داوود سلیمانی: شورای عالی امنیت ملی سکوتش را بشکند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز

داوود سلیمانی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها، ممنوعیت سیدمحمد خاتمی در رسانه ها را امری غیرقانونی می داند و می گوید  نمی توان براساس خوش آمد و نیامد کسی قانون را زیرپا گذاشت و کسی را ممنوع التصویر و ممنوع البیان کرد.

او در مصاحبه با “روز” می گوید مردم از حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی انتظار دارند. او بخش اعظمی از آرای اش را مدیون آقای خاتمی است و نباید در این زمینه سکوت کند. اصلاح طلبان نیز باید واکنش نشان دهند و اعتراض کنند.

داوود سلیمانی،استاد دانشگاه است و  نماینده مجلس ششم، معاون دانشجویی دانشگاه تهران در دوره اصلاحات،و قائم مقام ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران بوده. او پس از انتخابات مخدوش ریاست جمهوری خرداد 88 بازداشت و به 6 سال زندان و 10 سال محرومیت از حقوق اجتماعی و عضویت در احزاب محکوم شد. آقای سلیمانی پس از سپری کردن دوره محکومیت خود از زندان آزاد شد اما همچنان از عضویت در احزاب محروم است.

او درباره ممنوعیت رسانه ها از درج نام، تصویر و مطلب از سیدمحمد خاتمی، رئیس پیشین جمهوری اسلامی که هفته گذشته توسط محسنی اژه ای ، سخنگوی قوه قضاییه اعلام شده می گوید: چنین چیزی در قانون به عنوان محرومیت های اجتماعی تلقی می شود که قاعدتا باید براساس دادرسی  باشد و سیری دارد که باید طی شود که در این قضیه اینطور نبوده. به لحاظ حقوقی نمی شود کسی را از حقوق اجتماعی اش محروم کرد مگر به حکم قانون. قانون هم ساز و کاری دارد که یا براساس شکایت است، یعنی شکایتی می شود و در دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد، یا اینکه شورای عالی امنیت ملی باید به جایی برسد که سخن یا تصویر فلانی موجب اخلال است یا برهم زدن نظم، بعد از آن باید برود دادگاه صالحه و اگر مساله سیاسی است باید با حضور هیات منصفه مورد بررسی قرار بگیرد، طرف و وکیل اش حق دفاع از خود را در دادگاه داشته باشند.هر حکمی هم که صادر می شود قابل تجدید نظر خواهی است. در نهایت وقتی حکمی با طی همه مراحل دادرسی صادر شود و مورد تایید قرار بگیرد قابل اجرا است. با توجه به اطلاعی که من دارم در قضیه آقای خاتمی هیچ یک از این مراحل طی نشده و این مساله کاملا غیرقانونی است که کسی بیاید بگوید من از فلانی خوشم نمی آید پس ممنوع التصویر و ممنوع البیان است و .. قانون ربطی به اینکه مثلا من از فلانی خوشم می آید یا نمی آید یا از محبوبیت فلانی می ترسم ندارد، قانون صراحت دارد.این مساله که اتفاق افتاده کاملا خلاف قانون است.

محسنی اژه ای مسئولیت چنین ممنوعیتی را متوجه شورای عالی امنیت ملی کرده بود. آقای سلیمانی می گوید: ما نمی دانیم  شورای عالی امنیت ملی چنین مصوبه ای دارد یا ندارد، اگر هم چنین مصوبه ای باشد این هم سازو کاری دارد. شورای عالی امنیت ملی هم نمی تواند فوق قانون عمل کند. این شورا می تواند در حیطه عملیاتی تصمیم بگیرد. فرض کنید تهدیدی از سوی مجموعه ای، متوجه کشور باشد. اینجا است که شورای عالی امنیت ملی می تواند وارد شود و مصوبه ای بدهد اما در خصوص مسائل داخلی به این شکل نمی تواند. این شورا نمی تواند راسا جای قوه قضائیه بنشیند و حکمی بدهد و قوه قضائیه هم بدون بررسی و طی مراحل قانونی آن را به اجرا بگذارد. مصوبه شورای عالی امنیت ملی هم در نهایت یک مصوبه است که می تواند مورد خدشه قانونی قرار بگیرد. مثلا شاید در این شورا گفته شود فلانی باید برود زندان یا حصر، و فرض بگیریم این نظر شورا اصلا درست هم باشد، اما اینکه این فرد زندانی شود یا در حصر قرار بگیرد قاعدتا باید سازو کار قانونی اش طی شود، مورد محاکمه قرار بگیرد و او حق دفاع از خود را داشته باشد و در نهایت طی دادرسی عادلانه، حکم صادر شود.

اشاره می کنم که ریاست شورا یعالی امنیت ملی با حسن روحانی است.آقای سلیمانی می گوید: آقای روحانی باید بداند که مردم از او انتظار دارند. او بخش عظیمی از آرای اش را مدیون تاثیرگذاری آقای خاتمی است. اینکه او رئیس شورای عالی امنیت ملی است و چنین تصمیم های عجیبی به این شورا نسبت داده می شود یعنی مسئولیت را برعهده او می گذارند. سکوت شورای عالی امنیت ملی در این زمینه درست نیست. بحث حصر هم به همین شکل است.

او می گوید که اصلاح طلبان باید نسبت به این قضیه اعتراض کنند و راهکارهایی برای جلوگیری از این مسائل بیندیشند: نمی شود به تماشا نشست. من البته به دلیل اینکه 10 سال محرومیت از عضویت در احزاب دارم در هیچ حزبی فعال نیستم اما احزاب اصلاح طلب باید واکنشی شایسته نشان دهند.

او، سیدمحمد خاتمی را نماد رواداری و اخلاق در جامعه سیاسی ایران میداند و می افزاید: محبوبیت و تاثیرگذاری او را در انتخابات قبلی همه به وضوح دیدند. من این مساله را هم در همین چارچوب می بینم به هر حال انتخابات مجلس نزدیک است و با حذف نام و تصویر او می خواهند نفوذ و تاثیرگذاری اش را در انتخابات بگیرند در حالیکه در انتخابات قبلی هم آقای خاتمی تریبونی نداشت اما تاثیرگذاری اش را داشت.