جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

تازه های اهل فرهنگ…

احمد غلامی : انتشار مجموعه داستان “آدم‌ها”

هزارکتاب: مجموعه‌داستان آدم‌ها از احمد غلامی توسط نشر ثالث منتشر می‌شود. در این مجموعه؛ هر داستان بر محور یک شخصیت شکل گرفته و روایت منحصربه‌فرد دارد. هر داستان یک مفهوم عمیق را بیان کرده و شخصیت‌ها خاص هستند.

از احمد غلامی،  داستان‌نویس و روزنامه‌نگار،  قبل از این آثاری هم‌چون عشیره،  کسی در باد گریه می‌کند،  همه‌ی زندگی،  فعلا اسم ندارد،  کفش‌های شیطان را نپوش،  تذکرة‌الانسان و تو می‌گی من اونو کشتم‌ منتشر شده است.

تا چند روز دیگر،  نشر ثالث مجموعه‌‌استانی به نام ‌آدم‌ها از این روزنامه‌نگار و داستان‌نویس،  منتشر می‌کند. غلامی درباره‌ی ‌آدم‌ها‌ گفت: “ایده‌ی چنین داستان‌هایی از مدت‌ها قبل در ذهن‌ام بود. در واقع،  وقتی با آدم‌هایی برخورد می‌کردم که جذابیت ویژه‌ای در شخصیت‌شان بود،  به این فکر می‌کردم،  چه‌طور این خصلت برجسته می‌تواند محوری برای فرم یک داستان باشد.”

فریدون جیرانی: توقیف دو فیلم

“قصه پریا” و “من مادر هستم” به کارگردانی فریدون جیرانی،  تازه‌ترین فیلم‌های حاشیه‌ای سینمای ایران هستند. در هفته گذشته سایت‌ها و خبرگزاری‌ها،  خبر توقیف این دو فیلم را منتشر کردند.

گفته می شود این دو فیلم به جشنواره فیلم فجر امسال نمی رسند. در این خبرها هیچ توضیحی درباره دلایل این توقیف داده نشده،  اما منابع آگاه از تلاش سازندگان این فیلم‌ها برای رفع مشکل نمایش آنها و حضور در جشنواره می‌گویند. فریدون جیرانی این دو فیلم را در دو سال گذشته ساخته و قرار بود در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر آنها را به نمایش بگذارد. فریدون جیرانی بعد از ساخت سه‌گانه “ستاره‌ها” و “پارک‌وی”،  فیلم دیگری نساخته است.

 

بهروز غریب پور: ممانعت مدیران فرهنگی اصفهان از اجرای اپرای عروسکی”عاشورا”

محمد مهدی مغروری مدیر تالار هنر اصفهان برای عدم اجرای”اپرای عاشورا”،  به کارگردانی بهروز غریب پور گفته است: “اپرا اثری است که با موسیقی همراه است در ضمن در این اثر از عروسک استفاده می‌شد و این قداست عاشورا را زیر سوال می‌برد.”

 بهروز غریب پور درباره این استدلال می گوید: “استدلال مسوولان اصفهان برای اجرا‌نشدن این اپرای عروسکی کاملا غیرمنطقی است. زمانی که مدیر مرکز تئاتر کانون پرورش کودکان و نوجوان بودم،  به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با نسلی از روحانیون اصفهان کار کرده‌ام،  اما متاسفانه همواره کسانی‌ که از جایگاه و مقام‌شان واهمه دارند،  به‌ جای روحانیت تصمیم‌گیری می‌کنند،  در حالی که واقعیت چیز دیگری است.”

