین های دقیق و با بصیرت موضوع را تحت کنترل دارند و هزینه این برگشت بسیار سنگین است”.

وی با اشاره به فعالیت‌های اخیر عبدالله نوری و سیدمحمد خاتمی٬درباره‌ی این دو تن گفته بود: “هر کدام از آقایان خاتمی و عبدالله نوری جای بحث و تأمل دارند زیرا هر دوی این ها در جریانات گذشته نقش داشته اند از این رو ما برتری برای این جریان نمی بینیم”.

این سخنان در شرایطی مطرح شده که در ماه‌های گذشته بحث‌های مختلفی پیرامون نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری به وجود آمده است. گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان ـ بیشتر با هدایت سیدمحمد خاتمی ـ معتقد به حضور فعال در عرصه انتخابات و معرفی کاندیدا هستند. از افرادی چون محمدعلی نجفی٬ محمدرضا عارف و یا حتی خود سیدمحمد خاتمی به عنوان کاندیدای این گروه در انتخابات یاد می‌شود. این گروه عمدتا در انتخابات مجلس نهم نیز شرکت کرده‌ ودر ماه‌های گذشته فعالیت‌های خود را نیز افزایش داده‌اند. گفته می‌شود به طور غیررسمی ستادهای انتخاباتی آن‌ها نیز در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شده است.

خاتمی پیش از انتخابات مجلس نهم شروطی هم‌چون آزادی زندانیان سیاسی٬ آزادی مطبوعات و آزادی فعالیت احزاب را پیش شرط حضور در انتخابات دانسته بود٬ اما در نهایت در انتخابات حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت. بسیاری از نزدیکان خاتمی هم ‌چون موسوی خویینی٬ محید انصاری٬ یونسی٬ ابطحی و… نیز در انتخابات مجلس نهم حاضر شدند.

در همین حال هفته گذشته٬ صولتی٬ معاون سیاسی وزارت کشور٬ گفته بود که جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی٬ به دلیل صدور حکم انحلال٬ حق فعالیت سیاسی در کشور را ندارند. این دو حزب پیش از این نسبت به انحلال خود اعتراض کرده بودند٬ اما اعتراض آن‌ها اثری نداشت.

این‌ زمزمه‌ها اما باعث انتقادات تندی از سوی حامیان جنبش سبز شده و از آن جمله سایت کلمه ـ نزدیک به میرحسین موسوی ـ به انتقاد از آن‌ها پرداخته است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران همچنین گفته که “جناح بندی اصولگرایان” بر خلاف مصلحت ملت و نظام است و “تقابل بین اصولگرایان باید کاملا برطرف شود”. وی از “جامعتین” - جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم - به عنوان “امیدهای اصلی اصولگرایان برای رسیدن به یکپارچگی” نام برده است.

این دو تشکل در انتخابات مجلس نهم استخوان‌بندی اصلی جبهه متحد اصولگرایان را تشکیل می‌دادند. این در حالی است که برخی از نزدیکان احمدی‌نژاد و همچنین اعضای سپاه پاسداران٬ ضمن مخالفت با این تشکل٬ اقدام به تشکیل جبهه پایداری انقلاب اسلامی کرده بودند.