گفته می شود  مسوولان فرهنگی استان اصفهان در آستانه اجرای این اپرا در این شهر،  مجوز‌های لازم را به غریب‌پور ندادند و اجرای این اپرا را در شهر اصفهان نامناسب دیدند. معاون فرهنگی سازمان فرهنگی-تفریحی شهرداری اصفهان درباره دلیل لغو اجرای اپرای عاشورا در اصفهان به ایسنا گفت: “پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدیم که این نمایش در اصفهان اجرا نشود. پیش از انجام هر کاری باید جوانب مختلف را در نظر گرفت. شرایط مربوط به مباحث فرهنگی پیرامون این نمایش و بعد مالی آن باعث انصراف ما شد. ما سلیقه‌ای برخورد نکردیم،  بلکه شرایط را در نظر گرفتیم. ممکن است نمایش خیلی خوبی در تهران اجرا شود،  ولی در اصفهان لزومی به اجرای چنین نمایشی نباشد.”

 

 

سیمین دانشور : تجدید چاپ ترجمه‌ی سیمین دانشور از “ماه عسل آفتابی”

چاپ تازه‌ی “ماه عسل آفتابی” با ترجمه‌ی سیمین دانشور منتشر شد.

این کتاب با داستان‌هایی از: راجبان خانا،  راجه ‌رائو،  آکوتا گاوا،  فرانتس کافکا،  آلبرتو مراویا،  توماس ‌مان،  ایزاک بابل،  آلن پیتون و ج. اشتن بک از کشور‌های: هند،  ژاپن،  چک و اسلواکی،  ایتالیا،  آلمان،  روسیه،  آفریقای جنوبی و آمریکا همراه است.

زندگی بودا،  در جنگل،  خبر ساختن دیوار،  در برابر قانون،  در راه گورستان،  گی دو موپاسان و نیم‌پولی نیز از جمله داستان‌های منتشرشده در این کتاب هستند.

چاپ چهارم (دوم انتشارات نگاه) “ماه ‌عسل آفتابی” در 167 صفحه با شمارگان 1650 نسخه و قیمت 3000 تومان منتشر شده است.

 

محمود معتقدی: کتاب های چاپ نشده در انتظار مجوز ارشاد و ناشر

محمود معتقدی،  شاعر پس از چند دهه فعالیت در حوزه شعر اکنون چند کتاب منتشر نشده دارد که یا در ارشاد مانده‌اند و یا ناشران به دلیل عدم مطلوبیت کتاب‌های مربوط به شعر در بازار،  آن‌ها را نگه داشته‌ و از انتشار آنها خودداری می‌کنند.

“بر گستره‌ی شعر امروز” مجموعه مقالاتی است درباره‌ی شاملو،  فروغ،  اخوان،  عمران صلاحی،  م.آزاد و چند شاعر دیگر که بخشی از آنها پیش از این در مطبوعات منتشر شده اند. معتقدی می‌گوید که این کتاب را دو سال پیش،  به نشر ثالث سپرده است.

اما،  ”میان پنجره و دیدن” نام کتاب دیگری است که به بررسی ده شعر از ده شاعر معاصر اختصاص دارد. معتقدی توضیح داد: “این کتاب شامل مقالاتی درباره‌ی ده شعر از شاعرانی همچون،  شاملو،  سیمین بهبهانی،  منوچهر آتشی،  م.آزاد،  فروغ فرخزاد،  حافظ موسوی،  ضیا موحد و سیدعلی صالحی است. در این مقالات کوشیده‌ام شعرهایی را انتخاب کنم که به نظرم کار درخشانی بوده‌اند. شعرهایی که بر من تاثیر گذاشته‌اند. این‌ها آثاری هستند که گمان می‌کنم در ادبیات فارسی بمانند. “

“به اسم حقیقت و زیبایی” نام کتاب دیگر معتقدی است درباره‌ی زندگی و شعر اسماعیل خویی که درباره‌ی این کتاب می‌گوید: اسماعلیل خویی سه دهه است که در صحنه‌ی شعر ایران نیست. به همین دلیل جوان‌ترها او را کمتر می‌شناسند. سعی کردم در این کتاب از کیان چهل اثر منتشر شده‌ی اسماعیل خویی به نکات برجسته‌ی هر اثر اشاراتی کنم. به نظر من تفاوت شعر اسماعیل خویی با شعر اخوان که استادش بود در این است که خویی اندیشه را با شعرش آمیخت. او شعر را به فلسفه‌اش نزدیک کرد،  چراکه استاد فلسفه بود. در این کتاب زندگی‌نامه و عکس‌ها و کتاب‌شناسی اسماعیل خویی،  نیز،  ضمیمه شده است.

“از پاره‌های دوست داشتن”،  ”به یاد اسب‌ها و پرنده باش”،  ”قصیده ومه” نام آثار دیگر معتقدی است که به ناشران مختلف سپرده است. از این میان،  ”قصیده و مه”،  زندگی‌نامه و بررسی شعر برخی شاعران دهه‌ی چهل مانند بهرام اردبیلی،  بیژن الهی،  منصور برمکی و چند شاعر دیگر است.

 

مفتون امینی : انتشار دوازدهمین مجموعه‌ی شعر

دوازدهمین مجموعه‌ی شعر مفتون امینی با نام “از پرسه‌ی خیال در اطراف وقت سبز” (سروده‌های گوناگون فارسی و منظومه‌ی عاشیقلی کروان) به چاپ رسیده است.

چند شعر با نام گویه،  ماه و آب،  قصه‌ی قلب و قطار،  آن شنیدن‌ها،  باغ،  بونو خوشحال بیر آنا…،  غزل‌واره،  شعر فارغارنه‌ای…؟،  ”آخر” با نقطه‌ی سرخ،  ای کوه سهند،  از سپهری تا حقوقی و سه سپید و کوتاه از جمله شعرهای فارسی و ترکی منتشرشده در این کتاب هستند.

“پرسه‌ی خیال در اطراف وقت سبز” در 78 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 2000 تومان از سوی نشر امرود به چاپ رسیده است.

همچنین به تازگی،  کتاب “سفری در سفینه‌ی حافظ” به قلم مفتون امینی از سوی نشر قطره منتشر شده است.

این شاعر مجموعه‌ی دیگری از شعرهایش را نیز برای چاپ آماده کرده است.

 

 

سید علی صالحی : انتشار مجموعه شعر تازه

مجموعه شعر “ما نباید بمیریم رویاها بی‌مادر می‌شوند” سروده سید علی صالحی از سوی موسسه انتشارات نگاه منتشر شد.

این کتاب که از سه دفتر به نامهای “فرستاده شفا نویس اردیبهشت”،  ”گفتگو در محراب” و “خوشباشان عهد کیمیافروش” تشکیل شده است، 112 شعر از صالحی را دربر می‌گیرد.

عناوین برخی از اشعار این مجموعه عبارتند از : در غیاب تو،  جنگ و صلح،  آب،  برات،  کبریت،  در کتابها،  سفر در برف سرخ،  عبادت،  پاره‌های بریده بریده باد و پیادگان یک روز پاییزی.

شاعر در یادداشت ابتدای کتاب عنوان کرده است: من برایت از شعر می‌نویسم،  شعر می‌نویسم،  از شفا می‌نویسم،  شفا می‌نویسم. تکلیف ما رعایت رویاست. زندگی در شفا ادامه دارد،  عشق ادامه دارد،  امید ادامه دارد. من هم یکی از میان شما،  یکی از شما،  از همین بسیاران بی‌دریغم. بسیارانی در من زیسته و من در بسیارانی زندگی کرده‌ام. ما زنده می‌مانیم،  ما باید زنده بمانیم.

در شعر “زرنیخ و اضطراب” می‌خوانیم: خواب می‌دیدم انگار/ انگار جایی در وحشت واژه‌ها/ مُنجمان مرگ آگاه/ با گوساله سامری سخن می‌گفتند./ ما هم آنجا بودیم/ ما هم در سایه جانوری عجیب نشسته بودیم.

کتاب “ما نباید بمیریم رویاها بی‌مادر می‌شوند” با شمارگان 3000 نسخه در 312 صفحه و به قیمت 5500 تومان منتشر شده است.